Mijn bejaarde W10 pc: te oud of ander probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees hier: http://www.gratisvirusscanner-downl...q/beperkt-periodiek-scannen-windows-defender/
"Beperkt periodiek scannen is een nieuwe functionaliteit van Windows Defender die sinds de Anniversary Update, oftewel de jubileumupdate van Windows 10 aanwezig is. Met het “Beperkt periodiek scannen” kan je de ingebouwde virusscanner van Windows als second opinion malware scanner inzetten."
Dit zal het idd wel niet zijn maar zolang je de oorzaak van een "storing" niet gevonden hebt kun je pas iets uitsluiten als je het gecontroleerd hebt, hoe onwaarschijnlijk ook. Anders was storingzoeken immers een makkie en was de oorzaak snel gevonden.
 
Dit zijn momenteel de partities van disk 0 en van de USB disk.

#0, Packard Factory Restore
#1, Packard
#2, Drive C, 457 GB, vrij 168 GB (Windows)
#3, Drive D, 458 GB, vrij 66 GB (Data)
USB drive, 931 GB, vrij 200 GB

Drive D is zo goed als vol (aktie binnenkort nodig), echter Windows en programma's heb je op drive C en daar is ruimte genoeg dus dat is niet de boosdoener.

Wat ik zou doen?
Al je eigen bestanden die op drive C: én D: staan backuppen. Met een tool de Product Key van Windows 10 noteren. Eventueel andere dingen veiligstellen (wachtwoord manager, serienummers, enz.). Windows 10 installeren en tijdens de installatie kiezen voor "Drive C: formatteren" en Windows in de gefrormatterde drive C: installeren.
 
Laatst bewerkt:
Van Defender merk je helemaal niets van in gebruik, en als je niet laat scannen, wat elke anti-virus kan, wordt er dus niet gescand alleen gecontroleerd zoals andere anti-virus tools.

Ik zie wel regelmatig dit popupje voorbijkomen, is dat dan wél of geen scan? Of controle, wat is het verschil? Naamloos-1.jpg
 
Wat ik zou doen?
Al je eigen bestanden die op drive C: én D: staan backuppen. Met een tool de Product Key van Windows 10 noteren. Eventueel andere dingen veiligstellen (wachtwoord manager, serienummers, enz.). Windows 10 installeren en tijdens de installatie kiezen voor "Drive C: formatteren" en Windows in de gefrormatterde drive C: installeren.

En dat soort ingrepen gaat mij nou net (veel) teveel boven de pet. Backuppen lukt me wel, maar zo'n complete schoonmaak/herinstallatie moet ik echt aan vakkundigen overlaten (of ik ben daar minstens een hele week mee bezig om alles uit te vogelen terwijl dit beslist geen hobby van mij is ;) en ik bovendien de pc hoogstens 1 of 2 dagen kan missen ) en dan komt bij mij automatisch de vraag op of ik dan bij een computer van die leeftijd maar niet meteen beter een nieuwe kan kopen... Ik vergelijk het maar weer met de ouderwetse automonteur die het leuk vindt om een auto van 20 jaar oud aan de praat te houden, is óók niet mijn hobby ;)
 
Ik zie wel regelmatig dit popupje voorbijkomen, is dat dan wél of geen scan? Of controle, wat is het verschil? Bekijk bijlage 329636

Die doet een snelle scan als je de pc start, merk je weinig van.
https://support.microsoft.com/nl-nl...schedule-a-scan-in-windows-defender-antivirus
https://www.schoonepc.nl/windows10/...ijwerken_en_beveiliging.html#windows_defender
Meldingen kun je allemaal aanpassen.

Vraag mij af wat je nu hebt gedaan om de boel sneller te maken.
 
Snelle blik op taakbeheer: het gebruik van de Firefox springt er meestal uit: geheugengebruik 70-80% (ook als ik maar 1 of 2 sites open heb staan), 1000-1200 MB. Is dat normaal/abnormaal? Op het moment dat ik dit schrijf heb ik alleen Helpmij en Facebook openstaan. Verder helemaal niets. Facebook werkt vreselijk traag, laden van pagina's duurt een aantal seconden (en dat gebeurt heel vaak de laatste tijd)
ter vergelijk heb ik nú hetzelfde gedaan: Alleen Helpmij en facebook tegelijk openstaan, verder helemaal niets aan programma's. Nu blijft in taakbeheer bij Firefox geheugengebruik steeds ónder de 900 MB, ónder de 70 %. Veel minder dan de momentopnames van gisteren dus. De pc gedraagt zich ook een stuk rustiger, terwijl ik nog niks veranderd heb in bv de automatische opstarters. Rara....

kan iemand mij aangeven
1) waar moet ik in taakbeheer precies op letten als het weer slecht gaat? (waar zitten de alarmbellen in mijn geval?)
2) taakbeheer tab "Opstarten" ; daar kan ik programma's in en uitschakelen, betreft dat uitsluitend de automatische opstart?? (en kan het dus geen kwaad als ik daar alle programma's uitschakel die ik alleen incidenteel nodig heb?)
 
RE: Ik zie wel regelmatig dit popupje [Defender] voorbijkomen, is dat dan wél of geen scan?
Windows Defender bestaat sinds Windows 8 uit een firewall en een virusscanner. Het klopt dus dat je regelmatig updates hiervoor ontvangt en dat er periodiek een scan plaats vindt. Dit kan je het beste voor de beveiliging van je pc zo laten omdat je geen ander antivirus pakket hebt geinstalleerd.

RE: Backuppen lukt me wel, maar zo'n complete schoonmaak/herinstallatie moet ik echt aan vakkundigen overlaten
Dan vervalt de optie "zelf doen".

RE: de vraag op of ik dan bij een computer van die leeftijd maar niet meteen beter een nieuwe kan kopen
Als het gaat om kantoorwerk, films/muziek en internetten dan voldoet de hardware prima. Als je denkt "nu heb ik dit, wat heb ik volgende maand" dan kan je een nieuwe kopen

RE: Nu blijft in taakbeheer bij Firefox geheugengebruik steeds ónder de 900 MB, ónder de 70%.
Advies: de-installeer Firefox en gebruik Chrome. Niet omdat Firefox slelchter/beter zou zijn (aparte discussie) maar wel omdat je met dit programma veel geheugen kwijt bent. Ter vergelijking: Chrome en Edge varieren bij mij op Helpmij website tussen 45 en 90 MB.

RE: waar moet ik in taakbeheer precies op letten als het weer slecht gaat? (waar zitten de alarmbellen in mijn geval?)
Ga naar Taakbeheer. Klik onderaan op "Meer details" (als je de volgende tabbladen niet ziet).
a) tabblad Processen. Klik op kolomkop Processor om hierop te sorteren.
Wees kritisch bij het gebruik van programma's die veel processortijd vragen.
b) tabblad Prestaties. Doe 30 sec niets en houdt het verloop van de grafieken in de gaten.
Belangrijk zijn de grafieken Processor en Schijf-0.
c) tabblad Details. Klik op kolomkop Geheugen om hierop te sorteren.
Wees kritisch bij het gebruik van programma's die veel geheugen vragen.

RE: taakbeheer tab "Opstarten"
Niet interessant. Op de andere tabbladen vind je de juiste informatie

RE ... opstarten ... betreft dat uitsluitend de automatische opstart?
Nee, via de registry wordt er veel meer automatisch opgestart en via map Startup kan dit ook. Programma die ingeschakeld staan gewoon ingeschakeld laten staan. Bekijk tabblad Details in Taakbeheer. Daar zie je dat er makkelijk 200 tot 300 programma's opgestart kunnen zijn.

RE: [mijn berichtje 15] Waarom heb je 7 x Chrome én 7 x Firefox tegelijk open staan
Vraagje, gebruik je binnen de browser tabbladen of heb je voor elke website een nieuwe browser opgestart?
 
Laatst bewerkt:
"Daar zie je dat er makkelijk 200 tot 300 programma's opgestart kunnen zijn."
Mij lijkt dat het hier gaat over services.
Er is wel een duidelijk onderscheid tussen programma's en services die opgestart worden. Services zou ik afblijven als je niet weet wat ze doen, maar programma's spreken vaak voor zich. Daarvan kun je beoordelen of het voordelen heeft die direct wel of niet automatisch mee op te laten starten.
 
Laatst bewerkt:
Dank Bron "Windows Defender bestaat sinds Windows 8 uit een firewall en een virusscanner. Het klopt dus dat je regelmatig updates hiervoor ontvangt en dat er periodiek een scan plaats vindt. Dit kan je het beste voor de beveiliging van je pc zo laten omdat je geen ander antivirus pakket hebt geinstalleerd" Begrijp ik, ik zocht al naar de instellingen van Defender. Vroeger kon je zelf het tijdstip kiezen waarop je liet scannen. Dat zie ik nu nergens meer of kan het niet meer vinden.

"Backuppen lukt me wel, maar zo'n complete schoonmaak/herinstallatie moet ik echt aan vakkundigen overlaten
Dan vervalt de optie "zelf doen"
Ik vind nu net in de instellingen "Windows beveiliging" met na even doorwroeten ook het hoofdstuk: "Begin opnieuw met een schone installatie" Ik heb nog niet verder geklikt maar het lijkt er op dat je dan helemaal aan het handje genomen wordt....Is dat aan te bevelen voor halve dummies?? Iemand ervaring mee??

"Nu blijft in taakbeheer bij Firefox geheugengebruik steeds ónder de 900 MB, ónder de 70%"
Advies: de-installeer Firefox en gebruik Chrome. Niet omdat Firefox slelchter/beter zou zijn (aparte discussie) maar wel omdat je met dit programma veel geheugen kwijt bent. Ter vergelijking: Chrome en Edge varieren bij mij op Helpmij website tussen 45 en 90 MB".
Dat ga ik ook eens proberen, Firefox is gauw genoeg opnieuw geïnstalleerd.

Ik ga taakbeheer ook beter in de gaten houden, probleem is alleen dat ik niet weet (en dus niet herken) wat normale getallen zijn, en wat verontrustend hoge. Uitleg daarover zal wel ergens te vinden zijn ;)

RE: [mijn berichtje 15] "Waarom heb je 7 x Chrome én 7 x Firefox tegelijk open staan
Vraagje, gebruik je binnen de browser tabbladen of heb je voor elke website een nieuwe browser opgestart?"
Nee, uiteraard gebruik ik gewoon nieuwe tabs in dezelfde browser. Ik had toevallig 2 browsers open om de functionaliteiten van een website te controleren die in de ene browser beter werkten dan in de andere.
 
"Daar zie je dat er makkelijk 200 tot 300 programma's opgestart kunnen zijn."
Mij lijkt dat het hier gaat over services.
Er is wel een duidelijk onderscheid tussen programma's en services die opgestart worden. Services zou ik afblijven als je niet weet wat ze doen, maar programma's spreken vaak voor zich. Daarvan kun je beoordelen of het voordelen heeft die direct wel of niet automatisch mee op te laten starten.
Kan, zijn wel services die uit kunnen maar of dat veel zal schelen.
http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-10-service-configurations/
Er wordt steeds verkeerde informatie gegeven, elke keer de TS op het verkeerde been zetten, vraag mij af waarom.
FF gebruikt minder recources dan Chrome maar dat zal weinig uitmaken.

Verder lees ik niets over die processmanager wat daar het geheugen zwaar belast.
En ook niet over het indexeren, search index gebruikt wel aardig wat geheugen.

Meer geheugen en een SSD erin en je kunt dit topic sluiten.
 
RE: Mij lijkt dat het hier gaat over services.
Nee, het zijn alle services én alle programma's (alles waarmee de processor bezig is). Start je browser maar, je vindt 'm in het rijtje terug. De meeste programma's bij "Opstarten" zijn apps die in het systeemvak staan (bij het klokje). Je kan ze uitschakelen maar gezien het overzicht van bericht #3 zal het de oplossing niet zijn.

RE: Vroeger kon je zelf het tijdstip kiezen waarop je liet scannen. Dat zie ik nu nergens meer of kan het niet meer vinden.
Even lastig voor mij nakijken want bij mij wordt Defender beheerd door mijn Security pakket. Voor zover ik weet staan er wat instellingen in het Configuratiescherm bij Systeembeheer > Taakplanner.

RE: Begin opnieuw met een schone installatie" Ik heb nog niet verder geklikt maar het lijkt er op dat je dan helemaal aan het handje genomen wordt
Je krijgt nog wel wat cryptische keuze mogelijkheden waarbij je moet beslissen hoe je verder gaat. Belangrijk dat je eerst hierover wat meer leest maar het is wel een goede oplossing. Goede info vind je op www.schoonepc.nl
Noot: achteraf moet je alle programma's die je zelf erop hebt gezet opnieuw installeren.

RE: probleem is alleen dat ik niet weet (en dus niet herken) wat normale getallen zijn
Hoog geheugengebruik (bijv. 50-70%) geeft geen zorgen. Het betekent dat Windows goed met z'n geheugen omgaat. Naarmate het hoger wordt zal de pc langzamer worden omdat het geheugen gaat swappen met de harddisk. Processorgebruik en diskgebruik horen relatief laag te zijn.

RE: Ik had toevallig 2 browsers open om de functionaliteiten van een website te controleren
Dat begreep ik uit het overzicht.
Volgende vraag is dan: gebruik je in de browser tabbladen als je meerdere websites open hebt staan?
 
Laatst bewerkt:
@bron: Mss drukte ik me niet goed uit, maar we zijn het eens;)
 
RE: Er wordt steeds verkeerde informatie gegeven.
Mee eens, vaak antwoorden op niet gestelde vragen, daar kan de TS niet veel mee.
Of alleen maar vragen terug stellen... dat is heel erg irritant.

RE: FF gebruikt minder recources dan Chrome
Vind ik een aparte discussie sinds FF de rendering engin heeft veranderd.

RE: Verder lees ik niets over die processmanager wat daar het geheugen zwaar belast.
Zie berichtje #27. Met alle respect voor TS is het voor TS handiger om niet te diep in Windows te duiken. Het geheugen hoort goed in gebruik te zijn, dat is snel. Uiteraard moet het geheugen niet te vol zitten want dan klopt er iets niet.

RE: Niets over het indexeren
Dit is een goeie, vroeger was dit altijd een slecht onderdeel in Windows.
Gelukkig doet Windows 10 dit behoorlijk goed. Hetzelfde geldt voor schijfopruiming, is ook niet meer nodig.

RE: Meer geheugen en een SSD erin en je kunt dit topic sluiten.
ltk heeft aangegeven dit niet te doen omdat de pc te oud is.
Logisch ben ik het eens met je advies om in een nieuwe pc een SSD en meer werkgeheugen te kiezen.

@ltk. Met alles wat genoemd is kan je hiermee verder?
 
Laatst bewerkt:
"Hetzelfde geldt voor schijfopruiming, is ook niet meer nodig."
Dat het nodig is wil ik niet zeggen maar alleen al de update die ik gisteren gedaan heb liet wel 2.5 GB aan data zien welke ik kon verwijderen. Zowel op laptop als desktop.
 
Oops. Bedankt @veng voor het attenderen op dit slordige foutje. Ik bedoel Stations Defragmenteren, dat is niet meer nodig.
Scijfopruiming een keertje draaien na zo'n abnormale update is vooral bij gebruik van kleine SSD op zeker een aanrader.
 
Ik denk dat ik nu met alle informatie die op me afgevuurd is wel even vooruit kan ;) Nog even wat tijd nodig om meer of minder drastische maatregelen te nemen maar ik zet dit maar op 'opgelost' ;)
 
Nog even een aanvulling waar mensen misschien iets aan hebben: Ik heb als eerst mogelijke oplossing Firefox gedeïnstalleerd en werk nu alleen met Chrome. Chrome doet inderdaad veel minder een aanslag op het werkgeheugen (aan taakbeheer te zien) en alles loopt een stuk soepeler. Het lijkt er sterk op dat Firefox de grootste boosdoener was en de boel aardig vertraagde.
 
Nog als aanvulling op Firefox. Sinds eind november is Firefox voorzien van de Quatum engin en zijn er behoorlijk wat bugs (die in de loop der tijd wel opgelost zullen worden). Een van de redenen van de ingreep is dat de vorige FF engin achterbleef bij de performance van Edge en Chrome. Resultaat is wel dat in dit jaar veel mensen naar Chrome overstappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan