Mijn computer start traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkc

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2007
Hoi mijn computer heeft ook erg veel tijd nodig met opstarten.
Op het moment dat de groene balk van Windows is geweest duurd het vaak 3 a 4 minuten voor hij verder gaat.
Ik gebruik Vista Home Premium.
Mijn moederbord is ASUS M2N-SLI
Videokaart is een ASUS GeForce 7300 GT
CPU Dual Core AMD Athlon 64 X2, 2700MHz 5200+
Geheugen 2 x DDR SDRAM 1GB per stuk

Wie kan mij een tip geven zodat hij toch wel iets vlugger opstart.

Hoe lang duurde het in beter tijden?
Wát is er aan de machine veranderd (hardware -of softwarematig) sinds het opstarten zo lang is gaan duren?

Voorbeelden: andere (grotere) virusscanner ?
Start er soms een usb externe hdd mee op?
Andere usb hardware die gelijk mee moet opstarten?
etc. etc.
Met name een externe usb harddisk wil het opstartproces soms érg, érg lang doen ophouden.

Veel programma's geïnstalleerd? Opstartprogramma's aanpassen dan maar
Dát kan naar mijn mening ná het verschijnen van de Windowsbalk, nooit de oorzaak zijn van een vanaf dát moment in het opstartproces, optredende delay van 4 minuten?

ccleaner zal misschien helpen maar wat ook helpt is tuneup utitles 2009 of uniblue speedupmypc2009 (speedupmypc is betaald dus dat is minder maar die zou te cracken of te kopen zijn. wat je wil)

Eigenlijk is er niet veel veranderd.
De computer is pas een week of 3 opnieuw geinstalleerd.
In het begin deed het het goed en snel.
Mijn opstartschijf is een IDEE, en mij tweede schijf is een SATA.

Tja, ik wil het niet lastiger maken dan het al is, maar je zal jezelf toch 'ernstig' af moeten vragen wát er hardware/softwarematig veranderd is sinds het moment kwam dat vanaf de Windowsbalk het proces opeens minuten lang ging duren.
Punt is namelijk dat dingen eigenlijk zelden of nooit 'zomaar' gebeuren. Er is dus íets veranderd sinds dat proces opeens zo lang is gaan duren, iets wat voorheen niet speelde.

Laatst bewerkt:
Maar wat start hij voor of tijdens de groene balk op.
Want dan is het iets wat er dan opgestart word, maar hoe kan ik dat zien, of zichtbaar maken.

Groeten henk

Je hoeft / kunt het niet zichtbaar te maken, je hoeft alleen maar je eigen gedachten te gebruiken en dan ook nog maar maximaal 3 weken terug.

Het sterkste voorbeeld is een externe usb hdd. Als die eraan hangt, koppel 'm maar eens los en start op, je zal zien, het gaat weer net zo snel als voorheen. Zit er geen externe hdd aan je systeem, dan kom ik weer terug bij het verandermoment sinds het zo lang is gaan duren. Alleen jij kunt weten wat je sindsdien hebt toegevoegd aan de pc / veranderd hebt aan de instellingen en dáár moet je in theorie de oorzaak zoeken.

Tijdens de groene balk wordt het e.e.a. gecheckt en begonnen met progjes te laden. Heb je bijvoorbeeld ergens een foute instelling van het één of andere apparaat, dan zal dat theoretisch kunnen resulteren in een BSOD. Daar jij dat niet krijgt, zal naar mijn mening dáár de oorzaak niet direct te vinden zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen maar problemen gehad met mijn printer, die kreeg ik onder Vista niet geinstalleerd.
Maar daar is alles van weg, ik heb het hele register schoon gemaakt, en alles wat met de printer te maken heeft gehad verwijderd.
Verder is er niks anders meer met de computer gebeurd.

Kan het soms iets van Hardware zijn wat stoord, zoals de videokaart. Alleen kan ik die niet testen want dan heb ik geen beeld meer.

De software van het moederbord en videokaart zijn helemaal up to date.

Groeten henk.

Kijk, nu wordt het interessant -> een printer die er niet meer is. Wat nu als Windows toch ergens in het register een spoortje van die printer heeft én Windows zich vervolgens een slag in de rondte naar die printer zoekt tijdens de opstart, om die printer te kunnen initialiseren? Dán idd. kán het verrekte lang duren alvorens Windows tot de conclusie komt dat die printer en niet meer is en het besluit om dan maar door te starten zónder die printer te initialiseren. (Ik verzin maar even wat hoor.............)
Heb je idd. Ccleaner het systeem laten bekijken?

Geeft apparaatbeheer nog 'vreemde' dingen te zien, cirkels met kruizen erin en / of uitroeptekens voor apparaten?

Laatst bewerkt:
Ik heb geen cleaner programma meer op mijn computer, ik ben aan het kijken waar ik die zo vlug vandaag kan halen.

Rechtsboven, op de dikke witte pijl in het groene vak klikken, Klik

Ok dan.

Installeer Ccleaner.

Begin daarna met het in de verkenner aanmaken van een mapje genaamd backup. Maak die nieuwe map in program files, in de hoofdmap van Ccleaner, anders gezegd, maak een nieuwe map IN Ccleaner en noem 'm backup.

Als dit is gebeurd, klik op het icoontje van Ccleaner (buroblad) en start de tool.
Klik onderin op "Analyseer" en vervolgens rechtsonder op "schoonmaken". Wacht tot de actie is voltooid.

Klik nu links in beeld op het icoontje van register (blauwe blokjes) en daarna onderin op: "scan naar problemen". Laat de tool zijn werk doen en als het gereed is kies je rechtsonder voor: "herstel geselecteerde problemen".

Ccleaner antwoordt met : "Wilt u de wijzigingen etc. etc. opslaan in een backup bestand?"
Kies : "Ja."

Ccleaner antwoordt met een popup. Check of de backup in de goede map terecht komt. -> de map die je zelf hebt aangemaakt, zo nee, zorg dat in het venstertje jouw eigen gemaakte backupmap als doelmap komt te staan.

Hierna verschijnt een venstertje met 3 opties, kies de middelste: "Herstel alle geselecteerde fouten".

Er wordt om een bevestiging gevraagd, kies "Ja".

Als de klus geklaard is, doe je ditzelfde nog een keer! Dit herhaal je totdat er geen fouten meer worden gevonden.

Klik vervolgens links in beeld op het icoontje van gereedschap (baco).
Selecteer in de lijst de progjes die je kwijt wilde / of kwijt wilt. (Voorzichtig! Verwijder alleen die progjes, waarvan je zeker weet dat ze niet meer op de hdd staan!) Als je in het baco menu gaat rommelen, krijg je van mij garantie tot de voordeur.................!!!

Herhaal daarna nog eenmaal stap 1 en 2 zoals hierboven vermeld (analyseer en scan naar problemen actie)

Nu zouden de loze verwijzingen weg moeten zijn.

Voer verder geen enkele andere optie van Ccleaner uit, je zou je systeem ermee omzeep kunnen helpen. Doe alleen wat ik je adviseerde, dan kan er niets mis gaan.

Laatst bewerkt:
Is nu opgelost maar met TuneUp 2009

Maar toch bedankt voor de hulp.

@ Hyperspider,

Graag even een eigen vraag aanmaken en niet "inbreken" in een bestaand topic.
Tevens verzoek ik je bij deze de twee links uit je handtekening te halen. We maken geen reclame !!

@ Hyperspider,

Graag even een eigen vraag aanmaken en niet "inbreken" in een bestaand topic.
Tevens verzoek ik je bij deze de twee links uit je handtekening te halen. We maken geen reclame !!

oke al vind ik het een beetje raar het gaat toch over de zelfde vraag.
en ik haal het weg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan