Mijn computer valt soms uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alfa Grace

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2008
Mijn naam is Marco Jacobs en ik kom uit Hoogeveen. Sinds bijna 2 jaar heb ik een computer & sinds - voor zover ik kan herinneren - 8 mei 2008 heb ik een frusterend probleem.

Het is namelijk het geval dat mijn computer spontaan uitvalt. Zonder enige aanleiding lijkt het & het scherm blijft zwart. Ineens, poef... Uit. Het is best frustrerend, maar ik kan er wel om lachen als ik zeg dat mijn computer een 'nieuwe hobby' heeft.

Soms is het pas na 3 uur, dan om de tien tot 20 minuten. Het hangt er net vanaf hoelang de computer zin heeft het te blijven doen. Zelf weet ik niet of het probleem te doen heeft met het software, want ik heb op alle schijven al een dubbele schijfcontrole gedaan. Zelf ben ik van mening dat het probleem intern moet zitten. Hopelijk weet iemand er meer van.

Alle hulp zal welkom zijn. Oja, ik heb nog wel CC-Cleaner gebruikt en Glary Utilities om het register op te schonen. Maar goed, hopelijk kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank.

Hallo Marco, welkom op Helpmij.

het zomaar uitvallen van een PC kan vele oorzaken hebben, van een defecte voedingskabel, tot defecte of ontoereikende hardware tot een virus.

Ik denk dat je eerst eens wat duidelijke gegevens moet geven over het systeem.

met pc wizard heb je alles in een overzicht.
incl de temperaturen.

Wannner de pc wel aanblijft als het beeld uitvalt is de videokaart de eerste verdachte (dat er veel fouten mogelijk zijn gaf loonytune al aan)

Stof kan een oorzaak zijn van te hoge temperatuur.

Denk de voeding , heb ik ook gehad ff afhankelijk van wat je doet ik had het probleem zodra ik games wou spelen , schijnbaar werd er dan net ff meer getrokken en knalde hij eruit. Een nieuwe voeding en het probleem was verholpen.
Een voeding is niet zo duur en gemakkelijk te vervangen.

Ik kan deze specificaties vinden over mijn systeem:

Systeem:
Microsoft Windows XP Professional
Versie 2002

Computer:
AMD Sempron™ Processor 3000+
Kloksnelheid: 1,81 GHz, 448 MB
Extensie van fysiek adres

Ik ben in ieder geval dankbaar voor alle geboden hulp. PS: Kan een spel als - laat maar zeggen Star Wars Chess - dit probleem veroorzaken?? Want vandaag viel het systeem al een keer of 3 uit terwijl ik dit spel speelde. Het lijkt me een verdachte samenhang namelijk.

Naargenoeg is het wel dat er nergens in logboeken over toepassingen of het systeem geen foutmeldingen staan nadat de computer is uitgevallen. Dat vind ik wel erg vreemd namelijk.

Met pc wizard krijg je een veel duidelijker beeld van je systeem en zie je de belangrijkste temperaturen
Heb je dat al gebruikt?

met die kennis kun je weer een volgende stap nemen, zodat je er stap voor stap achter komt want nu precies de oorzaak is, zonder onderdelen te vervangen, die achteraf misschien net niet de oorzaak blijken te zijn.

Ik heb PC Wizard & gebruik het nu. Er was een kort moment dat de processor op 45 graden Celsius kwam. Bij hoeveel graden zou de computer zich uitschakelen??

CPU kwam voor een moment boven de 40 graden Celsius uit. Het is een overizchtelijk programma. Gelukkig heeft de computer zichzelf nog niet uitgeschakeld.

Ik heb net even weer Star Wars Chess gespeeld. Aangezien de computer vanmiddag al 3 keer uitviel toen ik dit spel speelde, leek het me verdacht.

Het geval is dat ik dankzij PC Wizard heb kunnen aanschouwen hoe snel de CPU temperatuur oploopt als iik Star Wars Chess speel. De temperatuur was namelijk 61 graden Celsius. Nou, slechts een paar minuten later, staat het op 43 graden Celsius.

Maar goed, tevens kan stof ook een oorzaak zijn. PS: Als iemand nog meer specificaties wil weten, ik zet ze wel neer. De CPU temperatuur is nog altijd weer aan het dalen.

40/45 zijn heel mooie temperaturen.
tot 55c is mooi, boven de 70 te heet.

en de temp van de video kaart (staat als GPU)?

Eh... Ik weet wel dat de GPU fan op 100 % staat, maar waar kan ik eigenlijk de temperatuur vinden van de videokaart. Nergens bij de voltagemeter of hardware zie ik het staan.

Hard Disk Temperatuur staat op 46 graden Celsius. Ik weet niet of het ernstig is of juist niet. Zojuist heb ik dat elders ook tegengekomen & weet dat daardoor een computer vast kan lopen. Ik heb tevens GPU-Z gevonden. Maar waar kan ik eigenlijk de GPU temperatuur vinden?

Laatst bewerkt:
Ik heb de specificaties van alle voltages enzo, maar zelf word ik er niet wijzer uit. Soms heel even springt de Diode Processor Temperatuur even op 71 °C. Maar dan weer terug naar wat hier staat. Maar zoals ik al zei: Ik word er niet veel wijzer uit. Misschien dat iemand me kan zeggen of deze voltages goed zijn of juist niet?

Hardware Monitoring : Winbond W83627EHF/EHG
Voltage CPU : 1.44 V
+3.3V Voltage : 3.36 V
+12V Voltage : 9.56 V
Processor Fan : 2280 rpm
Processor Temperature : 39 °C
Processor Temperature (Diode) : 29 °C
Mainboard Temperature : 36 °C
Power/Aux Temperature : 38.5 °C

GPU Fan : 100%

Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T
Hard Disk Temperature Maxtor 6L160P0 : 44 °C

Dat heen en weer springen is apart, normaal staat ook de gpu diode in dat rijtje.
Misschien worde videokaart niet goed herkend
Je kunt everest home proberen voor een soort contra expertise.
Daarmee kun je een rapport opmaken (kies voor tekst en hier plaatsen.

Het is overigens geen goed teken dat je nog geen 10v op de 12v lijn hebt.
Ben je in de gelegenhied een andere voeding te porberen, of deze door te meten in lokale pc winkel?

mvg leo

De videokaarttemperatuur zal dus niet herkend worden. Vandaag had mijn oom mij verteld dat het ook aan de batterij kon liggen. Zou dat het kunnen zijn??

PS: Everest werd de temperatuur van de videokaart ook niet kunnen lezen.

Ik denk dat toch dat het aan de grafische kaart ligt...

doe de kast eens open en kijk of het ventilatortje nog goed draait en of er niet teveel stof inzit.
(dit was bij mij ooit ook eens het probleem...

zonder te "gamen" :P ging de pc met xp op toen misschien een anderhalf uur mee en tijdens een spelletje maar een half uur ofzo( het was de ventilator vervangen ofwel een nieuwe kaarb--> het is een nieuwe geworden omdat het niet meer te herstellen viel)

Het is in ieder geval een goede tip. :thumb:

Zelf heb ik een paar keer expres mijn computer uit laten vallen. Maar om terug te komen op het probleem: Het beeldscherm blijft eigenlijk gewoon aan, maar het is de systeemkast die eigenlijk uitvalt. Gisteren heb ik overigens geëxperimenteerd. Star Wars Chess aangezet en gespeeld, plus PC Wizard. Een paar keer zelf.

Het resultaat: Nadat de CPU temperatuur 74 °C bereikt heeft, schakelt die zichzelf uit. Waarschijnlijk als die erover heen gaat, dat de systeemkast uitvalt. Zonder PC Wizard had ik het niet gezien of verwacht. Het experiment was dus lovend.

Plus wanneer ik Norton Anti Virus laat scannen, dan raakt de CPU waarschijnlijk ook oververhit.

Het wordt denk ik tijd om de kast open te maken (spanning eraf!) en het stof te verwijderen!

Ron

Inderdaad kast open en eventueel stof verwijderen.
Met een blaasbalgje of voorzichtig met de stofzuiger.
De onderdelen dan net niet aanrakenen
En fannetjes tegenhouden, zodat ze niet gaan spinnen, dat kan de lagertjes beschadigen.

Soms komt oververhitting doordat de pc te veel ingebouwd is. Deze kan dan de warmte niet kwijt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan