Mijn E schijf is verdwenen, help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ja rune

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2003
Toen ik de computer net opstartte verscheen er een foutmelding dat Microsoft Office niet kon linken. Vervolgens wilde ik op mijn E-schijf kijken of het programma daar nog wel stond, maar toen bleek dat héél mijn E-schijf weg is. Deze schijf heb ik een paar maanden geleden erbij gekocht (40 gig), maar als ik nu naar Mijn Computer ga staan daar nog alleen de C en de D schijf. Geen E schijf meer. Dit lijkt op een probleem dat ik vaker heb met mijn cd-rom en cd-rewriter schijf heb. Deze zijn soms ook opeens weg, maar als ik de computer dan opnieuw opstart staan ze er weer. Ik heb nu al twee keer opnieuw opgestart, maar nog steeds staat er nog geen E-schijf. Ik gebruik Windows 98 SE. Kan iemand mij helpen, pleasssee. Alvast bedankt.

Als je E schijf echt een losse harddisk is en geen partitie op een andere harddisk, kijk ff of de bios 'm wel herkend!

HAMMAR

Hoe kan ik kijken of de bios hem wel herkend? en als hij hem wel herkend, wat moet ik dan doen?

Tijdens het opstarten F8 ingedrukt houden, maar als je hier geen ervaring mee hebt zou ik voorzichtig zijn. Wijzig niets in je bios waar je geen verstand van hebt!!!!!!

Je komt daar o.a. je harddisks tegen als je bios ze herkend, je hebt er twee?? kijk of die ene die je mist er tussen staat, kijk of er een master staat en de ander slave.

HAMMAR

Kheb de comp ff opnieuw opgestart en er stond iets van:
Primary master: WDC (nog wa)
Primary slave: (nog wa)
Secondary master: (nog wa)
Secondary slave: (nog wa)

Nou, daarachter hadden dus o.a. je harddisks moeten staan!! maar ook je cd-rom of brander. Was dat niet het geval??

Kijk in de kast of alle kabels goed in 't kontakt zitten.

HAMMAR

ja, achter al die dingen stonden wel namen ofzoiets, maar dat kon ik zo snel niet zien, maar ik zal ff in mijn kast kijken

Kheb net eens ff gekeken bij 'CMOS Setup Utility' en daar stond:
Primary master: 15383 MB (dit is de eerste schijf, verdeeld in C en D)
Primary slave: 40022 MB (dit is die E-schijf die weg is)
Secondary master: NONE
Secondary slave: NONE

Nou, dat klopt in ieder geval, dat zijn je harddisks. Vreemd genoeg ziet hij je cd-rom en/of brander niet. Staan die soms allebij slave of master??

Kijk achter op de apparaten zelf hoe ze staan, daarop zijn kleine jumpertjes te vinden die master/slave instelling mogelijk maakt. Als de ene hd master staat, moet de andere slave staan.
Er is ook nog iets met combinaties maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Twee HD op primary is misschien niet helemaal juist.
Misschien een hd primary master en de andere secundary master? Ook zo met de cd-rom en Brander maar dan primary slave en secundary slave.

Iemand anders hierover misschien een mening??

HAMMAR

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan