Mijn frames worden geschaald, dat wil ik niet, hulp is welkom! dank u

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis29

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Ik heb een problem bij het werken met frames, … ik werk al zolang met dreamweaver en frames. Voor een nieuw siteproject tekende ik alles uit op papier, … De site zou opnieuw bestaan uit tal van frames. Echter ontdekte ik nu dat frames (de frameset in zijn geheel) blijkbaar steeds in zijn geheel op het scherm geplaatst wordt als ik het ontwerp bezoek op het internet. Ik probeer even te schetsen wat ik juist bedoel:

Aan de hand van bijgevoegd screenshot (kijk hiervoor op http://www.impressus.be/screenshot_instellingen.jpg ) maak ik graag even duidelijk hoe ik mijn ontwerp maakte (en instelde dus). In de hoop dat dit veel duidelijk maakt voor de kenners onder u. In totaal kom ik dus neer op een totale hoogte van 760 pixels en een breedte van 900pixels – uiteraard de relatieve frames, links, rechts, boven en onder niet meegeteld, zij dienen om de breedte en hoogte van het scherm te vullen indien daar plaats vrij zou zijn – doordat een bezoeker bvb een schermresolutie zou gebruiken die te hoog zou liggen).

In theorie zou een schermresolutie van 1024*768 dus voldoende moeten zijn, maar uiteraard zitten in het scherm nog je adresbalk, statusbalk eventueel, etc, … dus een iets hogere resolutie is welkom.

Nu kom ik tot de ontdekking dat mijn ontwerp (ik heb dus voor de duidelijkheid gewerkt met kleurvlakken om alle frames duidelijk van mekaar te scheiden, gewoon voor het zicht) dat mijn frameset altijd geheel op het scherm komt te staan, er wordt dus blijkbaar geen rekening gehouden met mijn instellingen, van hoogtes vooral. Het fhoofd frame en de twee frames links en rechts ernaast steldee ik nochtans in op 600px hoog, maar als mijn schermresolutie niet voldoende hoog is, past hij de hele frameset (blijkbaar automatisch?) aan, alles wordt blijkbaar proportioneel geschaald. Zo werd bij mij met een schermresolutie van 1280*720px mijn fbanner weergegeven in een hoogte van 78px ipv de door mij ingestelde 100px.
Mijn fhoofd was helemaal geen 600px hoog (uiteraard en logisch, de frelboven en frelonder werden niet eens weergegeven, dat kan ik nog begrijpen), maar ik wil eigenlijlk bekomen dat alle frames werkelijk zo hoog worden weergegeven op het computerscherm zoals ik ze heb ingesteld! Nu vraag ik mij af of dit eigenlijk wel mogelijk is of niet? Dat de bezoeker die een te lage resolutie (in de hoogte) heeft, bijvoorbeeld geen proportionele schaling krijgt van de site, maar dat die eventueel gewoon door een standaard scroll op het scherm (helemaal rechts in beeld dus, gewoon verder kan scrollen naar beneden, …) Dit lijkt me niet te lukken. Is dit het nadeel van frames misschien? Ik vind het eigenlijk enorm frustrerend.
Ik heb ook mijn ontwerp even geupload zodat jullie dit eens kunnen bekijken, testen (met verschillende schermresoluties), eventueel de broncode kunnen bekijken, …hierbij het url adres: http://www.impressus.be/welkom.html je zal merken dat als je schermresolutie niet voldoende hoog is dat het geheel bij mekaar gedrukt wordt. Ik meld graag ook even dat ik gebruik maak van Internet Explorer, geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.

Ik geraak er na dagen ploeteren zelf niet uit, …

Ik heb trouwens ook geen enkel idee hoe ik mijn site eventueel anders zou kunnen maken, heb geen kennis van php en vul mijn site graag altijd in met mijn eigen grafische dingeen.
Heb wel al gelezen over het gebruik van containers ofzoiets, maar dat is volgens mij ook allemaal php. De bedoeling is in feite heel eenvoudig, in flinks en fboven komen in principe menu items, die dan zelf worden gelinkt naar mijn fhoofd om daar weergegeven te worden, … Ik gebruikte ook enkel bij mijn fhoofd de optie scroll default (bij alle andere frames no scroll en no borders).

Is er iemand die mijn probleem begrijpt, er raad mee weet, het eventueel kan oplossen, …?
Ik dank jullie allemaal van harte voor jullie meedenken.

Hoi dennis29,
Aha, je bent als het ware bezig een table-opmaak na te bouwen via een frameset-constructie.
Zowel frames als tables-voor-opmaak hebben echter ernstige nadelen. Ik zou ze beiden niet gebruiken. Wat dan wel?
Een simpele opbouw van de html, met <div>'s ("divisions" = indelingsblokken = containers):
HTML:
<body>
	<div id="banner">banner</div>
	<div id="boven">boven</div>
	<div id="links">links</div>
	<div id="hoofd">hoofd</div>
	<div id="rechts">rechts</div>
	<div id="onder">onder</div>
</body>
Vervolgens kan je met CSS deze blokken precies zo maken als je wilt, zonder dat alles in elkaar gaat schuiven of uitrekken. Met o.a.:
Code:
<style type="text/css">
...
#banner {
	height: 100px;
	background: #FF0000;
	}
#boven {
	height: 30px;
	background: #FFFF33;
	}
#links {
	float: left;
	width: 180px;
	height: 600px;
	background: #00FFFF;
	}
...
enz.
</style>
Deze css-styles zet je voorlopig in de <head> van de pagina, dan zijn ze makkelijk aan te passen. Later kan het een los stylesheet worden, dat aan de pagina gelinkt wordt.
Hierna zou je (desgewenst) zich herhalende onderdelen automatisch in de <div>'s kunnen laten plaatsen met PHP. Maar dat is totaal niet moeilijk.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan