mijn muizen werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hallo helpers,

Ik heb laatst in 2 computers een nieuw moederbord gezet, maar sinds ik dat heb gedaan, doen de muizen het niet meer. Ik heb windows opnieuw geinstalleerd, maar bij een van de twee heb ik na dat gedaan te hebben een nieuwe CPU in het moederbord gezet, wat kan het probleem zijn ( 1 van de 2 is bezig windows te installeren, maar de muis werkt niet bij het installatie proces)

Robert-Jan

Misschien zijn de com-poortjes disabled?

nee, of tenminste...

de sereal bus 1,
de sereal bus 2 &
de printer bus zijn enabled

en de com stond er niet bij

serial port=com poort.

Gebruik je wellicht een adapter? Van PS/2 naar COM, om juist andersom? Dat wil wel eens problemen geven.

ik gebruik zo'n grijs snoertje, dat overgaat van een aansluiting op een com poort naar een muis aansluiting, het rare is dat ze het zo altijd deden, en ik kan de aansluitingen niet andersom aansluiten, er zit een pinnetje in de voorkant.

wat kan ik er dan tegen doen, als het wel eens problemen geeft met zo'n adapter?

Als ik het goed begrijp heb je dus een aansluiting voor een seriele poort op je muis met een adapter naar een ps2.
Als je windows installeert zonder muis aan te sluiten dan komt hij vanzelf met de melding: U kunt nu veilig een seriele muis aansluiten. (dat is dus op de compoort) dan moet hij het doen. Het is toch niet toevallig een draadloze muis? (batterij leeg of software niet geinstalleerd)
Als je de muis later weer op de ps2 zet dan moet met het commando mouse.exe in DOS de muis gaan werken.

Maar de muis is al de hele tijd aangesloten, dus...
het is geen draadloze muis.
ik zal mouse.exe proberen.

Dat snap ik dat je muis aangeloten is. Maar als je zonder muis opstart dan hoort windows met een melding te komen dat de muis pleite is.
Kijk, in je opstart file staat dat er een muis aanwezig is en waar de software staat voor de muis. Als windows met de melding komt dat er geen muis is dan weet je dat de fout niet in de opstartfile zit. Windows is dan zo vriendelijk om een poort klaar te stomen voor je muis en zegt dat je de muis aan mag sluiten op een seriele poort.
Als de muis het dan niet doet dan denk ik dat er een hardware probleem is met de muis of met de poort (maar dan zouden zowel ps2 als com niet goed zijn) of een hele kleine kans dat het softwarematig fout is.
het is even trouble shooten wat het muisje dwars zit.

Sorry voor de late reactie, maar het werkt allemaal echt niet, ik heb de software van een muis ook al geprobeert, en ook om de compoort naderhand te installeren, maar het helpt allemaal niet, zou er nog een oplossing kunnen zijn?

Even op een rij:
Je hebt twee computers waarvan de muizen het niet doen?
De muizen zijn dus wel goed (geen kapotte stekkers of zoiets)?
Als je windows opstart zonder een muis aan te sluiten komt windows dan ook met de melding dat je een seriele muis kunt aansluiten?
Als je de mobo's hebt vervangen heb je er toen ook de juiste bios ingeladen?
Ik krijg het vermoeden dat de bios niet naar de poorten verwijst of zoiets. Waar heb je de moederborden vandaan, misschien dat deze je vertellen kan wat je erin moet zetten.
Dit is voor mij ook een beetje glas ijs. Stel je vraag eens opnieuw in het forum hoe je de poorten kunt testen of ze juist werken.

alle antwoorden zijn ja, maar...

Ik vond gisteren het probleem dat er in systeem tabblad apparaatbeheer bij een van de twee computers dat er een COM3 poort aanwezig zou zijn (wat bij die PC zeker niet zo is), dit zou dus het probleem kunnen zijn (of niet). Ik denk dus dat ik de hd daar maar moet formatteren, en windows opnieuw installeren.

Een com3 zou kunnen als er b.v. een intern modem inzit, misschien geeft dit een conflict met je muis (com1 en com3 zijn eigenlijk dezelfde, net zoals com 2 en 4)
Je zou kunnen proberen in je bios com2 te disablen, daarna je modem uit je apparaatbeheer te verwijderen, herstarten en kijken waar het modem nu tercht komt en of je muis werkt.

Ja, klopt, maar... in geen van de 2 computers zit een modum, slechts een ethernetkaart in beide, zou dat ook het probleem kunnen zijn?

Nee, de ethernetkaart gebruikt volgens mij geen com poort. Maar je kunt softwarematig wel 4 compoorten hebben terwijl er maar 1 hardware aansluiting op je pc zit.
Wat zie bij apparatenbeheer onder systeem in je configuratiescherm. Werken de poorten correct?
En wat is je poortinstelling. die van mij is 9600 bits per seconde, 8 databits; geen pariteit; 1 stopbit en geen datatransportbesturing.

Kan ook nog zijn dat je een conflict hebt met je IRQ adres. Kijk onder apparatenbeheer even bij bronnen onder je compoort.

Het is al gelukt!!!!!!

Ik heb de com-poort-adapters van de computer omgewisseld: een com-poort van het ene merk gaat vaak niet samen met een moederbord van het andere merk!!!

Toch bedankt allemaal!!!
Robert-Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan