mijn p.c. doet het niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

steentje

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2005
Ik weet niet of ik hier goed zit, ik probeer het gewoon maar:
Ik wilde op mijn p.c., waar XP opstaat (nu stond) ook Windows 98 zetten, om bepaalde spelletjes te kunnen spelen. Ik heb op mijn werk een papiertje met hele instructies gekregen, over hoe ik dit moest doen. Ik moets 98 op mijn D schijf zetten.
Naar mijn weten heb ik de instructies netjes gevolgd maar nu doet mijn p.c. het niet meer.
Ik krijg een zwart scherm te zien waarin helemaal onder in beeld het korte zinnetje "Missing operating system" staat vermeld. Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen. Ik hoop niet dat ik alles kwijt ben. Ik heb al gezocht naar opstart discettes van XP maar die heb ik niet. Windows 98 kan me voorlopig gestolen worden, wie kan mij helpen om mijn p.c. weer aan de praat te krijgen?

Probeer hem op te starten in de veilige modus (F8).
En anders booten van de XP-CD met CD ondersteuning.
En dan eventueel systeemherstel cq. laatst goed werkend systeem.

In de veilige modus wil het niet opstarten, ik krijg na het Pentium scherm, direct de melding 'Missing operating system' te zien.
Hoe moet ik booten met de xp cd met cd ondersteuning?

Opstarten met de xp cd type r en je kan de herstelconsole gebruiken.
Probeer daar de opdrachten fixboot en of fixmbr.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;307654

Opmerking Als u de computer wilt opstarten vanaf de Windows XP-cd-rom, moet u de configuratie van het BIOS (Basic Input/Output System) van de computer zodanig aanpassen dat kan worden opgestart vanaf het cd-rom-station

Laatst bewerkt:
Je doet de XP-cdrom erin en start opn. op en dan krijg je een keuze menu.

Ik krijg nu de vraag om de diskette met de nam Windows - Automatische systeemherstel in het diskette station te plaatsen.
Ik heb alleen een cd van xp, er wordt hier toch een floppy bedoeld?
Ik heb wel een floppy waarop staat cd rom drive maar ik weet niet of die van xp is.

Geplaatst door steentje
Ik wilde op mijn p.c., waar XP opstaat (nu stond) ook Windows 98 zetten, ***************
Ik moets 98 op mijn D schijf zetten.
Naar mijn weten heb ik de instructies netjes gevolgd maar nu doet mijn p.c. het niet meer.

Als je win98 er als 2e systeem op zet, dan wordt de bootsector overschreven, waardoor xp niet meer wil starten.
De juiste volgorde van installeren is eerst win 98, en daarna xp.

In jou geval is er nu iets mis gegaan, omdat de pc ook niet meer van D: wil starten.
Probeer eens het volgende:
Installeer win98 op een geformatteerde C:\, Fat32 partitie.
ALs dat klaar is, installeer dan XP op een geformatteerde D:\, Fat32 of ntfs.
Als je kiest voor ntfs is de partitie niet of slecht bereikbaar vanuit win98.

Als deze 2 installaties klaar zijn, heb je automatisch een dual boot.
Bij het opstarten zal de pc vragen om welk besturings systeem je wilt gebruiken.

Hoe kan ik 98 op een geformateerde C schijf zetten als ik steeds dezelfde melding krijg.
Als nu eerst xp het weer doet, ben ik helemaal gelukkig.
Ben ik nu ook alles kwijt wat er op mijn p.c. stond (staat)?

Als je je bestanden op C:\ (xp) niet wilt verliezen moet je die nu NIET formatteren.
Dan ben je alles kwijt.

Als je xp draaide op FAT32 dan kun je proberen om win98 aan de praat te krijgen op D:\
Daarna via win98 je pc opstarten en een backup maken van je documenten, mails en adresboek.
Zie hiervoor mijn bijlage, geschikt voor win98 en me / win2000 en xp.

Als xp was geinstalleerd op een ntfs partitie, dan blijft er voor je data niet zo veel over.
Het beste kun je dan je hele harddisk als secundaire master in een andere pc stoppen, waar win2000 of xp op draait, onder ntfs.
Via die 2e pc kun je dan over je eigen harddisk bladeren met windows verkenner.
Dan kun je volgens mijn bijlage een bakup maken.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt nog maar een beginneling.
Hoe krijg ik 98 op mijn D schijf?

Ik heb nog steeds een blauw beeldscherm met de melding:
Plaats de diskette met de naam: Windows - Automatisch systeemherstel in het diskette station. Druk daarna op een toets om door te gaan.

Ik heb geen diskette, maar als ik op een toets druk, hoor ik hem zoeken en krijg ik daarna weer het blauwe beeldscherm te zien.

Wat moet ik nu doen? Ik weet het echt niet meer.

Steentje,
heb je gedaan wat Jozo zei?

Opstarten met de xp cd type r en je kan de herstelconsole gebruiken.
Probeer daar de opdrachten fixboot en of fixmbr.
http://support.microsoft.com/defaul...id=kb;nl;307654

Start op met de cd van windowx xp.
Kies daar NIET voor automatisch systeemherstel, maar voor Repareren.

Je moet aangeven op welke schijf je je wilt aanmelden, kies daar voor Windows XP en vul je wachtwoord in.

Als fixboot en of fixmbr niet werkt, probeer dan eens
bootcfg/rebuild

De computer zal dan zoeken naar geinstalleerde windows en herstelt de boot. zodat je wel windows 98 en windows xp kan draaien.

Succes

Ik ga het weer opnieuw proberen.
Ik heb gedaan wat Jozo zei.
Ik heb opgestart met mijn xp cd, moest snel een r intoetsen, anders krijg ik weer die melding.
Heb ik dus de r ingetoetst, daarna kreeg ik het blauwe scherm. Ik ga het weer een keer doen.

Er werd een wachtwoord gevraagd, wat ik dus niet weet.
Ik heb het drie maal geprobeert en moet nu weer opnieuw opstarten, drie maal fout.
Ik heb mijn computer bij mediamarkt gekocht en daar stond alles al op

Vul eens geen wachtoowrd in, en druk gewoon op enter...

Laatst bewerkt:
Ik moet kiezen tussen
1: F:\WINDOWS
2: D:\WINDOWS
Welke ik ook kies, ik moet een Administrator wachtwoord opgeven.
Ik weet van beide niet wat dat is.
Wat nu?

Ik heb gewoon enter ingetoetst, ik krijg de melding dat het wachtwoord niet geldig is

Als ik kies voor
windows XP nu instaleren
ben ik zeker al mijn documenten enz. kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan