Mijn pc maakt mijn foto's KAPOT ! help pleeze !

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeftyBlanco

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Beste forummers,

Ik heb een erg groot probleem en dit is eigenlijk mijn laatste hoop want NIEMAND weet wat ik er aan kan doen.
Ik wil wel alvast zeggen dat windows opnieuw installeren al meerdere malen gedaan is.

Mijn pc begon een tijdje geleden ineens met het stuk maken van mijn foto's en er zelf creaties van te maken. Dit begon eerst met de foto's die ik van mijn nieuwe camera naar de harde schijf copierde maar nu beginnen ineens andere foto's ook kapot te gaan... heel soms ( maar dan vooral bij een kleine foto die bv van internet geplukt is ) herstelt de foto zich.
In eerste instantie zijn de foto's 100% goed, maar na een paar keer bekijken lijkt het wel alsof ze aangetast worden door iets.

Hoe vaker ik mijn foto's bekijk ( in bv de map waar ik mijn cam foto's geplaatst heb ) hoe meer er kapot gaan.

Ik ben heel erg bang dat ik straks NIETS meer over heb.

Hier een klein voorbeeld van wat er stuk gaat.

http://album.partyflock.nl/41288899.jpg?nocache;47469811
http://partyflock.nl/albumelement/38266965:verneukte_foto.html

Soms is het zelfs zo dat een stukje van de rechterkant van de foto lings komt en een stukje van de onderkant, aan de bovenkant, en dan is er een gedeelte van de foto donker.

Ik heb zelf mijn pc gebouwd en heb 3 harde schijven waarvan 1 niet in gebruik is en een backup bevat.
1 schijf van 40 gig waar windows op draait
1 sata schijf van 250 gig waar al mijn bestanden op staan
m2n-e moederbord va asus
kingston 3x 1024 ddr2 geheugen 662 snelheid ofzoiets ? ( weet ik even niet precies )
256 mb x1600 ( of het een pro is durf ik niet met zekerheid te zeggen ) videokaart van ati radeon

Op beide schijven komen deze symptomen voor welke ik hierboven beschrijf !
Daarnaast heb ik ook mijn pc gescanned met nod32 en geen virus of iets kunnen vinden, alleen veel locked files.

Ik hoop echt dat een van jullie voor mij het antwoord heeft want ik zit ECHT met de handen in mijn haar en ben doodsbenouwd dat ik straks alles kwijt ben.

Alvast hardstikke bedankt voor jullie reacties !

Groet
Lefty

Wow, da's een interessante!

Ik stel voor om eerst even een test te doen om een beter beeld van het probleem te krijgen.

Maak een map op de C schijf en noem die map TEST

Kopieer een willekeurige foto vanaf je camera naar die map. Check even of de foto goed "opent".

Klik daarna rechts op het bestand en noteer de eigenschappen van de foto (datum maken, datum laatst geopend en grootte)

Klik die foto vervolgens 2x per dag open en vergelijk de eigenschappen met die je hebt genoteerd.

Ik weet niet wanneer de deformatie normaliter begint, maar vertel of die foto goed blijft of niet.

Allereerst al je fotos en bestanden op eén externe schijf backuppen, voordat je alles onherstelbaar kwijt bent.

Draait de computer verder prima? Geen foutmeldingen, blauwe schermen of uitvallen?

Zet je de pc altijd uit via start > afsluiten (jaja microsoft logica)

Andere bestanden raken niet beschadigd?

Als dat allemaal in orde is, zou het onwaarschijnlijk zijn dat het een schijfprobleem is. Ook al omdat het op twee schijven plaats vindt.
Voor de zekerheid kun je wel een schijfcontrole laten doen (alle reparatie opties aanvinken)
Ook een geheugen probleem lijkt niet waarschijnlijk als de pc eerder geen fouten vertoond)
Hierover krijg je zekerheid met memtest86.

Als dat ook in orde is, zit er mogelijk een fout in het programma waar je de foto's mee bekijkt/bewerkt.
Waar doe je dat mee
Al geprobeerd dat opnieuw te installeren?

mvg leo

Laatst bewerkt:
Welkom bij Helpmij.nl

Wat een ellende is dat zeg! Open je de foto's altijd met het zelfde programma?

Even ter aanvulling:

Ik gebruik irfanvieuw om mijn foto's mee te bekijken en het probleem heeft nooit eerder plaats gevonden afgelopen jaar.... Verder lijkt het wel alsof hij vooral de mooie grote foto's kapot maakt.

IK DURF NIET TE BACKUPPEN !!!
Ik heb dus die 3e schijf waar ik over praat een half jaar geleden vol gegooit met mijn bestanden van toen en verder die schijf naar mijn 250 gig gecopierd en dat is dus mijn back up...

een half jaar aan bestanden heb ik NU dus op mijn pc staan die ik DOLGRAAG wil back upen maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
Stel nou dat het een virus is ????????????????
Dan heb ik werkelijk niets meer.....

nou moet ik wel zeggen dat ik het afgelopen jaar wel erg veel met mijn pc gedaan heb dus het is me erg veel waard.....

en over foutmeldingen gesproken....

Al vanaf de eerste dag zit ik al met problemen....
0xc0000005 heb ik ALTIJD als foutmelding.....

vooral bij games die zomaar afsluiten,
of andere zaken....

Word er gewoon heel erg moe van.... heb er destijds zo,n 600 euro aan pc onderdelen gekocht, en nog is een g15 toetsenbord van 100 euro en nog is een hp w2408h 24 inch beeldscherm van 500 euro en een g5 muis ... ik dacht, als ik al men spaargeld derin stop.... komt het vast wel goed....

Een beetje casemodding kon ook geen kwaad leek me zo, dus maar een plexiglas kast gekocht, en een blauwe fan met voeding enz enz enz enz....

Ik was zowiezo een beetje verkeerd voorgelicht bij gistron, over het update van mijn pc waarbij ze zeiden dat mijn oude ddr 400 niet meer zou passen en mijn oude videokaart enzo... dus alles maar nieuw gekocht toen.....

Wat een ellende :(

Heb gewoon zin op die kl*te pc op marktplaats te fl*kkeren of weg te gooien en een compleet gebouwde pc te halen :(

Als je het nu eens stap voor stap aanpakt?

Wat ik hiervoor postte blijft m.i. nog even onverkort van kracht, dus de vraag is.......... heb je dat al gedaan?

Open vooral ook eens een foto met een ander programma, bijv. Microsoft foto editor. Gaat dat goed? Ja, gooi dan irfanview er eens vanaf en installeer het opnieuw.

Het feit dat kennelijk alleen de "mooiere foto's" worden beschadigd is goed nieuws. Dat klinktr raar, maar is wel zo! Als het een virus o.i.d. zou zijn, dan zouden sowieso alle foto's aselectief worden beschadigd. Virussen kunnen een heleboel, maar ze zijn echt niet in staat jouw gedachten te lezen en derhalve dus niet in staat om alleen de foto's die jij mooi vindt te beschadigen. Derhalve geloof ik niet zozeer in een virus.

Die backup naar een andere harddisk kun je veilig uitvoeren, zelfs als het wel een virus o.i.d. zou zijn. Zolang je na het maken van die backup maar geen bestanden opent, verwerkt, of whatever vanaf die backuplokatie, dan kan er helemaal niets gebeuren.

Mocht het een vervelend iets zijn waardoor je bent getroffen, dan kun je altijd nog ook die backup verwijderen zonder 'm geopend te hebben.

Ik weet niet hoeveel MB's / Giga het betreft, maar je hebt ook nog de optie van het branden naar DVD als backup.

Ik heb nu op dit moment even niet de mogelijkheid om een foto te maken.

Ben met de restauratie van mijn droom auto bezig, en had de fotos netjes gemaakt van de dag dat ik hem ging ophalen enzo.... en nog wat beginsel fotos van het werk.... leuk op de pc gezet.... en ja hoor.... foto voor foto gaan ze nu stuk.... elke keer als ik de map open, en bekijk.... hoe meer ik er naar kijk hoe meer er stuk gaan.....

Je begrijpt wel dat ik de fotos die ik nu heb gemaakt en die op mijn cam staan, dat ik die NIET ga uploaden naar mijn pc.... ben er doodsbang voor...

Wel kan ik vanavond of morgen even proberen een extra kaart te kopen zodat ik de test kan uitvoeren...

Of mag de test ook met een van de paar overgebleven foto's die nog wel goed zijn ?

En dat is de code die ik al een jaar voor me neus krijg met misschien een 0 meer of minder.

Kun je niet simpelweg een kopie maken van zo'n foto? (Ik ben absoluut een leek op het gebied van fotografie, maar ik weet wel dat ik de foto's van mijn digitale camera gewoon kan kopiëren naar mijn pc, óf verplaatsen vanaf de camera naar de pc) Ik heb helemaal niets met fotografie (desinteresse) en dus ook geen kennis van allerlei bewerkingsmogelijkheden etc. etc. Een vakantiefoto moet simpel te maken en naar de pc te verplaatsen zijn en daar houdt het bij wel mee op. ;)

En ja, pak een foto die goed is en doe die test(en).

Voeg er overigens nog maar een test aan toe: als die foto een .jpg betreft, open die foto dan ook eens in paint o.i.d. en bewaar diezelfde foto dan ook eens als .bmp. Plaats ook die foto eens in die TEST map.

Laatst bewerkt:
En dat is de code die ik al een jaar voor me neus krijg met misschien een 0 meer of minder.

Verder wil ik niet zeggen dat het ALLEEN bij grote foto's is, maar wel meestal 95%.... ik heb nog geen beschadigde gifjes kunnen vinden....

Bij foto's die ik van internet heb, die hebben zich ooit weleens uit zichzelf hersteld...
Dat is misschien 1 of 2 keer voorgekomen.

Ik heb alles inclusief windows 4 dagen terug compleet opnieuw geinstalleerd en alleen vandaag al ben ik 2 foto's tegen gekomen die stuk gemaakt zijn.
Deze komen van mijn bureaublad!

Maar ik ben zo angstig voor een virus of iets wat dan mijn kaart insluipt zodat alle foto's gelijk worden herschreven :(

Ik sta niet voor mezelf in als ik straks die foto's ook nog eens kwijt ben want dan had ik net zo goed niet een auto kunnen restaureren!

Hmm, ik begin aan andere oorzaken te denken, maar om het topic niet verwarrend te maken / hak-op-de-tak, houd ik dat liever nog heel even voor mezelf. Doe eerst die testen eens.

Als jij van de kaart naar de pc kopieert, kan er m.i. nimmer een virus van de pc naar de kaart toekruipen. Maar nogmaals, ik "geloof" nog niet zo erg in een virus.

Laatst bewerkt:
ik realiseer mij ineens dat ik niet echt vaak op mijn grote harde schijf ( dus die sata waar het meeste opstaat ) deze problemen gehad heb.....

Wel heb ik de zaken binnen gehaalt op de ene schijf (c: waar dus ook windows op staat ) en dan verplaatst naar de andere schijf... zou het ook kunnen dat ik 1 harde schijf kapot heb ?

Als jij zegt dat het niet mis KAN gaan zal ik vanavnd die foto´s van de kaart kopieren!

Doe nu eerst eens een testje met een willekeurige foto die nog wel op het systeem staat en ook nog in goede staat verkeert.

Daarna gaan we allerlei rampscenario oplossingen bedenken.
Tenzij natuurlijk een andere meelezer hét antwoord / dé oplossing weet, maar dan lezen we dat vanzelf wel.

Heb je zo'n vernielde foto ooit wel eens naar de printer gestuurd en zo ja, kwam die er dan "vernield" uit, of bleek íe gewoon goed te zijn op papier?

Vooruitlopend op het e.e.a. een paar mogelijke oorzaken:

videokaart is niet goed meer
powersupply is niet goed meer
geheugen is defect
harddisk is defect
hm,................ virus
resolutie beeldscherm
vernieuwingsfrequentie monitor
infranview is corrupt geraakt
die stopfout die je al heel lang hebt is de oorzaak en dié kan weer verwijzen naar videokaart(drivers) etc. etc.

en zo zijn er nog een paar te verzinnen.

Eerst maar testen en dan "praten" we verder, oké?

Laatst bewerkt:
videokaart is niet goed meer
powersupply is niet goed meer
geheugen is defect
harddisk is defect
hm,................ virus
resolutie beeldscherm
vernieuwingsfrequentie monitor
infranview is corrupt geraakt
die stopfout die je al heel lang hebt is de oorzaak en dié kan weer verwijzen naar videokaart(drivers) etc. etc

daar kan ik nog weinig bij verzinnen.
Zelf zou ik eerst inzetten op disk/geheugen testen.
belangrijkste is echter de weg van Pasja
n.l. stap voor stap achter de oorzaak komen en niet van de hak op de tak.
Dat laat ik aan pasja over
Ben beneiuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn.

mvg leo

Laatst bewerkt:
oke de map is gemaakt met 4 foto's op de c schijf, dus de ouderwetse 40 gig harde schijf, en niet de 250 gig sata.

Ik heb helaas geen printer maar ga er vanuit dat ze ook kapot geprint zouden worden want als ik de foto's zoals het voorbeeld, post op internet zien jullie de foto ook stuk !

Als ik op miniatuurweergave doe in de map, zien de foto's er in het klein 99 van de 100 keer WEL goed uit !

heb de foto's een aantal keren bekeken zoals ik altijd zou doen,
heb ook de beeldscherm resolutie voor de grap op 1024 gezet om te testen...

Dit doe ik soms wanneer ik wat kleinere foto's bekijk.

de foto;s gaan maar niet stuk :shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan