Mijn PC start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilootnour5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
Hallo

Sinds 4 dagen wil mijn computer niet meer opstarten. Ook niet meer in veilige modus. Als ik op de knop druk komt er eerst een logo van DELL en daarna een balkje met het logo van Windows XP. Nadat hij 2 keer is overgegaan (het balkje om te laden) stopt hij 1 á 2 seconden, en begint het hele proces weer helemaal opnieuw. Ik heb belangrijke dingen op mijn computer staan, en wil die heel graag nog hebben. Weet iemand nog een idee, maakt niet uit hoe, om op die schijf te komen met al mijn bestanden!

EDIT: Als ik probeer om in veilige modus op te starten, vraagt hij (eigenlijk wil hij dat laden) naar een SPDT.sys. Ik weet niet meer zeker of het SPDT of SPTD of iets anders was...

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt voor het meedenken!

ik heb idd daemomtools derop staan, maar stel dat dat het probleem zou zijn, hoe moet ik nu verder?

De oplossing voor je opstartprobleem weet ik niet, maar om je bestanden te redden kun je het volgende doen:

Download (gratis) een ubuntu live cd. Brand deze op schijf, en doe deze in je pc die kapot is (zorg dat hij eerst vanaf de cd/dvd opstart, in te stellen in het bios). Vervolgens kies je om ubuntu te proberen zonder(!) te installeren. Nu zal ubuntu niets aan je pc veranderen (en je bestanden dus laten staan). Vervolgens kom je in ubuntu, waarin je heel simpel (net als in windows) je bestanden naar een USB stick/Hardeschijf kan kopieren.

Orion geeft je een zeer goede suggestie, echter mijn voorkeur zou uitgaan naar het volgende. Waarom, omdat een live cd nogal eens de eigenaardigheid heeft om een HDD niet te mounten.

Hang je schijf gewoon als slaaf in een andere pc (bv. de pc waar je nu mee bezig bent) en kopiëer de hele handel naar een andere schijf. De hele handel is wellicht overbodig, maar de bestanden die belangrijk voor je zijn.

Maar moet dan in Veilige modus? Waar kom ik niet in. Hij doet dat gewoon niet.

Nee dat hoeft niet :).

Coenraad geeft inderdaad een andere mogelijkheid. Je kunt je hardeschijf uit je pc halen, en dan in een andere hangen. Dit vereist echter wel wat technische kennis van een pc ;). Maar het is zeker een (goede) optie. Dan start je die pc op, en zal je je verplaatste hardeschijf als extra schijf in windows zien. Als je echter niet weet waar je mee bezig bent raad ik je dit af, omdat je ook alles weer (netjes) terug moet hangen :P

Voor mijn suggestie hoef je evenmin in de veilige modus te komen. Je download (en brand) de cd (volg netjes de instructies op die je op dezelfde website kan vinden ;) ), en je start vervolgens je (kapotte) pc op. Zodra je het Dell loge ziet moet je goed opletten. Ergens in beeld zal iets staan in de trand van "push F2 to enter setup". Het kan ook Del, F12 of een andere knop zijn, maar druk de aangegeven knop in. Als je niet snel genoeg bent moet je even je pc herstarten en krijg je weer de mogelijkheid om te kijken (en op de knop te drukken ;) ).
Je zit nu in het "bios" van de pc. Dit heeft niets met windows te maken, dus die heeft hier geen invloed op :). Hier werkt alleen je toetsenbord, niet je muis. Je zult je dus even met het toetsenbord moeten "behelpen". De knoppen zijn zeer waarschijnlijk ergens in beeld weergegeven). Met de pijltjes kun je opzij switchen tussen verschillende tabbladen, en omhoog en omlaag door de opties.
Vervolgens zoek je het tabblad "boot" (of iets dat daarop lijkt) op. Hier krijg je een lijst van verschillende onderdelen in je pc die opstarten. Het onderdeel dat bovenaan staat is degene die als eerste start. Je kunt deze lijst aanpassen door het apparaat te selecteren (met de pijltjesknoppen) te selecteren en op bepaalde knoppen te drukken. Deze staan waaarschijnlijk ergens in beeld. Zorg dat de cd(/dvd) speler bovenaan staat. Als deze dat al staat hoef je niets te veranderen.
Zoek vervolgens het tabblad waar je kan sluiten. Kies de optie om af te sluiten én op te slaan (save and exit of iets dergelijks).

Je computer zal herstarten. Stop de cd van ubuntu in je pc. Nu zal de pc vanaf de cd gaan opstarten, in plaats van de harde schijf (en dus geen windows op proberen te starten).
Dit kan enige tijd (tot misschien wel een half uur) duren. Je zult een optie scherm (zie hier voor een voorbeeld) krijgen (wellicht moet je eerst een taal kiezen), waarin o.a. de optie staat om Ubuntu te proberen zonder te installeren (proberen zonder enige verandering aan je pc). Kies deze optie. Er zal nu niets gebeuren met je gegevens op de harde schijf. Kies niet voor de optie om te installeren.
Ook nu zal de pc weer gaan laden. Dit kan opnieuw weer even duren. Op een gegeven moment zal je op een bureaublad uitkomen dat er ongeveer zo uitziet

Dit is je bureaublad, net als in windows. Kies voor Places (of locaties als je de nederlandse versie hebt gekozen). Vervolgens zie je een lijstje verschijnen. Kies hier voor je windows partitie (heet waarschijnlijk Windows, XP, vista of iets in die trant, als je hem niet herkent moet je ze allemaal maar even proberen). Vervolgens krijg je een scherm met alle bestanden die op je harde schijf staan, net als je in windows krijgt via "mijn computer".
Steek een usbstick/usb harde schijf in je pc en kopieër alle belangrijke bestanden. Sluit de pc af (via het menu in ubuntu). Vervolgens zal de cd uit de lade komen en je de pc kunnen afsluiten. Dan heb je in ieder geval je bestanden terug :)

Wat ik nu aan het proberen ben:

Ik heb een CD gebrand met de bestanden chkdsk.exe en autochk.exe.
Ik heb de PC gestart via de Windows XP CD waarmee hij is geïnstalleerd. Ik start dus van de CD op. Dan druk ik op r. (dat is reparatie ofzoiets) Daarna als hij klaar is met laden, douw ik er die ene gebrandde CD in met die 2 bestandjes... ik typ in:

D: Dan zegt ie het volgende:
Kan AUTOCHK.EXE niet vinden in de opstartmap of op de cd-rom.

Geef een volledige pad (inclusief station letter) op voor de locatie van AUTOCHK.EXE:
ik typ dan weer: d:
Dan zegtie het volgende:
Het serienummer van het volume is (en dan een nummer dat niet iedereen hoeft te weten)

Is hij nu iets aan het doen, of doet hij helemaal niks?

Op een of andere manier ben je nu bezig op een pc cq laptop.
Een pc kun je simpelweg een of meerdere schijven bijplaatsen.
Die wordt ongetwijfeld herkend in schijfbeheer.
Of nog simpeler, ga naar verkenner (explorer) en je ziet een extra schijf.
De gegevens daarvan kun je kopiëeren naar je "c" schijf.

Op een laptop hang je je schijf middels een adapter als externe schijf aan je laptop.
Zo, het is verboden, maar ik plaats nu een link naar een eigen advertentie maar dat is om het eenvoudiger te maken.
http://www.marktplaats.nl/

Ik weet niet of je of je op de juiste page komt, ander lees ik het wel.

Nee dat hoeft niet :).

Coenraad geeft inderdaad een andere mogelijkheid. Je kunt je hardeschijf uit je pc halen, en dan in een andere hangen. Dit vereist echter wel wat technische kennis van een pc ;). Maar het is zeker een (goede) optie. Dan start je die pc op, en zal je je verplaatste hardeschijf als extra schijf in windows zien. Als je echter niet weet waar je mee bezig bent raad ik je dit af, omdat je ook alles weer (netjes) terug moet hangen :P

Dit heb ik met mijn pa al geprobeert, maar hij ziet hem niet. Als ik het met een andere (werkende) schijf probeer ziet de andere PC hem,... Ik ga straks je andere opties proberen.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik heb ubuntu geprobeert en hij start ermee op. Ik krijg een soort van windows voor me.
Hoe kan ik nu verder? Ik zie niks dat op een van mijn oude bestanden lijkt. Als jullie dat nodig hebben kan ik een paar fotos maken van die ene 'windows' zodat jullie een duidelijk beeld hebben van wat er allemaal gebeurt. We zijn al wel opweg. En mijn hoop stapelt zich.

Bedankt

Je zou nu via het menu "locaties" (places in het engels) linksbovenin je scherm verschillende opties moeten kunnen kiezen. Hier heb je voor je windows deel gekozen (dat zou er moeten staan)?

Dan zou je op een scherm moeten komen dat er uitziet als deze. Hierin open je "Users", waarin je vervolgens "mijn accountnaam" (dus de naam die je in windows gebruikt) opent. Je komt nu in jouw account uit windows.
Open de map "documents" (dus niet mijn documenten, deze is zeer waarschijnlijk leeg, al kun je er altijd voor de zekerheid een blik in werpen ;) ). Hierin zitten waarschijnlijk je documenten (als je die daar inwindows ook altijd opsloeg). Mochten er nog meer bestanden zijn is het wellicht handig om even in je andere mappen als "music", "videos" enz te kijken. Als je ook nog dingen opsloeg op andere plaatsen is het erg handig die te backuppen ;)

Als dit niet het probleem is zul je het iets duidelijker meoten uitleggen, wellicht dat ik (of iemand anders) je dan verder kan helpen ;)

Laatst bewerkt:
Ok bedankt. Ik en mijn pa gaan er later nog eens naar kijken. Allemaal bedankt!

Alweer een paar weekjes verder,...zit nog steeds zonder oplossing. Ik heb alles wat hierboven staat geprobeert,.. niet alleen uiteraard maar dat maakt niet uit. Heeft iemand nog een andere weg om toch op de schijf te komen?

Kijk eens naar de bijlage, dat is wat je nodig hebt.

Bijlagen

• USB to sata convertor..jpg
    USB to sata convertor..jpg
    34,7 KB · Weergaven: 21
Hallo allemaal! Ik heb nog een keer Ubuntu geprobeert, en ineens zag hij mijn harde schijf van 80 GB, dus ik kon alles naar een USB schijf kopieeren en heb alles gelukkig nog kunnen redden! Zo zie je maar weer dat als je geduld hebt, er altijd wel een antwoord komt!
Allemaal heel erg bedankt. En dan nog een extra bedankje aan de gene die mij Ubuntu als tip gave...

Nogmaals bedankt!

waardevol

Waardevolle tips in dit topic.
Heb zelfde uitdaging...Ubuntu gedownload. In Bios cd als eerste in de start up geplaatst, maar laptop blijft in windows proberen.

Als ik een recovery draai....ben ik dan al mijn mail (Outlook) kwijt, of alleen inbox?

Wordbestanden blijven wel beschikbaar daarna toch??

Als ik die zekerheid heb, dat ik mail in pers. folders hou' ( en de sent mail) en mijn wordbestanden, ga ik de recovery die op de pc zit maar draaien.

Iemand nog suggesties??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan