Mijn sdd van 500Gb raakt door Windows 10 aardig vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mammoth

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2002
Beste Helpmij

Ik heb dezelfde proggies die ik op Win 7 had, ook nu in Win 10.
Maar met al die updates heb ik op mij 500Gb Sdd nog maar 93Gb over en dat wordt met de dag kleiner.
Ook als ik een proggie verwijder maakt win 10 automatisch een backup, maar die heb ik niet nodig, want ik maak mijn backup met Acronis.
In Win 7 kon ik de uploads die ik niet wou uitschakelen, maar in Win 10 kan ik dit niet vinden.
Ik wil graag die automatische updates uitschakelen die Win 10 maakt.
Ik bedoel niet de Uploads die Windows automatisch doet, maar de de backups die hij steeds maak als ik wat wil verwijderen.
Want die nemen ook veel ruimte in.

Weet een van jullie hoe ik weer meer ruimte kan krijgen op mijn 500 Gb Sdd?

Vr gr Mammoth

Het is voor mij nieuw dat Windows uit zichzelf backups maakt van progjes of bestanden als je wat probeert te verwijderen.
Je kunt Windows backup wel zodanig configureren dat er een kopie wordt gemaakt van bepaalde bestanden, maar dat heb je dan ooit zelf ingesteld.
Misschien heb je Acronis daartoe ook wel opdracht gegeven, maar aangezien ik Acronis niet ken, weet ik niet hoe of waar je dat in Acronis kunt aan -of uitzetten.
Eén ding is zeker, Windows maakt uit zichzelf geen kopietjes als je wat verwijdert.

Het zou ook nog een redelijk vervelend virus kunnen zijn die dit 'voor je regelt'.

Laatst bewerkt:
Dit gedrag van Windows heb ik ooit nog nooit gehoord. Wellicht toch iets van Acronis?
Of zoals gast0225 aangeeft een virus:eek:

Maar goed oplossingen:
1. Scan met een virusscanner of je een virus hebt. (tip update je virusscanner en zet daarna je internet uit).
2. Controleer welke map zoveel opslag in gebruik heeft. Met een naam van de map komen we of jijzelf wellicht verder.
3. Welke programma's heb je geïnstalleerd staan? Ook programma's kunnen data opslaan, dus dit controleren kan geen kwaad.

gast0225 bedankt voor je reactie

Acronis kun je wel instellen dat hij regelmatig backups maakt, maar dat heb ik uit gezet.
Trouwens als ik die aan zet dan komt deze op mijn externe HD.
Maar ik weet wel dat Windows steeds wat op mijn sdd zet.
Heb ook verschillende keren laten scannen op virussen maar vind nooit wat.

Het kan toch niet zo zijn dat Windows 10 en die p/minus 30 programma's, over de 400Gb nodig hebben.
B.V vorige week was ik ineens 20Gb kwijt en vanaf 26-08 tot nu weer 3Gb, en daar zie ik niets van, gebeurt altijd op de achtergrond.
Vr gr

Het is voor mij nieuw dat Windows uit zichzelf backups maakt van progjes of bestanden als je wat probeert te verwijderen.
Ik denk dat TS herstelpunten bedoelt en die kunnen ook vrij veel ruimte innemen. Die kun je verwijderen met CCleaner > Gereedschap > Systeemherstel > selecteren en dan Verwijderen.

Je kunt Windows backup wel zodanig configureren dat er een kopie wordt gemaakt van bepaalde bestanden, maar dat heb je dan ooit zelf ingesteld.
Dat is een mogelijkheid. Verder slaapstand en pagefile.sys kunnen ook vrij veel GB zijn.

ik heb win 10 en redelijk wat software op mijn ssd staan, totaal in gebruik : 34 GB
dagelijks maakt acronis een full backup van C, naar een 2de hd die in mijn pc hangt.
Met andere woorden : vermoedelijk staan er een paar instellingen serieus fout !
Ook plaatsbesparend is het uitschakelen van de slaapstand.

Beste Helpmij

Ik heb dezelfde proggies die ik op Win 7 had, ook nu in Win 10.
Maar met al die updates heb ik op mij 500Gb Sdd nog maar 93Gb over en dat wordt met de dag kleiner.
Ook als ik een proggie verwijder maakt win 10 automatisch een backup, maar die heb ik niet nodig, want ik maak mijn backup met Acronis.
In Win 7 kon ik de uploads die ik niet wou uitschakelen, maar in Win 10 kan ik dit niet vinden.
Ik wil graag die automatische updates uitschakelen die Win 10 maakt.
Ik bedoel niet de Uploads die Windows automatisch doet, maar de de backups die hij steeds maak als ik wat wil verwijderen.
Want die nemen ook veel ruimte in.

Weet een van jullie hoe ik weer meer ruimte kan krijgen op mijn 500 Gb Sdd?

Vr gr Mammoth

1. Kun je eens een voorbeeld noemen van iets dat je verwijderde en dat door Windows gekopieerd werd / backup van werd gemaakt? (hoe / wat wordt de naam van dat nieuwe bestand (map)?
2. bedoel je dan een hele map inclusief onderliggende mappen en de daarin zittende bestanden?
3. waar plaatst Windows die backup?
4. gebeurt dit ook als je een Wordbestand, een Mp3tje of een foto (.jpg) verwijderd en zo ja, waar wordt die backup dan geplaatst en verandert de bestandsnaam dan ook?
5. heb jij ooit systeemherstel (punten) ingeschakeld in Windows 10? Standaard, als je dus Win 10 installeert, staat dit namelijk uitgeschakeld. Er is dus een bewuste actie van de user voor nodig om dit de 1e keer te activeren.
6. hoeveel maximale schijfruimte mag systeemherstel voor zijn herstelpunten 'opeten'?

Laatst bewerkt:
gast0225; Even een Correctie, Ik verwijder programma's met Revo en die maak een Backup. waar die dan terecht komen weet ik niet.
En waar windows de eventuele backups neer zet ,kan ik ook niet vinden.
Waar kan ik vinden of mijn systeem herstel is uitgeschakeld.

Bij het opstarten vandaag ben ik al weer 1Gb kwijt.
Ik begrijp echt niet welk programma dit doet.

Vr Gr

Jij verwart Systeemherstel(punten) met back-ups. Systeemherstel heeft niets te maken met het maken van back-ups zoals de normale mappen en bestanden. In een systeemherstelpunt worden alleen systeembestanden opgenomen die nodig zijn voor het herstellen van de computer naar een eerdere toestand waarbij alles nog goed werkte. Dus uitschakelen is onverstandig! Ik heb in post 5 aangegeven hoe je systeemherstelpunten (behalve de laatste) eenvoudig kunt verwijderen.

Hier staat ook nog nuttige informatie. Maar als je het niet goed weet dan kun je het hier altijd nog navragen. En Revo maakt inderdaad automatisch een herstelpunt aan. Deze zit onder > Opties > De-installeren en daar staat die aangevinkt. Maar ik zou die niet uitschakelen. Je moet leren hoe je zelf een herstelpunt kunt maken en hoe je oude kunt verwijderen. Tevens kun je de grootte (GB) beperken dit is het maximum aantal GB aan schijfruimte die dergelijke herstelpunten in beslag mogen nemen.

Laatst bewerkt:
Senso bedankt voor de reactie.
Windows hoef van mij geen systeemherstelpunt te maken.
Werk met Acronis, die heeft een complete backup van windows.
Ik weet alleen niet waar ik systeemherstel kan uitzetten (als deze aan staat, want dat weet ik dus niet)

Maar het blijft voor mij een raadsel waar al die Gb blijven, het is toch niet normaal dat windows 110 over de 400Gb gebruikt.
En ik heb echt niet veel proggies op C staan.
Misschien dat iemand dit weet.

MvGroet

Mammoth, het duizelt mij inmiddels een beetje, je schiet van hot naar her in je berichten. (niet dat je dat opzettelijk doet, maar door de gebruikte computerkreten -die jij overigens een beetje door elkaar husselt- wordt het voor anderen soms wat lastiger te volgen, iig. voor mij.)

Eerst schrijf je dat Windows backupjes maakt als jij iets verwijdert, later schrijf je dat dit niet zo is en even later weer wel.
Even later schrijf je dat je met Revo verwijdert en dat die een backup maakt. Tja, logisch dat je dan geen Mb wint als je wat verwijdert maar tegelijkertijd door een tooltje een backup laat maken.

Dowload de trailversie van dit progje en je krijgt haarscherp in beeld waar al je gigaatjes zijn gebleven. Vertel ons wat je daar allemaal ziet (maak screendumpjes of voeg een door het progje gemaakt rapportje aan je volgende bericht toe)

Dan weten we tenminste exact waar al jouw gigaatjes zijn gebleven.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat TS herstelpunten bedoelt en die kunnen ook vrij veel ruimte innemen.
Als het om herstelpunten gaat (en dan loopt je schijf idd wel vol!) dan moet je dat uitzetten.

Systeemherstel inschakelen of uitschakelen in Windows 10

Ga naar het startmenu en typ herstelpunt om de optie een herstelpunt maken te vinden. Klik er op om het Systeembeveiliging-venster te openen. Onder Beveiligingsinstellingen zie je je beschikbare schijven staan. Kies er eentje en klik op Configureren.

In het volgende venster kies je voor Systeembeveiliging inschakelen of uitschakelen. Onder schijfruimtegebruik bepaal je hoeveel ruimte Windows in beslag kan nemen voor backups. Dat hangt weer af van de hoeveelheid beschikbare ruimte op je schijf. Klik nu op OK.

Ik lees wel ergens dat Windows 10 geen herstelpunten automatisch aanmaakt, dus heb je dat zelf aangezet, mits het dit dus is wat het vollopen veroorzaakt.
Dus kijk dit even na ;)

Laatst bewerkt:
@femke98, is helemaal waar wat je schrijft, maar daarom kun je het 'schuifje' van de totaal te gebruiken ruimte ook tot een maximum van (bijvoorbeeld) 5% van de SSD capaciteit instellen, hetgeen betekent dat er slechts een 23 gig of zo gebruikt wordt voor systeemherstel en da's méér dan voldoende voor meerdere herstelpunten, zonder dat het 'pijn' doet v.w.b. de opslag(rest)capaciteit van de SSD.

Tja, toen ik ooit in een ver verleden nog Windows gebruikte, zette ik dit altijd uit! Want men vergeet gewoon (uit ervaring) overtollige te verwijderen en zo loopt je schijf vol.

Zeker als je zelf back-ups maakt (ik deed dat toen ook al met Acronis, geweldig proggie) is het overkill, doodzonde dus van je ruimte.

ps. doe ook eens schijfopruiming, Je kunt ook proberen om je Prefetch map te legen (via C: Windows/Prefetch
in deze map worden telkens als je een programma opent een bestandje gemaakt, zodat je de volgende keer het programma snel kun openen, maar die bestandjes blijven in de map staan wat uiteindelijk veel schijfruimte kan gaan kosten. Let wel op hier wordt je pc niet sneller van, maar je wint er schijfruimte mee.
De map Prefetch NOOIT!!! verwijderen alleen de inhoud. (ik weet het, het zal niet veel zijn, maar alle beetjes helpen)

oh en vergeet je prullenbak niet!

Edit: en lees dit eens: https://www.schoonepc.nl/windows10/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html

Maar let op, zeer belangrijke informatie over je SSD: SSD nooit defragmenteren. Dat is niet nodig. Lees er hier over: https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

Laatst bewerkt:
Volgens mij is elke optie al aan de orde geweest. Probleem is Mammoth leest het niet of niet volledig, begrijpt er niets van of is te bang om ook maar iets zelf te proberen. Ik denk dat het verstandig is dat anderen zich terugtrekken en dat gast0225 aan TS duidelijk kan maken hoe systeemherstel werkt en hoe je een herstelpunt moet maken en verwijderen en hoe je de opslagruimte daarvoor kunt beperken.
Nogmaals naar mijn mening is het onverstandig systeemherstel uit te schakelen. Je moet alleen van tijd tot tijd de oude herstelpunten verwijderen. Ik heb geen Windows 10 maar CCleaner werkt volgens mij ook met Windows 10. Wat is er dan zo moeilijk aan om even met CCleaner te gaan naar > Gereedschap > kies dan > Systeemherstel > vervolgens selecteer je de zwart gedrukte items (immers de laatste (grijze) kun je niet verwijderen en druk dan op >verwijderen. Is dat dan teveel gevraagd om uit te voeren?

Laatst bewerkt:
Excuses me?
Ik weet niet hoor, maar wat is dit voor een raar antwoord? Anderen moeten zich terugtrekken omdat gast0225 het beter kan uitleggen dan de rest? Ik geloof dat mijn antwoord echt wel goed en niet al te moeilijk te lezen is om het uit te schakelen. Plus ik geef links die hij eens door kan nemen om zich eens in te lezen.

Dus hu?
Waarom zit ik hier dan op een forum?

En het maakt helemaal niet uit als je het uitschakelt, als je zelf een back-up maakt. Mocht er dan iets zijn, kan je zo je back-up weer terugzetten.

Maar eh.....jij kan wel dingen beter uitleggen? :mad:

Ik heb de indruk dat het iets teveel is voor TS en alle opties zijn al aan de orde geweest maar TS doet er vrijwel niets mee.

Dan leek het mij beter, want alles wat schijfruimte kan vrijmaken is aan de orde geweest, even te concentreren op de systeemherstelpunten (volgens mij de oorzaak van het probleem) en daarvoor heb ik ook een link gegeven maar femke98 moet daar nog eens weer overheen gaan. In die link staat uitgebreid hoe systeemherstel; in W10 werkt en uit te voeren is.

En er is wel degelijk een groot verschil tussen een back-up en systeemherstel en een reden waarom er programma's zijn die automatisch een systeemherstelpunt maken. Dit is bij het de- of installeren van software en een goed voorbeeld is ook als Windows (maandelijks) met updates komt dan wordt er een systeemherstelpunt gemaakt. Ik denkt dat niemand het redt om bij al die (de-) installaties, Windows- of andere updates dan telkens een volledige back-up te maken. Immers dan praat je je over een veel groter aantal GB's (alle mappen en bestanden) en dit kost veel tijd. Een Systeemherstelpunt is vaak maar 1,5 tot 3 GB en bevat alleen de systeembestanden. Ik zit op het forum om mijn verstand te gebruiken en als ik de indruk heb dat het voor TS te 'overwhelming' is, dan geef ik dat aan. En dan verwijt ik iemand niets, en zeg niet dat de antwoorden niet goed zijn. Ik verwijs naar gast0225 omdat deze in eerste instantie antwoordde en veel meer ervaring als mij heeft en deze zaak systematischer kan aanpakken. Zijn puntsgewijze aanpak lijkt mij in deze het beste. Je moet weten wat de TS wel en niet uitgevoerd heeft.

En om dan voor nu nog een klein duitje in het zakje te doen:

systeemherstel kun je heel simpel limiteren qua schijfgebruik (zie mijn vorige bericht), dus als je systeemherstel slechts 5% van de schijfruimte toestaat, dan hoef je sowieso nooit handmatig herstelpunten te verwijderen, want als die 5% is bereikt, dan wordt automatisch door Windows (Ja, dát gaat gelukkig wél automatisch ;) :D ) het oudste herstelpunt verwijderd.

Ik verwijs naar gast0225 omdat deze in eerste instantie antwoordde en veel meer ervaring als mij heeft en deze zaak systematischer kan aanpakken.
Er zitten hier meer mensen op het forum die wel van wanten weten hoor!

Zijn puntsgewijze aanpak lijkt mij in deze het beste
Tja, jij bent de TS niet, dus laten we dat dan maar aan de TS over, vind je niet?

Ik doe serieus iemand helpen, ik zoek dingen op, ik weet veel, ik steek er energie in om iemand te helpen....en dan komt er zo'n xxxx die even zegt dat 1 lid van hier het beter kan. En dat de rest maar moet verdwijnen. :mad:

Je moet weten wat de TS wel en niet uitgevoerd heeft.
Als je lang genoeg meedoet op diverse fora, dan moet je weten dat sommige TSsen niet alle informatie geven. Of ze schrijven onduidelijke dingen, of weten niet hoe iets te omschrijven.
Als je dan toch met ideeën aankomt die de TS dan toch wel heeft gedaan maar niet heeft gemeld, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Heeft hij dat wel gemeld, dan moet dat nog niet erg zijn.
Want soms is herhaling helemaal niet erg.

Ik zit op het forum om mijn verstand te gebruiken
.................................................
Ik zit op een forum om mensen te helpen met mijn ervaringen en kennis. Niet om zo afgeserveerd te worden.

Senso zei:
Volgens mij is elke optie al aan de orde geweest. Probleem is Mammoth leest het niet of niet volledig, begrijpt er niets van of is te bang om ook maar iets zelf te proberen. Ik denk dat het verstandig is dat anderen zich terugtrekken
We gaan niet gissen wat TS wel of niet begrijpt en ook niet anderen aanraden om zich terug te trekken.
Iedereen kan hier naar believen reageren en moderators zijn aangesteld om evt. in te grijpen als iets niet goed gaat enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan