Mijn sdd van 500Gb raakt door Windows 10 aardig vol

Status
Niet open voor verdere reacties.
gast0225 Bedankt voor deze reactie.

Het volgende heb ik gedaan: met Ccleaner heb ik 4 Gb terug gewonnen (Systeem herstel bestanden verwijdert)

Heb het proggie gedraait dat je linkte.
Dit krijg ik in de linker kolom te zien:

375.7 Gb op Win 10)
353.7 Gb Users
10.7 Gb Windows
4.4 Gb [5 Dateien]
2.6 Gb Programma Datas
2.1 Gb Programma Files (x86)
1.2 Gb Program Files
448.5 Mb System volume Invormation
14,7 Mb Tools
684.Kb $sysreset

Hopelijk kun je hier wat uit wijs worden.

Mhg

Bekijk het progje eens goed en probeer een gedetailleerd(er) rapportje als bijlage bij te voegen. Ik zou graag de details (progjes / mappen, inclusief submappen!) willen weten van de 357.7 Gb van de Users, want ik vermoed dat het 't daarin zit.
Ik lees het bovenstaande zo, dat Windows en de useraccounts in totaal 375.7 Gig wegsnoepen, waarvan 'slechts' 21 Gb door Windows (en da's een vrij normale waarde / grootte). De resterende 353.7 zou normaal kúnnen zijn (hangt van jouw persoonlijk computergebruik af), maar dan moeten de users wel een behoorlijk fors aantal mapjes / progjes / bestanden hebben. Zijn er meerdere users / accounts op deze machine?

Download en sla je veel films op? Een stuk of 8 mkv's van misschien meer dan een 'fatsoenlijke' kwaliteit (+/- 12 Gig), slobberen al snel een 100 Gb weg.

Wat systeemherstelpunten betreft :

zoals je hieronder kunt zien, 'geef' ik systeemherstel slechts 11% van de ruimte op mijn 500 Gb SSD. Dát kun jij dus ook instellen. Ik ben erg nieuwsgierig :
1. óf systeemherstel voor C bij jou staat ingeschakeld en
2. wat het maximum percentage ruimte is dat systeemherstel mag 'opeten'.

Hoe je bij deze schermpjes komt"

1. klik linksonder 1x op het Windows logo
2. typ het woord

herstelpunt

en druk op de Entertoets
3. klik vervolgens op "Een herstelpunt maken"
4. op je taakbalk is een icoontje geplaatst. Klik daarop en het linkerschermpje uit onderstaand plaatje wordt zichtbaar
5. klik in het kader op de C schijf en tot slot op
6. configureren (nu verschijnt het venstertje waarin je kunt zien hoeveel ruimte systeemherstel mag gebruiken).

Stond echter in het linkerschermpje bij alle schijven 'uitgeschakeld', dan is het systeemherstelpunten maken bij jou niet ingeschakeld.

systeemherstelpunten ruimte.jpg

[offtopic] dat witte mormeltje ben ik, gast0225. ;) toen ik 8 weken oud was. Nu ben ik inmiddels, op een paar weken na, 7 jaar oud.

Laatst bewerkt:
Beste gast0225.
Mijn C schijf stond aan bij systeemherstel, deze heb ik nu uitgezet. Want ik werk met de backup(s) van Acronis.
Maar helaas is die ook niet van een recente datum
Ik heb geen andere gebruikers op de PC.
Een film die ik download komt op mijn Externe Hd

Ikzelf had ook al een vermoeden dat het met Users te maken had.
Maar ik zou niet weten hoe ik met jouw proggie al die Users bestanden kan laten zien.
Met mijn zeer gebrekkig Engels zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.
Ik heb wel Teamviewer, maar ik weet niet of je die mag gebruiken.
Of anders een uitleg hoe ik dat moet doen om alles van Users in een lijst te krijgen.

Ben blij met jullie hulp. VrG

Mijn C schijf stond aan bij systeemherstel, deze heb ik nu uitgezet. Want ik werk met de backup(s) van Acronis.
Nou, dat had ik allang geopperd dus. ;)

Lees deze topic (ook van hier) eens door: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/532901-Enorm-veel-.tmp-bestanden

Maar ook deze (ook van hier) : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/675427-Vollopen-C-schijf

Daar staan belangrijke dingen in die je wellicht kan doen.
Bijv. het volgende:

Na de verborgen mappen zichtbaar te hebben gemaakt en gekeken te hebben waar dat plotseling vandaan kwam, kwam ik bij de *.tmp bestanden uit.

Maar nogmaals, lees het eens door! (want ik heb echt het gevoel dat je niet alles leest wat wij je aanreiken)

Of anders een uitleg hoe ik dat moet doen om alles van Users in een lijst te krijgen.

Users : Doe eens windowsknop + E "dubbelklik op je C:/ schijf en doe daar rechtermuisknop op de map "users"

zeg mij is hoe groot die is?

TreeSize Free

Een ander programma met dezelfde functie is TreeSize Free. Ook dit is een gratis programma wat in een duidelijk overzicht laat zien waarmee uw harde schijf vol staat . Een voordeel van TreeSize tegenover WinDirStat is dat dit programma snel is. Het indexeert uw volle harde schijf razendsnel; Het werkt ook zeer eenvoudig u klikt in de verkenner (sneltoets Win + E) met uw rechtermuisknop op een harde schijf die u wilt controleren. Het programma laat na enige tijd een overzicht zien zoals boven afgebeeld. U ziet de verbruikte ruimte in MB, Gigabytes, of aantal bestanden dat is in te stellen naar eigen keuze. Ook met dit programma krijgt u wat u hebben wilt. Namelijk een goed en duidelijk overzicht van uw volle harde schijf. TreeSize Free Downloaden

Laatste idee van mij:
Ik heb ergens gelezen dat het ook door Acronis kan komen. Iemand heeft hetzelfde probleem en die heeft Acronis verwijdered en toen deed het probleem van het vollopen van de schijf zich niet meer voor. Daarna heeft hij Acronis weer geinstalleerd en toen ging het weer mis. Hij heeft nu een andere versie van Acronis en tot nu toe ziet het er goed uit.
Dus, wie weet is dat de boosdoener wel!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn C schijf stond aan bij systeemherstel, deze heb ik nu uitgezet.
We schrijven geen van allen lange berichten om lange berichten te typen.

GAARNE dus antwoord op de ALLE vragen die je gesteld worden!
Eén ervan was : hoeveel procent schijfruimte was toegewezen binnen systeemherstel.

Laatst bewerkt:
femke98 bedankt.
Als ik Windowsknop +E klik kom ik niet in C:\ moet eerst in de linker kolom op Deze PC klikken.
Dan dubbelklik ik op C:\ en dan staat Users er niet bij.

Ik ben toen met Totalcommander op Users gaan staan rechts klik dan krijg ik deze grootte 353 Gb.
Dit stond ook in het lijstje waar gast0225 om vroeg.

VrG

gast0225 Er was slechts 2% schijfruimte toegewezen aan systeemherstel.
De temp heb ik ook leeg gemaakt.

DE vraag is welke (sub) mappen allemaal in die usermap staan. Doe het desnoods gewoon in de Windowsverkenner, al dan niet nadat je eventueel verborgen mappen en bestanden weergeven hebt geactiveerd. HÉT antwoord op je vraag / je probleem, zit in die 353 Gb, enigste dat we nu nog (samen) moeten achterhalen is WELKE mappen van WELKE progjes die hoeveelheid wegslobberen. Dan ook weten we of het programma's zijn die jij belangrijk vindt en die dus niet wegmogen / wegkunnen en / of daar mappen / bestanden in staan die rustig wegkunnen.

Werk jij trouwens ook veel met Google Earth?

Btw. uit je antwoord van die 2% blijkt dat je dus in het verleden Windows hebt getweakt, die 2% zijn niet door Ti-Ta-tovenaar ingesteld.

Laatst bewerkt:
Laatste idee van mij:
Ik heb ergens gelezen dat het ook door Acronis kan komen. Iemand heeft hetzelfde probleem en die heeft Acronis verwijdered en toen deed het probleem van het vollopen van de schijf zich niet meer voor. Daarna heeft hij Acronis weer geinstalleerd en toen ging het weer mis. Hij heeft nu een andere versie van Acronis en tot nu toe ziet het er goed uit.
Dus, wie weet is dat de boosdoener wel!!

Het kan best dat die Acronis in Users submap ook iets neerzet.
Dus, verwijder Acronis eens, kijk ook eens of je de nieuwste versie hebt.
Als het dan zo gaat als hierboven staat beschreven, weet je dat het boosdoener is.

Iets verwijderen is zo gebeurd, en je kan hem altijd weer installeren. ;)

gast0225
Ik werk nooit met Verkenner doe alles met Totalcommander en daar heb ik de verborgen bestanden aan staan.
Als ik op User klik krijg ik dit:All Users, Default, Default User (link),,Default Migrated, en Pictures..
Klik ik op All Users dan krijg ik z'on 32 Directorys , In de Default 10 Dir en de nodige (link).
Klik ik op Default User (link) dan krijg ik 10 Dir en 10 link.

Wat mij opvalt is dat in All Users, proggies staan die ik elders heb geïnstalleerd. B.v.b Spotnet deze is geinstalleerd in C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Spotnet.
E die staat een groot gedeelte ook in All Users (link).

Is het misschien mogelijk dat dit alles ook te maken kan hebben met die grote update van Windows? Dat was omstreeks 30 Juli.
Je kunt met dit alles niet veel ben ik bang, Maar ik zou niet weten hoe ik al die Directory's en Submenu's van Users naar je toe kan sturen.
VrGroet en bedank voor jullie inzet.

femke98, bedankt voor de suggestie.
Ik werkte al onder Windows 7 met Acronis en nooit problemen gehad wat ruimte betreft.
Ik heb Acronis alleen op de pc geïnstalleerd verder gaat alles op mijn externe HD.
VRGoet.

Mammoth, spendeer een kwartiertje tot een half uur aan je probleem en ik denk dat we je kunnen helpen.
Ga TOCH naar de Windows verkenner (deze zit immers standaard op je computer en hij bijt niet als je deze gebruikt.............)
en klik rechts in C op Windows en vraag de eigenschappen van de map Windows op.
doet hetzelfde met programfiles, programdata etc.
Zie bijgevoegde plaatjes. Zo kunnen wij een eerste indruk krijgen van waar het probleem voornamelijk zit.

grootte.jpg

Zo zie je op mijn computer dat de gehele Windowsmap een kleine 17 Gig groot is (normaal dus) en de map Program data ruim 6 Gig.

Doe hetzelfde als ik en voeg de plaatjes van de 5 tot 10 belangrijkste mappen van je C schijf bij in je volgende bericht.

Als jij ons niet op de één of andere manier in staat stelt de grootte van de belangrijkste mappen te tonen, dan wordt het lastig om je vraag / probleem te beantwoorden / op te lossen.

Laatst bewerkt:
femke98, bedankt voor de suggestie.
Ik werkte al onder Windows 7 met Acronis en nooit problemen gehad wat ruimte betreft.
Ik heb Acronis alleen op de pc geïnstalleerd verder gaat alles op mijn externe HD.
VRGoet.

Windows 7 is geen Windows 10. Het kan best zijn dat Windows 10 anders op Acronis reageert dan Win 7. Als iets in Win 7 goed werkt, is dat nog geen garantie dat het in Win 10 ook zo is.
Dat is nu eenmaal een wet ;)

Verder als je niet met de Verkenner wilt werken, ik gaf een gratis programma aan, wat in een duidelijk overzicht laat zien waarmee je harde schijf vol staat . Makkelijker kunnen we het toch echt niet maken!
Maar zoals gast0225 zegt, er moet wel vanaf de andere kant (jij dus) moedwil zijn om ons te laten zien wat wij graag willen zien. Anders kunnen we je niet helpen.

femke98, Ben het met je eens dat win 10 anders kan werken dan onder Win 7.
Heb alles nagekeken wat met Acronis te maken heeft maar kon geen overdreven grote bestanden vinden.

De gratis proggie(s) zijn in het Engels en daar ben ik geen kei in.
VrGroet

gast0225. Ik heb 12 jpgtjes van bestanden, maar hoe moet ik die hier plaatsen.
Heb gekeken onder voeg afbeelding toe maar ben bang dat dat niet goed gaat.
Ik wil niet iets verkeer doen op Helpmij.
gast0225 ik ben niet de jongste meer, dus vandaar.(77)

MvGroet

gast0225.
Ik neem de PC wel ff onder de arm en ga maar naar de computerzaak.
Ik d8 dat dit gemakkelijk was op te lossen, maar ik vind het allemaal vrij ingewikkeld en jullie doen je best om mij hierbij te helpen maar ik kom hierin niet meer mee.
Sorry voor al jullie inzet en moeite.
Bij deze wil ik iedereen die mij advies gaf bedanken.

Hartelijke groeten en nogmaals mijn dank aan ieder.

Jammer dat je niet even die screendumpjes plaatst, dan zou het mogelijk zo zijn opgelost.

[gast0225,
Probleem is opgelost met WinDirStart.
Had een computer kenner op viste, was toen in een mum opgelost.
De boosdoener was ConvertXto Dvd die had de films die ik hiermee brandde ook allemaal in Documenten gezet.
Wat ik wel vreemd vind want ik brand die via mijn externa Hd. Misschien dat ik in dat proggie iets kan instellen dat dit niet meer kan, maar dat moet ik dan nog ff uitzoeken.
Ook diverse Backups van Acronis (deze stond ingesteld op wekelijkse planning) nu dus niet meer.
Heb nu nog bijna 467Gb over van de 500 Gb.
Dat is dus heel wat meer dan 96 Gb wat ik eerst had.
Ik weet zeker dat je dit ook opgelost, maar ik kreeg die screen's jpg niet naar je toe.

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp, dat het niet ging lag aan mij.

Vr Groet

Mooi dat het is opgelost en idd. wanneer we zicht hadden gekregen op de screendumpjes was er vast een map of mappen pgevallen waarin een heleboel grote (film) bestanden stonden, die we vervolgens i.o.m. jou tot 'boosdoeners' hadden kunnen uitroepen.

Toch even uit nieuwsgierigheid : dat linkje van de Helpmij dat ik plaatste omtrent het plaatsen van bijlagen, dat is toch vrij duidelijk? Anders gezegd / gevraagd : wat lukte er niet bij het plaatsen van de bijlagen?

gast0225,
Nou ik vond het dus niet duidelijk, je moest overal op klikken om een afbeelding te plaatsen en ik had er twaalf en ik kreeg het dus niet voor elkaar.
Het was een stuk makkelijker geweest als dit via een aparte e-mail naar de Quote gestuurd kon worden.
Ik kwam er dus niet uit.
Ook wil ik voorkomen dat ik iets fout doe op Helpmij.

Ik wens je nog een fijn zondag toe.
VrGroet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan