Mijn tabel wordt veel te groot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
275
Forum,

Ik zit met een probleem(pje). In mijn database heb ik een analyseformulier gemaakt dat de effecten berekend van een aantal schadevoorvallen. Werkt geweldig. Ik kan dat formulier niet printen als rapport. De reden, ik heb de data waarmee gerekend wordt niet opgeslagen in een tabel. De bedoeling was louter informatief. Ik las een topic op dit forum van gelijke strekking (kan die helaas even niet reproduceren) waarin gezegd werd om een tabel voor de (in mijn geval) rekendata te gebruiken.

Perfect, begrijp ik, geen probleem om dat te doen. Maar nu loopt mijn tabel erg snel vol en ik nader de kritieke grens qua omvang. Hoe splits ik nu de tabel en koppel deze. Ik heb in de hoofdtabel als veld: schadedatum. Ik neem schadedatum als veld op in de rekentabel. Als ik een query maak met de koppeling tussen deze beide, ja dan komt er dus niets. De schadedatum gegevens ontbreken in de andere (rekendata)tabel.

Wat is wijsheid. In de tabel met data om te rekenen zoals bijv. aantal voertuigen, de schadedata te importeren zodat e.e.a. werkt, of is er een andere manier.

Ik leer als altijd graag. Is een van de laatste "problemen" om e.e.a. operationeel te hebben. (als altijd weer cryptisch omschreven, excuus)

Dank

Risk.
 
Een behoorlijk onduidelijk verhaal, vrees ik.
Ik kan dat formulier niet printen als rapport.
Zou ik ook nooit doen; een rapport is wezenlijk iets anders als een formulier.
Ik las een topic op dit forum van gelijke strekking (kan die helaas even niet reproduceren) waarin gezegd werd om een tabel voor de (in mijn geval) rekendata te gebruiken. Maar nu loopt mijn tabel erg snel vol en ik nader de kritieke grens qua omvang.
??? Hier raak ik de draad volkomen kwijt... Vergeet de berekeningen, want die sla je niet op in een database.
Maak een rapport, en maak daarin de(zelfde) berekeningen die je ook op je formulier gebruikt. Zijn het berekeningen die een vaste structuur hebben en die vaak terugkomen, maak er dan functies voor die je aanroept in queryies, formulieren en rapporten. Sla berekeningen alleen op als ze afhankelijk zijn van variabele gegevens, zoals artikelprijzen. En dan sla je de uitkomst op in dezelfde tabel. Een tabel heeft wel als restrictie dat er 'maar' 256 velden in kunnen, maar als je dààr tegenaan loopt, dan heb je denk ik een heel ander probleem met de structuur.
 
Michel,

Een rapport natuurlijk daarin kunnen de velden keurig berekend worden. Doe ik al met anderen.

Alle gegevens die ik opsla hebben betrekking op een evenement. Als een tabel om die reden te groot wordt, is mijn vraag hoe splits ik e.e.a. Naast de tabel wandelt er nog een tabel naast waarin gegevens worden opgeslagen. Dat was de vraag. Formulieren uitprinten, zo ervaren ben ik inmiddels dat dat niet lukt, al lees ik af en toe nog wel eens dat men dat toch wil. Ik ben inmiddels zo ver da tik prettige gebruiksleesbare rapporten kan produceren. Via een query kan ik de opgeslagen gegevens dan specifiek voor een formulier en rapport maken.

Risk
 
Als je velden tekort komt voor één record, dan moet je de tabel splitsen. D.w.z. er een extra tabel aan vast koppelen, zodat je het aantal velden verdubbelt. Ik zou dan geen autonummering gebruiken in die tweede tabel, maar het sleutelveld uiteraard wel overnemen zodat je een één-op-een relatie kunt maken. Wil je de tabellen tegelijkertijd kunnen vullen, dan moet je ook de relatie veranderen in een Outer Join, zodat je de velden alvast kunt invullen zonder dat het eerste record is opgeslagen. Al zou ik eerder een subformulier gebruiken; dan wordt het sleutelveld gelijk meegenomen.
 
Michel,

Je antwoordt zet mij in het juiste spoor. Ga aan de slag.

Dank
Risk
 
Michel,

IK heb een tabel naast ge hoofdtabel gezet. Een Query gemaakt.

Ik schets nogmaals mijn bedoeling met e.e.a.
Ik heb een analyseformulier gemaakt waar de gebruiker van de database kan stoeien met cijfers. Feitelijk een soort excel. Ik filter op bijv. een jaar. Prima, dat werkt. Weet ook hoe ik dat overzet naar een rapport.

De waardes waarmee gerekend wordt zijn variabel, immers je wilt effecten van ingrepen op bijv. prijs berekenen. Ik weet wat de prijs van bijv. een pallet is. Als ik die prijsverhoog of verlaag, berekend het formulier direct de effecten door. Nog steeds gelijk een excelsheet. Hetzelfde met bijv. bedrijfsrendement etc.

De data sla ik dus op in een tabel, om ze later in een rapport te verwerken.

Nu zit ik met het volgende. Hoe krijg ik die data naar mijn rapport?
Ik heb al zitten denken aan filters. Gelijk zo ik een jaar filter, of een afdeling. Die kan ik overbrengen (ooit geleerd met jou hulp) naar een rapport. Dan heb ik gelijk de volgende vraag: kan ik die gefilterde data dan ook aanpassen in de lijst die ik filter. Stel ik voer in 1,2,3,4, maar ik wil een berekening doorvoeren met 2,75.

Kortom, wat ik dacht simpel te begrijpen, is weer een leuke uitdaging aan het worden.

Wederom leer ik graag van je (of anderen)

|Risk
 
De data sla ik dus op in een tabel, om ze later in een rapport te verwerken.

Nu zit ik met het volgende. Hoe krijg ik die data naar mijn rapport?
Dat is de simpelste vraag die je kunt stellen, en die verdient dus een simpel antwoord: rapporten zijn gebaseerd op tabellen of rapporten. Baseer je rapport dus op de tabel die je genereert.
 
Ik blijf nog steeds worstelen met mijn rekenblad.

Het probleem waar ik mee zit te "knoeien" is het volgende.

In Tabel A staan o.a. alle kosten die betrekking hebben op het voorval. Ik kan filteren en daar rapporten mee maken etc. perfect.

Nu heb ik een analyseformulier gemaakt waarin ik wil rekenen met gegevens. De gegevens bijv. m3-prijs staan in tabel B en hebben niets van doen met iets in tabel a. Ik kan ze dus niet koppelen aan bijv. een datum van een voorval. Tabel B wordt louter rekenkundig gebruikt.

In het formulier moet je verschillende gegevens op bijv. de totale kosten kunnen loslaten. Ik noemde M3 prijs, maar ook bijv. aantal voertuigen.

De uitkomsten die op het formulier staan wil ik uiteindelijk printen.

Het probleem is: in Tabel A staan dus de kosten en in tabel B een hele rij rekencijfers die ik via een keuzelijst kan oproepen. Uitkomst Tabel A wordt dus vermenigvuldigd of gedeeld met een getal uit Tabel B dat met een uitkomst naar een rapport moet.

Hoe ik ook knoei, ik loop ierend vast.

Als altijd sta ik open voor een lerende oplossing.

Risk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan