minder geheugen dan zou moeten

Status
Niet open voor verdere reacties.

caspert

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2000
Hallo,

Ik heb een pentium II 350 MHz en ik heb net nieuw intern geheugen geplaatst. Als het goed is moet dat 512 Mb Sdram pc 133 zijn, maar mijn geheugen teller en AIDA32 geven aan dat er maar ca. 127 Mb extra bij gekomen is. Zit er soms een maximum per slot op een wat ouder moederbord?

Gr.

Casper

Het maximum zal wel 128 MB / slot zijn. Kwestie van je op voorhand te informeren...

heb ook een P 2 350 maar die draait op 100 en niet op 133...........

JA ik had beter moeten opletten denk ik.

Allereerst vanwege het maximum van het geheugen.

En ook omdat mijn vraag geloof ik al door Ruudd geplaatst was.

In Ieder geval bedankt.

Casper

Probleem hoeft niet een maximum te zijn, dit maximum is meestal het totaal voor het moederbord en niet per slot. Oudere mobo's kunnen niet overweg met single-sided geheugenkaarten. Inruilen is het makkelijkste.

Is single sided dat er aan één kant van de kaart geheugen zit?

Dan heb ik double sided

Casper

Hoeveel chips zitten er op? Op nieuwere kaarten is het geheugen per chip verdubbeld, wat ook problemen geeft.

Klinkt als het goede geheugen. Heb je al geprobeerd om het geheugen in een ander slot te steken? Gezien je processor zou het moeten kunnen. Welk mobo heb je?

Moederbord:

MSI ms-6119/6121/6131/6204

Ik heb de kaart in 2 van de drie slots geprobeerd met en zonder andere kaarten.

De andere kaarten zijn trouwen iets ander gegroepeerd

4 chips ruimte 4 chips

terwijl de nieuwe kaart = 8 chips op één rij met daarachter wat ruimte. (geen idee of dit iets uitmaakt, maar ik zeg het er maar bij)

Casper

Geplaatst door caveman
Probleem hoeft niet een maximum te zijn, dit maximum is meestal het totaal voor het moederbord en niet per slot. Oudere mobo's kunnen niet overweg met single-sided geheugenkaarten. Inruilen is het makkelijkste.
Er is wel degelijk een maximum per slot, bij moederborden uit die tijd meestal 128 MB.

Enkel de 440BX kan trouwens niet overweg met alle soorten single-sided geheugen.

Dit zegt de MSI website.

Main Memory
* Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered
DIMM.
* Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or
768MB (16M x 4) registered DIMM only.
* Supports ECC(1-bit Error Code Correct) function.
* Supports 3.3v SDRAM DIMM.

ZIt het probleem in die 348MB (= 3x 128) maximum memory size? Wat is die 768MB dan?

Dat betekent dat je in één geheugenslot wel 256 MB kan steken, maar enkel double-sided.

Ik heb gekocht:

512 MB OEM, 168 pins DIMM, SDRAM, 133 Mhz, 8ns

Dat is volgens mij dubbel-sided

Dus dan zou die volgens mij toch in iedergeval 256 MB extra geheugen moeten leveren, of niet.

Verkeerde veronderstelling, het zit iets ingewikkelder in elkaar. Een 256 MB doublesided reepje zou volledig moeten herkend worden.

Bedankt voor de uitleg. Mijn computer is nu in iedergeval wel wat sneller.

Casper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan