minder ram gebruiken, meer swap gebruiken (ubuntu)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaccovh

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
213
hallo.
ik heb een computer waar ik een Minecraft server op draai.
nu gebruikt ubuntu standaard 400-600mb ram, en ik zou het fijn vinden als het systeem wat minder ram gebruikt zodat ik die hoeveelheid ram kan gebruiken voor de server.
de pc heeft zelf 4gb ram en 4gb swap.
hoe kan ik er voor zorgen dat ubuntu minder ram gebruikt, en meer swap?
op dit moment gebruikt ubuntu 663mb ram en 0mb swap
ik gebruik ubuntu 12.10
 
Ik Weet niet hoe je hat swap geheugen regelt maar als je als root init 2 indtukt Schakel je alle onodige prosesen uit
 
je kunt met
Code:
cat /proc/sys/vm/swappiness
in de terminal kijken wat je swappiness nu is, en die veranderen met
Code:
gksudo gedit /etc/sysctl.conf
.in het document dat je krijgt moet je helemaal naar beneden scrollen en dit invoeren.
Code:
vm.swappiness = x
waar x een getal is tussen 1 en 100(60 wordt meestal gebruikt voor servers). hoe hoger het getal, hoe sneller het systeem over gaat naar het gebruik van swap.nadat je het document hebt opgeslagen, systeem herstarten en swappiness checken, als het niet gelukt is hoor ik het wel.
succes!
 
Laatst bewerkt:
Nee. het is nog niet gelukt. ik heb de truuc van u geprobeert toe te passen, maar zonder geluk. de swap word nog steeds erg weinig gebruikt. ik heb mezelf ook niet wijzer kunnen maken met het gebruik van google helaas. die geven allemaal het zelfde aan; verhoog swappiness. ik heb inmiddels al een tijdje de swappiness op 100 en tervergeefs. het lijkt alsof de pc niet doorheeft dat ik 4gb swap heb. want er word nog steeds niks gebruikt.
 
hmm..even zoeken naar system monitor in de dash en een screenshot van het 2e tabje(cpu,geheugen enz) sposten?
 
daar kom ik morgen op terug. ik kan op dit moment mijn server niet bereiken.
 
Je hebt helemaal geen swap nodig.. Het is ter uitbreiding van RAM maar daar heb je genoeg van. Bovendien is de overgang naar swap en weer terug best langzaam. En als laatste.. RAM is sneller
 
ik ben er van op de hoogte dat het mij ter strengste word afgeraden om systeemprocessen op de swap te doen. maar u moet begrijpen, ik kan mezelf niet permitteren om minder geheugen ter beschikking te hebben. ik hoop dat er op een of andere manier toch een mogelijkheid is om systeemprocessen naar de swap te doen. en geen zorgen, ik heb 3x ssd in raid 5. dus de systeemprocessen zullen niets te zeuren hebben in de swap.
u kunt het nu hoogstwaarschijnlijk niet zien, maar ik ga services draaien die beter werken des te meer ram ze ter beschikking hebben. vandaar mijn verzoek.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan