Volgens een deskundige is Mint oorspronkelijk ontwikkeld als lichter OS. Dat geldt dus voor de basis, maar door alle uitbreidingen is het inmiddels niet meer zo licht en dat geldt voor alle Linux-versies (behalve Pup en MacPup). Mijn oude Windows 2000 Professional is met alle toeters en bellen inmiddels aanzienlijk lichter dan Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Suse LXDE, etc. Overigens heb ik op mijn pc Ubuntu 10.4 ge-upgrade naar 12.04 met Unity en ben niet kapot van die desktop. Bovendien heb ik nu problemen met Firefox (bepaalde functies werken niet goed) en mijn printers vertonen kuren waardoor ze niet werken. Met 10.4 had ik geen problemen. Ik heb nu Mint op mijn laptop gezet met Mate desktop. Printers ingeplugd en ze worden meteen herkend, de drivers automatisch van internet geplukt en het werkt meteen! Dat is wat anders dan zelf zoeken op internet en het installatie-gedoe met het terminalvenster in Ubuntu. Zonder forum-hulp kom je daar als leek niet uit. De Mate desktop vind ik ook prettig (opgefriste variant van de vertrouwde, stabiele Gnome 2). De Cinnamon desktop van Mint is moderner, maar kan door zijn 3D architectuur problemen opleveren met wat oudere grafische kaarten. Is ook zwaarder en daar zit ik niet op te wachten. Keep it simpel svp! Denk er hard over om i.p.v. Ubuntu nu ook Mint met Mate op mijn pc te zetten.