Minimaal hoeveel ram geheugen voor windows 8 nodig om hem soepel te laten draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

musaneter1

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2013
Besturingssysteem
Gebruik Windows 10 en 11.
Office versie
Microsoft Office Professional Plus 2021.
Beste mensen

Ik heb een desktop computer met windows 8.1(legaal) die erg traag is bij het opstarten windows word in 1.5 min geboot/opgestart maar ik moet minimaal 9 minuten wachten voordat alle apps/ programmas geladen zijn heb ook onodige/die niet hoeven mee optestarten uitgezet

Na dat ik 9minuten heb gewacht en niks aan heb gezet/aangeraakt kan ik hem gaan gebruiken en als ik windows explorer open en ik dan voor op de computerkast kijk zie ik een rode lampje branden die vroeger half jaar geleden met xp der op niet branden ik denk dat de ram veel werk moet doen en overbelast raakt met win8

Vroeger stond er op de destktop pc
-windows xp home edition
-300GB sata hdd
-2x 525mb ram totaal 1050mb heb maar 2sloten/banken

Nu staat er windows 8.1 op met
-300GB hdd
2x 525mb totaal 1050mb
En esset nod32 antivirus 7

Ik heb halfjaar geleden winxp eraf gegooid omdat ik hoorden dat winxp 8.04.14 stopte en toen win8 er op gezet de hdd en ram die ik bij winxp gebruikten heb ik er ingelaten en daarover win 8 geinstalleerd op de maar nu is ie heel traag

Dus wil ik er een nieuwe ram geheugen met meer GB in gaan doen maar bij hoeveel zou hij better werken zonder vast/traag lopens?? Heb maar 2sloten/banken en hoe weet ik of ik een ddr2 geheugen moet hebben of ander geheugen

Hopelijk heb ik aan ram verwisselen met meet gb ram dat win8 sneller werkt zonder vastlopers of traag is

Vriendelijke groet, musaneter1

Om het een beetje te laten loipen is 4gb aan geheugen toch wel nodig.
Maar als het een oude XP machine is vrees ik dat het nooit echt wat gaat worden qua performance.

de minimum eisen van MS zijn ook werkelijk de absoluut minimum en ongeschikt voor een "normaal" presterende PC.
Als u voldoende heeft aan het blinken van de cursor, dan voldoen de minimum eisen van MS.

Ik twijfel hard of dit moederbord wel 4 Gieg aan kan wanneer er nu 2 bankjes van 512 MB in zitten.

Ik zeg: Upgrade van Moederbord, CPU en geheugen.

Dit is mijn moederbord Gigabyte GA-EG31M-S2*

Hier de specificatsie's
http://www.cpu-upgrade.com/mb-Gigabyte/GA-EG31M-S2(rev._2.0).html

Srpchulp en gast0158 jullie zijden of ik 4gb wel aankon en dat kan hij

Zie 2 DDR2 DIMM slots
Up to 4 GB
DDR2-667/DDR2-800/DDR2-1066 (overclocked)
Dual-channel

Ook zit er als cpu een Intel Pentium Dual-Core bij aankoop zat er een Intel Celeron maar zelf vervangen

Hopelijk kan ik win 8.1 soepel laten draaien zonder vast lopers/traagheid met meer ram

Met windows 7 32 bit zou dit goed moeten lopen als er 4gb ram en een dual core cpu in zit (heb ik meerdere keren zo gedaan).
Wil je hem echt lekker laten lopen, dan zou ik er, naast de bestaande HD, een SSD in zetten (120gb is genoeg) en daar dan windows op installeren.

Met windows 8 heb minder ervaring. Ik raad iedereen altijd aan om windows 7 te gebruiken daar dat helemaal beproefd is en fantastisch loopt.
Dus of dit zo goed gaat lopen met windows 8 als met windows 7 weet ik niet.

ik heb windows 8.1 als standaard besturing systeem op 300GB hdd (Gebruik meeste Win8.1 )en daarnaast heb ik windows 7 ultimate als een 2de besturingsysteem op 300GB hdd
dus ik heb win7 en 8.1 als dualboot op de zelfde hdd maar in ander partitsie en win 7 werkt soepel als ik hem aanklik bij dualboot menu met 1050MB maar windows 8.1 Werkt met 1050MB niet soepel en is traag

ik wil win 8.1 traag en vastloper verhelpen met mischien 4gb er in te doen

1gb geheugen is veel te weinig. Een 32 bit heeft genoeg aan 3 gb intern geheugen. 64 bit vraagt 4gb of meer.

1gb geheugen is veel te weinig. Een 32 bit heeft genoeg aan 3 gb intern geheugen. 64 bit vraagt 4gb of meer.

Dit is niet helemaal juist. Er is wat dat betreft geen verschil tussen 32 en 64 bit Windows. Het punt is alleen dat een 32-bits OS maximaal 3 GB geheugen aan kan. Als je zou besluiten om de maximale 4 GB te plaatsen, dan zou je eigenlijk de 64-bits Windows moeten gebruiken. Maar kwaad kan het niet om de 32-bits te gebruiken, alleen wordt het geheugen dan niet optimaal gebruikt.

Overigens is 1 GB geheugen inderdaad wel heel erg minimaal en het verbaast me dan ook nogal dat TS aangeeft dat Windows 7 wel soepel draait. Als hij alleen wordt gebruikt voor internetten kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ik zou er niet graag mee willen werken...

Binary, even een aanvulling.
64 bit windows gebruikt initieel meer (bijna het dubbele) geheugen dan 32 bit, o.a. omdat 64bit windows er rekening mee houdt dat bepaalde software nog 32bits is waardoor van bepaalde systeemmodules er twee versies in het geheugen geladen worden. Als er te weinig geheugen rest staat de pc meer te pageswappen dan dat ie echt staat te werken.

In theorie is 2gb geheugen voldoende en zal die extra belasting van het geheugen door windows 64 voor het doorsnee pc-gebruik geen probleem zijn, tenzij er zware toepassingen geladen worden die voor zich zelf al gb's aan geheugen vragen, zoals de meeste moderne games.
Om die reden is het aan te raden minimaal 4gb mem te installeren bij gebruik van een 64bits window.

Daar 32bits windows toch nooit meer dan 3,3gb kan gebruiken is 4GB aan te raden, met 2 bankjes van 2gb tenzij het prijsverschil tussen 1 bankje van 4gb en 2 van 2gb erg groot is.
De twee bankjes is dan om optimaal gebruik te maken van de Dual channel-eigenschappen (alhoewel testen uitwijzen dat de verschillen tussen 1 bankje van 4gb en 2 van 2gb niet spectaculair zijn. zie http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel/Page-3)

1GB is absoluut te weinig, ook voor 32bits windows, tenzij er de windows 32bits starter versie wordt gebruikt (of 32bit win7 home versie en die dan zo uitkleden dat het op de Startersversie lijkt).
64bit windows op 1gb is niet werkbaar.

Laatst bewerkt:
In mijn ervaring is dat absoluut niet zo. En Anandtech is het zo te zien met mij eens: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2144728
En die niet alleen trouwens. Maar goed, ik neem aan dat jij op het internet ook wel met een paar linkjes kunt komen die jouw gelijk bewijzen.....

Ik heb nu inmiddels al heel wat machines ingericht met zowel 32- als 64 bits, en wat mij betreft maakt 64 bits efficiënter gebruik van het geheugen. Van een hoger geheugenbeslag heb ik nog nooit iets gemerkt.

Volgens Microsoft: The benefits of using a 64-bit operating system are most apparent when you have a large amount of random access memory (RAM) installed on your computer, typically 4 GB of RAM or more. In such cases, because a 64-bit operating system can handle large amounts of memory more efficiently than a 32-bit operating system, a 64-bit system can be more responsive when running several programs at the same time and switching between them frequently.

Laatst bewerkt:
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/system-requirements

Lol, een 32 bit W8 kan ermee werken maar de PC zelf is al wat verouderd dus echt snel zal het niet worden.

Vastlopers en andere ongemak kan door foutieve drivers komen en betere zullen er niet zijn bij Gigabyte voor W8, misschien bij de fabrikanten van die hardware onderdelen.

Is die W8 64 bits die erop staat? lees het nergens, dan zou je er wat bij kunnen zetten om het geswap minder te laten worden maar een PC wordt niet sneller van meer geheugen alleen minder langzaam als er niet hoeft te worden weggeschreven naar het wisselbestand op de harde schijf.

Overigens kan een 64 bit OS geheugenplaatsen adresseren boven de 4gig en een 32 bit OS tot 4gig, waarbij een windows 32 bit boven de 3,2 alles reserveert voor de hardware.
Ook kun je gewoon 32 bit programma's op een Intel 64 bit processor laten draaien, het geheugengebruik heeft daar niets mee te maken.

De x64 in de processor van de diverse fabrikanten is een extensie op de X86 architectuur.
Pure 64bit processors zie je niet voor de consumentenmarkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan