• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Minimale waarde met conditie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Excellers,

In 2 kolommen heb ik waarden staan: bv per rij in kolom A een gelijke of oplopende waarde, en in kolom B de waarde 0 of 1. Ik wil nu de minimale waarde opzoeken in kolom A alleen waarbij in dezelfde rij in kolom B de waarde 1 staat.

voorbeeld:
A B
5 0
10 0
12 0
20 1
33 1
34 1

het resultaat van de opdracht zou 20 moeten zijn.

Wie kan mij helpen.

zo?

=INDEX(A1:B6;VERGELIJKEN(1;B1:B6;0);1)

waar A1:B6 je beide kolommen zijn en B1:B6 de kolom met de 0 of de 1.

Maglor,

Bedankt voor de reactie. :thumb:

For the record: de complete oplossing is:
=MIN(INDEX(A1:B6;VERGELIJKEN(1;B1:B6;0);1) )

Maglor,

Ik heb hier nog een aanvulling nodig. De code werkt toch nog niet goed. Als ik voor dezelfde situatie de MAX waarde wil ophalen dan blijft de MIN waarde teruggegeven worden. Welke code moet ik gebruiken om ook de max waarde terug te krijgen.

Max en Min hebben eigenlijk geen enkel effect op de berekening. De VERGELIJKEN-functie bepaalt eigenlijk waar je zal stoppen in de tabel, namelijk op de eerste plaats waar er er een '1' staat. Dit is dus de laagste waarde.

Om de hoogste waarde te vinden waar er rechts een 1 staat verander je de 0 in de VERGELIJKEN-functie gewoon in een 1.

vb:

=INDEX(A1:B6;MATCH(1;B1:B6;1);1)

EDIT: Dit zal wel niet werken als er ergens halverwege toch een 0 staat...

Dit moet hem zijn!

Probeer dit eens, je hoeft de waarden in kolom A niet eens op oplopende volgorde te hebben. A1:A6 en B1:B6 is het bereik waar hij in zoeken moet.

=ALS(EN(MINA(A1:A6);VERGELIJKEN(1;B1:B6));
MINA(A1:A6);0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan