Mint instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jee es

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
50
Hallo ,
op een computer waar windows xp op draait , ik dat ook zo wil houden , heb ik nog 2 extra hd's steken .
Graag had ik op deze computer ook Mint geïnstalleerd.
Graag had ik bij het opstarten een keuze menu te zien gekregen waarin ik kon kiezen welk OS er diende op te starten .
In de talrijke handleidingen , waaronder een op deze site , wordt enkel gesproken over een dual-boot installatie waar de 2 OS-sen op dezelfde Hd staan.

Mijn vraag : is het mogelijk om Mint op een andere HD te installeren dan die waar windows-xp op staat ?

Alvast Dank
 
Jee es,

Als het goed is kunt je Mint gewoon installeren op de 2e harde schijf, je moet de Bootloader alleen wel op dezelfde schijf zetten als WinXP.
De installatie zal waarschijnlijk ook aangeven dat het al een OS heeft gevonden en vraagt dan of het er naast moet installeren.
 
Laatst bewerkt:
de makers van linux mint(en andere distributies) zijn zo slim geweest om gebruik te maken van iets dat GRUB heet. ik weet niet waar het voor staat ofzo, maar dat is het menu dat je zoekt!
 
Dank voor de suggesties .
Vermits in behoorlijk computer-onkundig ben , maar hier toch aan wil beginnen wegens niet meer ondersteunde xp , bijkomende vraag :

@orimai het GRUB waarvan jij melding maakt , hoe kom ik daaraan ?
@MooFz de bootlader , waar vind ik dat ?

En dan , hoe is de werkwijze om GRUB en /of bootlader op de xp schijf te zetten ?

Alvast dank .
 
Grub wordt automatisch geïnstalleerd.
Als je Linux mint installeert, moet je kiezen voor 'geavanceerd' (of iets in die trant) dan de schijf kiezen, en dan gaat de rest vanzelf.
 
Enige dagen geleden mij voor de computer gezet om , zoals bij start gezegd , mint 13 te installeren op een harde schijf in een windowscomputer .
Ik had alvast in windows de naam van de schijf aangepast zo dat ik de schijf nog terug kon vinden .

De computer opgestart met de linux schijf in de dvd-speler .
Na een hele tijd geduld krijg ik een bureaublad te zien : linux mint maya .

Het valt me al snel op dat de internetverbinding tijdens een Windowssessie direct in orde is maar dat deze verbinding bij linux niet evident is . Terug de hele opstart herhalen resulteert soms in een actieve verbinding .

Kies ik op het boven gezegde bureaublad in menu , linux installeren , is het blijkbaar al een vereiste een internetverbinding actief te hebben .
Ik slaag er niet in deze verbinding onder linux in orde te krijgen .

Dan krijg ik een menu te zien waarin keuze :
-linux naast MS XP
-MS XP vervangen door Linux
-iets anders

De laatste mogelijkheid denk ik nodig te hebben .

Er komt dan een G-part-achtig venster waarin ik , denk ik , een plaats moet aanduiden waar ik Linux geïnstalleerd wil hebben .
Na selecteren van de schijf die ik wens te gebruiken en klikken op 'nu installeren ' komt de melding

Er is geen basisbestand systeem gedefinieerd .Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu .

Door mijn onkunde op Linuxgebied weet ik niet wat verder te doen .

Mijn google-acties hebben nog geen stap voor stap richtlijn opgeleverd .

Wil iemand zo bereidwillig zijn , met beschrijving van de actie en de daarbij horende meldingen , zo een beschrijving geven ?

Ik krijg meer en meer de indruk dat Linux gebruiken enkel weggelegd is voor behoorlijk Linux-onderlegde mensen . Of niet ?

Alvast dank
 
ik kan je helaas niet helpen met de installatie, omdat het voor mij gewoon goed ging..

maar ik kan je wel vertellen dat linux echt niet alleen voor linux ondelegde mensen..ik ben 14 en heb het mezelf aangeleerd, en mensen van 50 zijn er ook gewoon blij mee..(en vinden het makelijk in gebruik)

wel een vraag; op wat voor schijf wil je linux mint installeren?(gewone harde schijf,ssd,usb,externe harde schijf enz...)
 
@ orimai
spijtig dt je niet kan helpen .Niet erg .
Ik tracht linux te instaleren , zoals in de startbijdrage gezegd , op een 2de gewone harde schijf , die helemaal leeg is .
 
hmmm..ik heb even gekeken, en ik denk dat als je de 2e harde schijf formateert naar ext4 het zou moeten werken..niet met het programma van windows, maar een programma downloaden(partitionwizard)

ohw, en als je nog schijfjes hebt liggen,cd opnieuw branden op de laagste snelheid en daarna verifieren
 
Laatst bewerkt:
@ orimai

zou u zich gemakkelijker voelen indien de draad afgesloten zou worden ?


Terzake :
Ik heb aan de hand van de hier geboden suggesties nog geen succes gehad.
Zo vlug ik geslaagd ben in mijn poging laat ik het hier weten .
 
@orimai
Een topic is over de datum als het ouder is dan 3 maanden en er helemaal niet meer gereageerd wordt, als je een mod wilt bereiken moet je dat via de knop "Meld misbruik" doen.
In de de voorwaarden staat e.e.a. precies omschreven.
 
@ orimai

zou u zich gemakkelijker voelen indien de draad afgesloten zou worden ?


Terzake :
Ik heb aan de hand van de hier geboden suggesties nog geen succes gehad.
Zo vlug ik geslaagd ben in mijn poging laat ik het hier weten .

Hoi,
Als het je niet lukt, (en ik weet het uit ervaring dat het toch best meoilijk kan zijn om iemand te helpen als ik zelf achter de pc zit en dus niet de pc van degene onder handen heb) kan je even de steunpuntenlijst bekijken.
Wie weet zit er iemand bij je in de buurt die je kan helpen.

http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

Ik wil met alle plezier helpen (heb vorige week iemand uit Doetinchem geholpen, de beste man is naar mij toegekomen) .
Als je trouwens onze nieuwsbrieven leest, dan kan je in een van deze lezen dat ik een laptop met 2 HD's erin (eentje met de originele Window 7) een installatie heb gedaan van Ubuntu en dus kan kiezen van welke HD ik wil opstarten.
Misschien kan je die eens bekijken zodat je weet wat er aan te pas komt en hoe je het moet doen.
 
Voor degene die Ubuntu op een andere schijf wilt installeren dan de Windows (en je wilt deze behouden).......trek dan de kabel van de schijf waar Windows opstaat, los.
Daarmee voorkom je dat je Ubuntu op die schijf gaat installeren (per ongeluk!). Daarna kan je als de installatie gelukt is, de schijf weer aansluiten en zal je via F12 of hoe het ook op je pc gaat, via een menu kunnen kiezen van welke HD je wilt opstarten.

(lees ook eens de nieuwsbrief van Februari. Daar heb ik mijn eigen nieuwe laptop geïnstalleerd met 2 HD's erin. Beschreven hoe ik dat gedaan heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan