Mint v. 20 of later start op met 1/3 buroblad

bmwpiet

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Besturingssysteem
Win 11
mint 21.3 Xfce start op met 1/3 buroblad,
alleen hardware matig te rebooten, is daarna wel goed met volledig scherm

PC is dualboot met Windows
Deeed het vroeger goed.
Dell PC met hdmi aan IQ breedbeld monitor.

Laatst bewerkt:
Het is wel summiere post hoor. Hoe moet ik nu weten wat je bedoeld en hoe je dat kan oplossen.
Wat heb je zelf gedaan en wat niet, wanneer is het gebeurd, wat deed je als laatste toen dit optrad etc. etc.

Hier kan ik niets mee.

Is al een week of twee minimaal.
Had op die pc ook dat gedoe met de Rolio WiFi drivers.
Pc is een bijzaak. Is een speel pc.
Probleem 1
Heb bij opstarten dat niet beeldvullende scherm en reageert vreemd op de (bedrade muis).

Probleem 2

Wifi rolio dongle : heb deze verwijderd.
22/8
PCI WiFi kaart geplaatst met een oude router antenne. Hardware aangepast. Kaart was te klein voor de pc.

Software installatie leek niet nodig.

Alle updates geïnstalleerd? Kan het liggen aan je videokaart drivers? Kijk bij Menu en dan invullen, stuurprogramma's. Kijk of er een update is of drivers die je niet hebt geïnstalleerd.

Probleem 2 is dus opgelost neem ik aan.

Alle updates geïnstalleerd? Kan het liggen aan je videokaart drivers? Kijk bij Menu en dan invullen, stuurprogramma's. Kijk of er een update is of drivers die je niet hebt geïnstalleerd.

Probleem 2 is dus opgelost neem ik aan.
probleem 1 getest: geen extra stuurprogramma`s nodig
probleem 2 opgelost kan in mijn mailbox
Bericht automatisch samengevoegd:

Xfce: zo verlaagt u de belasting van uw videokaart​

5.3. Zelfs lichtgewichtkampioen Xfce heeft standaard vrij "zware" beeldsamenstelling aan staan. Zo kunt u die uitschakelen:

a. Menuknop - Instellingen - Werkomgevingsinstellingen
Vensterbeheer: verander Xfwm4 + Beeldsamenstelling in één van de volgende twee opties:

- Xfwm4 + Compton (aangeraden). Dit levert enige snelheidswinst op door de overschakeling naar de minder belastende beeldsamensteller Compton.

- Xfwm4 (afgeraden). Hierbij is beeldsamenstelling geheel uitgeschakeld, dus dat levert de meeste snelheidswinst op. Maar in veel gevallen leidt dit tot vervelende beeldscheuren bij het schuiven door webpagina's en bij het bekijken van video's. U betaalt hier dus een flinke prijs voor... Ik raad het uitschakelen van beeldsamenstelling daarom niet aan.

Let op (1): Xfwm4 + Compton biedt de eenvoudigste en dus minst belastende beeldsamensteller; Metacity en diens variaties zijn slechts een laagpresterende noodoplossing voor maximale apparatuurverenigbaarheid.

Let op (2): Compton wordt niet langer onderhouden, dus fouten worden niet hersteld en veiligheidsgaten worden niet gedicht. Er is een opvolger genaamd Picom, die wel onderhouden wordt. Picom is aanwezig in de officiële pakketbronnen, dus u kunt hem simpelweg installeren met deze terminalopdracht:
sudo apt-get install picom picom-conf
Daarna kunt u Picom selecteren, bijvoorbeeld als Xfwm4 + Picom.
Bericht automatisch samengevoegd:

probleem 3: picom installatie

uit het terminalvenster:

piet@piet-OptiPlex-7040:~$ sudo apt-get install picom picom-conf

[sudo] wachtwoord voor piet:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Kan pakket picom-conf niet vinden
piet@piet-OptiPlex-7040:~$

Laatst bewerkt:
Terug