mirror image harde schijf niet voldoende?

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
'navond backuppers

Ik maak zo nu en dan met lange tussenpozen een mirror-image van mijn harde schijf met DriveImage. Uit wat ik zo hier en daar lees denk ik te begrijpen, dat dat geen zin heeft als ik niet daarnaast een CD heb met Bart's PE (preinstalled environment) of iets vergelijkbaars. Is dat juist? Waarom zou ik die nodig hebben? Ik geloof wel, dat er op internet genoeg info is over hoe je zo'n ding kunt maken, maar ik begrijp niet wat het voor mij(n schijfimage) doet. Wie legt het mij kort uit? Dank alvast!
Demosthenes
N.B Ik draai Windows XP Home SP3

Ik neem aan dat je die image op een externe HD doet. Als nu je Windows vernaggeld wordt door wat dan ook, moet je die image kunnen terugplaatsen naar je interne HD. Dat doe je met een opstartschijf en als dat goed is moet een backupprogramma zoals DriveImage ergens een optie hebben om zo'n opstartschijf te kunnen maken.
Althans...bij progs zoals Acronis True Image (betaald) en freeware ParagonDB en Redo backup is dat het geval. Bij DriveImage moet je kennelijk een Bart's PE bij de hand hebben. Overigens...een instructie op de website om met behulp van zo'n Bart's PE de image terug te zetten, zie ik zo gauw even niet op de website van de maker.
Voor diverse backupprogs, zie ook http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=553130

Ja, Minal, hartelijk dank voor jouw suggesties. Ik heb veel voorkeur voor Paragon gelezen. Inderdaad heb ik de laatste image op een externe HDD gezet; ik hou zulke dingen graag buiten - en dus onafhankelijk van het toekomstig functioneren of falen van - mijn laptop . De hele opstart- en terugzetactie kun je toch vanuit je externe disk doen? Groeten, demosthenes

Hoe wou je dat voor mekaar krijgen als je PC niet meer opstart omdat Windows aan gort ligt :rolleyes:

Daarom moet je een aparte opstartCD maken. Bij de meeste backupprogs hebben die opstartCD's Linux als basis, Bart's PE heeft Windows als basis. Kennelijk kan je daarmee de z.g. XML-bestanden van DriveImage aan de praat krijgen. Maar die CD moet je dan wel even hebben!

Laatst bewerkt:
Ach ja,..... Maar ik provoceerde ook een beetje, want ik was er niet zeker van of ik de hele procerdure goed begreep. Ja, dus - ik heb nu begrepen - die opstart CD is het eerste wat je in de reader stopt om een environment te installeren voordat de mirror-image in het spel kan komen. En daarbij is Windows niet nodig, want dat systeem wordt verondersteld niet meer te werken. Ik ben benieuwd hoe de commando's van die opstart CD eruitzien, zwarte schermen met witte letters of zoiets?
Affijn, bedankt weer voor jouw antwoord, Minal!

Ik zie hier
http://www.runtime.org/driveimage_faq.htm#files
het volgende

Q. What Operating Systems are supported?

A. With the software installed on a PC, supported file systems are Windows XP, Windows Media Center, Windows Server 2003, Vista, and Windows 7. However you can create a BartPE CD with our software on it and boot from any of the Windows 9x or Windows 2000 machines and back them up as well.

To restore an image to an existing partition, click Restore in the main program window.

Hmm...het raadsel wordt hier opgelost http://www.runtime.org/peb.htm
Je moet die PartPE maken en onderwijl een plugin (nl die voor DriveImageXL) er in pluggen. Dan heb je een soort miniWindows met het DriveImage-programma er op.
Nounou...bij andere backupprogs gaat het maken van een recovery-schijf echt simpeler!:rolleyes:

Dank Minal. Een beetje laat wegens vakantie. Ik heb daarom de procedure ook nog niet geprobeerd. <maar dat gaat komen; ik denk voldoende informatie van jou tye hebben gekregen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan