• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Misschien te simpel voor woorden maar....

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Ik heb een bestand bijgesloten (origineel is veel groter).
Hierin staan in kolom B waarden die ik op wil tellen.
Maar als ik SUM wil doen en de cellen selecteer blijkt dat ie niet goed optelt.
In eerste instantie vreemd, ik heb format number geprobeerd, geen resultaat.
Ikke nieuwsgierig en heb vervolgens de kolom geformatteerd als percentage en ineens blijken dus een aantal cellen niet mee te doen enzijn dit dus blijkbaar geen getallen?

Ik heb diverse format-opties geprpbeerd maar niets lijkt te werken. Als ik het getal nogmaals in de cel typ gaat het wel goed. Wat is er aan de hand?

??????

Bijlagen

Ik zie wel een paar "getallen" die zijn opgemaakt als tekst (staat een klein uitroepteken bij). Ik gebruik Office 2007 en kan de tekst converteren naar getal door met de cursor op de cel/uitroepteken te gaan staan en "converteren naar getal" te selecteren. Bij een andere versie van Office kan dit natuurlijk anders werken.

Beste Veld046,

het kan zijn dat er een getal in een cel staat, maar dat Excel die 'ziet' als tekst. Als je dan de opmaak van de cel aanpast, verandert er nog niets. Daar zijn truukjes voor:
Selecteer een lege cel en kopieer deze. Selecteer vervolgens alle cellen warin getallen zouden moeten staan, en klik op Bewerken> Plakken Speciaal > Waarden > Optellen. Enter.
Nu zijn alle getallen echt getallen.

Richard

Ik heb een bestand bijgesloten (origineel is veel groter).
Hierin staan in kolom B waarden die ik op wil tellen.
Maar als ik SUM wil doen en de cellen selecteer blijkt dat ie niet goed optelt.
In eerste instantie vreemd, ik heb format number geprobeerd, geen resultaat.
Ikke nieuwsgierig en heb vervolgens de kolom geformatteerd als percentage en ineens blijken dus een aantal cellen niet mee te doen enzijn dit dus blijkbaar geen getallen?

Ik heb diverse format-opties geprpbeerd maar niets lijkt te werken. Als ik het getal nogmaals in de cel typ gaat het wel goed. Wat is er aan de hand?

??????

Je hebt een tikfoutje gemaakt denk ik.
Je gebruikt een apostrof voor 0,925 dus '0,925
Als je deze weglaat zou het goed moeten gaan.

En gebruik in het vervolg ook betere titels voor je topic.

Stel je voor dat jij iets moet zoeken met de zoekfunctie tussen titels zoals die van jou.

Wigi

Hoe kan ik zien of een getal tekst of een getal is...

OK, ben iets verder nu. Ik heb ook Error Checking Number STored as Text nu aanstaan en zie de vreemde velden nu, alleen...
Hoe had ik dat anders kunnen constateren? Ik zie geen apostrof in het veld staan en als ik de format cells optie doe, dan staan ze allemaal op number, waarom heeft Excel het dan als tekst opgeslagen?
Want het gekke is, als ik in het blad de eerste 0,925 ergen anders vermenigvuldig met 2 dan rekent Excel er wel goed mee, maar wil ik dus een SUM doen dan gat het fout.
Ik snap er niets van.

De Paste Special optie was trouwens prima voor het daadwerkelijke corrigeren.

In C controleer je of B een getal bevat, vervolgens inderdaad kopiëren - plakken speciaal - vermenigvuldigen en ergens eerst een 1 plaatsen. Voor de volledigheid weer een controle gedaan op ISGETAL.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan