Missing operating system

Status
Niet open voor verdere reacties.

mapitje

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2012
Hallo,

Op mijn Dell windows 7 desktop staat na het maken van een backup de melding "missing operating system". Ik kan er niks meer mee. Ik heb al de Bios hersteld naar default, de cd met de herstelopties geprobeerd, maar niks werkt. Diverse tests gedraaid via de cd, maar alles werkt volgens de test.
Ik kan op een andere laptop of pc de ultimatebootcddownloaden, maar ik begrijp al het engels niet in de uitleg. Ik moet dan een opstartcd maken en die gebruiken. Denk ik?
De pc is anderhalf jaar oud.

Wie wil me helpen om dit op te lossen?

Alvast bedankt, groet van Marit.

Wat je met die UBCD zou willen doen ontgaat mij en de regel "na het maken van een backup de melding missing operating system" kan ik ook niet duiden.

Met de W7 DVD opstarten en een opstartherstel uitvoeren wil niet?

Overigens denk ik meer aan een niet goed functionerende harde schijf.

Helaas, ik heb er geen windows 7 cd bij gekregen.
Maar misschien kan ik daar wel aan komen.
Dan kan ik dat proberen.

Groet van Marit en voor zover bedankt.

Ik heb het eens mee gemaakt op een asus dat na een back-up tool van asus gebruikt te hebben voor een system image van de toestand van dat moment, het systeem daarna niet zo best meer werkte.
Je zou er mee de laptop terug kunnen brengen naar het moment dat je de back-up maakte, maar daarna was het systeem brak.
Of dat met windows beveiliging te maken heeft kan ik niet met zekerheid zeggen, maar die kans is aanwezig dat die 2 niet zo best samenwerken dan.
De TS zal met de ultimatebootcd waarschijnlijk een manier hebben proberen te vinden de laptop op te starten met een cd.
Bij die asus kon wel het systeem weer gestart worden en een besturing geinstalleerd worden.
Die recovery is toen ook vervangen door een windows install op de partitie er naast.

De productkey zie je op een sticker op je pc.
dus installeer windows als je ruimte hebt op een partitie van je harde schijf, als die er is, waar windows niet op is geinstalleerd, en je kan daarna nog bij je bestanden.
Mocht je, als je zover bent, toegang geweigert meldingen krijgen of andere meldingen dat je niet bij die bestanden kan, stel dan je vraag, via windows beveiliging is dat makkelijk te regelen.

Laatst bewerkt:
@lange Pier, ik was al begonnen met het downloaden, nu wordt het op een usb gezet. Ben benieuwd of het lukt. Hope so! Ik houd jullie op de hoogte.

Marit

Nou, de dvdvan de fabrikant is binnen, ik heb windows7 opnieuw geinstalleerd. Als een zonnetje. Echter, als ik nu microsoft office 2010 wil installeren, dan heb ik te weinig schijfruimte. Ik ben aan het kijken, heb mijn C schijf in 5 partities verdeeld! Ik heb vier eenvoudige indelingen, een van 6 MB, logisch station. Een van 84 MB, door systeem gereserveerd, Systeem, actief, primaire. Dan een van 16 MB, niet toegewezen, maar dat kan ik zo doen. En dan een van 12,60 GB, opstarten, crashdump, primaire partitie. En ook nog een van 453,05 GB, wisselbestand, primaire partitie.

Ik probeer office op een externe schijf te installeren, maar het heeft ook van de c schijf nodig. Die is 12,60 GB, en dus te klein voor alles.

Met partitie master van easus ben ik aan het goochelen geweest, maar ik heb eigenlijk niet voldoende verstand van wat ik moet doen.

Iemand die me helpen kan?

Groet van Marit

Maak een duidelijk screenshot van diskmanagement of van de Easus, even kijken hoe of wat.

oeps, ja, dat wil ik wel. Maar aangezien ik nog geen office op de pc heb staan .....
Wordpad kan wel, maar dan is de file te groot.
Ben er even mee bezig!

screenshot partitions.png

zo, hehe, als ik toch niet een dochter in huis had met een laptop ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt de C: aan de linkerzijde vergroten en K: verkleinen naar wens aan de kant van C:, en die weer vergroten naar rechts.
Doe het per handeling, dus steeds op apply klikken, als dat prog teveel moet doen kan het fout gaan.

zou ik niet makkelijker de naam van C en K kunnen wijzigen? Dus K wordt dan C en de C wordt zeg maar een Z of zo?
Ik had de indruk dat dat een optie was. Dat verkleinen en vergroten heb ik geprobeerd maar C is niet te vergroten.

Nee, de C: kun je niet veranderen.
Indien de K: kleiner wordt dan kan de C: groter, wel met dat progje Easeus doen, die 16MB hoort eig. bij de eerste partitie, hoe komt die unallocated? op zich niet belangrijk, tis maar 16MB.

tsja, en easus kan ik niet meer installeren, de schijf zit vol.
en die 16 MB kan ik alleen toevoegen aan het stukje dat door het systeem is gereserveerd .... Geen idee hoe dat komt. Helaas.
Maar dat zal met easus misschien anders kunnen?

screenshot partitions.png

Nu ziet het er dan zo uit. Dan nog kan ik wel de E verkleinen, maar die ruimte kan ik niet toewijzen aan C. Ook het kleine stukje van D, die 16 MB kan ik wel verkleinen, maar ook niet C vergroten/uitbreiden. Ik kan dus niet met easus werken, alleen via configuratiescherm.
Ik ben nu een lichtelijk ten einde raad, snap echt niet wat ik nu nog kan doen.
Weer een nieuwe installatie? Maar dat wijzigt ook niks aan de naam van de partitie. De eerste installatie, af fabriek zeg maar, had de partitie waarop Windows stond niet de letter C. Nu levert dat stukje mij problemen op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Windows wordt altijd op de C: gezet.

Maare heb wel een andere oplossing, via een cd waar een partitiemanager opstaat die nu E: verkleinen en de C: vergroten, Gparted.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Dat is op Linux gebasseerd, CD als image branden, in de bios de dvd/cd als eerste zetten om van op te starten en dat doen met die CD in de drive, het is een kwestie van lezen hoe of wat in die partitiemanager.

Gparted hadik inderdaad nog op een cd staan. Die draait nu op de pc en maakt een tweetal partities. Beide groot genoeg voor alles wat ik wil! Je bent super, dat ik daar niet aan heb gedacht!
Nou, dan wordt het een hele schone installatie, wat zal mijn pc draaien als een zonnetje.

Bedankt voor alle tips!
Groet van Marit

En ik maar denken dat alles behouden moest blijven, had je gelijk al met de W7DVD alles opnieuw in kunnen delen.:eek:

Was in eerste instantie wel mijn bedoeling! Maar ik had me al neergelegd bij een herinstallatie. Echter, met de dvd lukte het niet, omdat die partitie te klein was. Vreemd, maar waar. Dus, ik wilde wel alles behouden, maar ben nu tevreden met dit resultaat! Bedankt.

C:
als je windows 7 installeert en opstart, dan ziet windows het station waar die zelf is op geinstalleerd als C:
ook al start je de windows dvd op, en zie je daar K: 99GB vrij en installeerd daarop windows, start je die windows op is deze in Computer en Schijfbeheer C: met 99 GB aan capaciteit, en rond de 30 GB is dan gevuld met de windows installatie mappen.
Zo zie je dat stationsletters toegewezen worden, en de stationsletters anders kunnen zijn als je windows opstart, of als je de windows dvd opstart.

Dus windows staat altijd op C: klopt niet, windows 7 zal bij installatie de partitie waar die op wordt geïnstalleerd in het eigen systeem als C: instellen.
Dus als iemand zegt, windows installeerd altijd op C:, mis je nog wat crusiale informatie als je windows wil gaan installeren, want dan gaat die term niet meer op.

In je 2de afbeelding zie je D: 99 MB, die maakte windows aan bij de eerste installatie, die kan je gewoon laten staan
Je partitie E: en G:, zijn dat partities van je harde schijf?
Verklein 1 van die partities met schijfbeheer met 100 GB
Dan maak een nieuwe partitie van 100 GB en installeer daar windows op.
Start je die windows zal in schijfbeheer die partitie van 100 GB waarop je windows installeerd als C: zien.
Start je een andere windows op die is geinstalleerd op een andere partitie, zal die de nieuwe partitie van 100 GB niet als C: zien.
Wanneer je de windows DVD opstart en je in het venster met partities komt, moet je niet kijken naar de stationsletters, maar naar de grootte en de naam van de partitie, daar kan de partitie van 100 GB dan weer een andere letter hebben.
Succes.

Hier voorbeeldje:
11bn3gi.jpg

Dus die laatste zin betekend dat de partitie die hier E: heeft, niet gestart is, start ik die is in dat systeem die partitie C: die ik in dit systeem als E: zie staan in schijfbeheer.
Stations herken je dus aan de naam en de grootte (data)
de stationsletters zijn er voor het systeem, zodat een systeem de locatie kan vinden.
Dus alle werkzaamheden buiten een gestart windows systeem om, worden stationsletters steeds weer anders ingevuld.

blef7.jpg

Hier is een ander systeem gestart op dezelfde computer met dezelfde partities vanaf een andere partitie.
Nu zie je dat de partitie met de naam Wereld Volume de stationsletter C: heeft.
Wanneer het systeem van de partitie wereld volume 2 is gestart, heeft die stationsletter C:
In het systeem wereld volume heeft wereld volume 2 de letter L: toegewezen gekregen van het systeem.

Dus stel iemand zegt tegen jou, windows staat altijd op C: , jij start de DVD op en denkt, ik kan windows alleen installeren op C:, dan ben je de kluts er in kwijt.

Dsu je had niks kwijt hoeven raken, je had windows op een andere partitie, die je dan zelf kon creëeren kunnen installeren zonder iets te verwijderen.
De zin, windows staat altijd op C: heeft je geblokkeerd in deze.
In een gestartte windows kan je de toegewezen C: van dat systeem inderdaad niet veranderen, maar staat los van windows opnieuw installeren.

Laatst bewerkt:
Ik ben het niet helemaal met je eens Erik. Ik kon de schijfpartitie waarop de eerste windows 7 was geinstalleerd niet benaderen, niet wijzigen en niet formatteren. Dus daar kon ik niks mee. Als ik windows op het restant installeer, dan was er te weinig ruimte over om mijn orogramma's te installeren, zoals microsoft office. Ik laat me niet door stationsletters, die ik in Gparted toch niet zag, van de wijs brengen! Maar ik heb nu alles weer netjes als een zonnetje draaien, daar ben ik tevreden mee. Alles wat belangrijk was had ik op externe schijven staan. Dus echt kwijt ben ik alleen wat opnieuw te installeren software, zoals office. Maar bedankt voor het meedenken.

Groet van Marit

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan