missing operation system

Status
Niet open voor verdere reacties.

jl131490

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2011
goedemiddag,

Een paar dagen geleden is mijn oude harde schijf overleden. Ik heb via een kennis een andere harde schijf geregeld(geen nieuwe). Op deze schijf stond nog een oude versie van windows xp. Als ik het systeem probeer op te starten via de harde schijf verschijnt er een schijfleesfout. Ik heb ook een .iso van windows 7 op een bootable usb gezet, als ik het systeem echter laat booten via de stick staat er in mijn beeld 'missing operating system':confused: terwijl de stick het wel doet via een andere laptop. De hard disk wordt wel gezien in de BIOS. Weet iemand hoe ik mijn computer weer aan de praat krijg? :rolleyes:

Laatst bewerkt:
XP zal niet starten omdat die configuratie bij een andere pc hoort. Windows kan niet overweg met andere hardware dus dat gaat hem niet worden.

Verder vraag ik mij af op je de stick wel goed gemaakt heb. Dus mijn vraag is, hoe test je hem op een andere pc? Stop je hem in die pc en kijk je wat er opstaat of start je daadwerkelijk op met die usb stick?

nee dat xp niet opstart is inderdaad vrij logisch. Ik test de stick door hem in de laptop te steken en via het bootmenu op te laten starten. In de laptop doet de usb het dus wel maar in mijn eigen computer krijg ik de melding 'missing operating system'. bedankt voor je reactie trouwens :)

Laatst bewerkt:
Ik durf te betwijfelen of het BIOS van je PC zodanig is ingesteld dat hij via USB op kan starten

Als ik in de BIOS opties kijk bij boot set up kan ik niks aanvinken wat heeft te maken met booten via een usb stick. Ik heb het wel als eerste in de bootvolgorde staan.

Als je niets in de BIOS ziet wat te maken heeft met het booten van een usb stick, hoe kan je deze dan als eerste in de bootvolgorde zetten?

Het betreft een oudere pc? Kijk eens of er een update voor je BIOS is. EN kijk of er iets staat als HDD USB, iets in die geest en zet die als eerste in de bootvolgorde.

Toch nog de vraag of de usb stick in je laptop werkelijk wilt installeren of zie je alleen de files? Want als dat het laatste is, dan gaat het niet werken en heb je de usb stick niet als bootable gemaakt. (sorry dat ik het vraag, maar het is mij nog niet duidelijk wat die laptop wel doet)

aanvulling:
lees deze eens http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/628297-missing-operating-system (topic van helpmij waarin dus precies wordt uitgelegd hoe je een bootable stick maakt. En dat is denk ik toch het probleem)

Laatst bewerkt:
Als ik de usb stick in de laptop stop kan ik dus booten via de stick, er verschijnt een windows 7 installatie Dus met de stick is niks mis. Als ik mijn computer opstart en op F11 klik kan ik de boot volgorde aanpassen, vandaar dat ik zeker weet dat hij boot vanaf de Usb, echter tijdens het booten(wit knipperend streepje) verschijnt de melding 'missing operating system' wat op de laptop dus niet gebeurt.

Okee, dan weten we dus zeker dat die usb stick in orde is. Dat wilde ik graag weten.

Hm, dan zou je toch denken aan de bios die een update nodig heeft. Wat zie je staan in de boot volgorde in die laptop die niet wil werken?
Welke opties?

De enige optie die ik zie staan is of ik usb 2.0 enable/disable. Dit heeft dus niks met mijn probleem te maken. Om nog even samen te vatten, ik stop dus de stick erin(die dus werkt op een andere computer) daarna selecteer ik usb uit de boot order en krijg ik de foutmelding.

femke98 zei:
Wat zie je staan in de boot volgorde in die laptop die niet wil werken?

TS zei:
daarna selecteer ik usb uit de boot order en krijg ik de foutmelding.

Ik vraag of er nog meer staat in de boot opties.
Dus waar kan je uit kiezen, aangezien je soms voor een usb stick USB HDD moet kiezen.
Nu weet ik niet of die optie bij jou er tussen staan, maar daarom vraag ik dus wat er allemaal in de bootopties staat.

Ik zal straks even een paar foto's maken van de verschillende menu's , opties waaruit ik kan kiezen.

IMG_3670.jpg IMG_3671.jpg IMG_3669.jpg IMG_3668.jpg IMG_3667.jpg hierbij de foto's :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het 4de boot device op eerst of tweede plek zetten.
Met F11 (bij mij F9) kun je dan tijdens het booten kiezen vanaf welk device je dan wilt booten. Dit doe je hoogst zelden maar nu wil je van de usb booten.
Missing operationsystem krijg je als alle boot mogelijkheden doorlopen zijn en er geen Operating Sysyem (OS) gevonden is.
Dus dat van de USB is dan ook niet gevonden.

Je hebt een drive, zou je je windows niet op een dvd zetten, dat gaat gemakkelijker.
Kwestie van branden en dan van die dvd starten, eh, booten met f11
Zoals hier al eerder aangegeven is, je usb is waarschijnlijk niet bootable.

Ik ga het vanmiddag eens proberen met een dvd-r. Het rare is wel dat de usb het wel doet in een andere computer.

Ziet er inderdaad naar uit dat die de USB niet pakt.
DVD-tje werkt beter met oudere systemen.

Hm....vreemd.
Wat de anderen zeggen, probeer het eens via een cd/dvd.

IMG_3676.jpg IMG_3677.jpg IMG_3678.jpg dvd erin gestopt en tot mijn verbazing begon hij met booten. Maar tijdens de installatie krijg ik de volgende melding(zie foto's). Weet iemand wat dit is? ik ben radeloos:confused:

Ik krijg toch het idee dat je je pc niet herstart met die cd/dvd erin.

Je bedoelt neem ik aan gewoon de windows 7 cd? Die zit er gewoon in anders kwam ik ook niet bij de installatie :p

ja, maar de foto's hebben het over een missing driver....verder zijn er geen device drivers gevonden en je moet een driver selecteren.
Er zit dus toch iets niet goed?

Je kan maar beter ven wachten totdat iemand anders je kan helpen, want het is voor mij nu abracadabra.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan