Missing or corrupt NTOSKRNL.EXE

• Onderwerp starter Onderwerp starter Treb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Treb

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Hello,

Ik krijg melding dat volgend bestand corrupt is: ntoskrnl.exe
Ik kan Windows XP Professional dus niet meer opstarten op mijn laptop...

Bij MS worden 3 oplossingen geboden (http://support.microsoft.com/kb/314477/)
Ben begonnen met oplossing 2 (via installatie CD-rom en Recovery Console)

Bij opnieuw opstarten van Laptop kan ik nu uit twee XP-versies kiezen. Dus het lijkt goed te gaan.....
Ongeacht welke ik kies komt vervolgens weer mijn oorspronkelijk foutmelding (missing or corrupt ntoskrnl.exe) te voorschijn en erger:
Ik kan niet meer bij de recovery console komen!
Ik ben nu dus nog verder weg van de oplossing!

Vraag: hoe kan ik Windows toch opstarten (eventueel van installatie CD-rom) om een van de twee andere opties uit te proberen?
Of zijn er nog andere (betere) oplossing van mijn probleem?

Groet Treb

Bedankt voor je hulp Bandit123!

Helaas kan ik de aangebrachte oplossingen niet toepassen omdat ik Windows nu niet meer kan openen (zelfs niet via de CD-rom)
Ik kan dus de twee andere 'oplossingen' niet eens uitproberen!
Het zijn de zelfde oplossingen als die door Microsoft zelf worden aangedragen.

Hoe kan ik (alsnog) bij mijn (legale!) Microsoft Windows XP CD komen?

Groet
Treb

Andere radicale oplossing,maar wel de makkelijkste ,haal de HD waar XP op staat er uit ,plaats hen in andere PC erbij als Slave ,en Kopieer een orginele File er naar toe(waarnaartoe staat in de link)
Bij een goede kennis of zo

Ik ben geen techneut.
Ik werk nu wel vanaf een andere PC, maar daar draait XP Home Edition.
Het probleem doet zich voor op mijn Laptop.

Enig idee of en hoe ik de HD van mijn laptop als slave kan aansluiten op mijn desktop?
Dan kan ik in ieder geval de twee andere oplossingen op je link uitproberen.

Treb

Ja dat is een goede!!!ging van Desktop uit.

Maar kan wel,bij de betere Computerboer heb je daar een verloop voor,zodat je een Laptop HD in een Desktop er bij kan hangen.

Je zal wel niet in de Krimpenerwaard wonen?

Dat klopt: ik woon niet in de Krimpenerwaard...

Deze radicale oplossing zal ik achter de hand houden, maar dat kost mij wel tijd.
Zijn er ook andere oplossingen om toch mijn laptop aan de praat te krijgen?

Treb

Als je via de Bios de Cd als eerste Boot zet ,kan je dan wel van cd opstarten?

Ik kom niet meer in BIOS.
That' s the problem.

In BIOS kom je toch door een willekeurige toets in te drukken bij het opstarten?
Ik krijg nu direct het menu waarin je moet aangeven welke windows sessie je wilt opstarten (ik heb er nu twee omdat ik oplossing 2 van de Microsoft link heb geprobeerd).
Vervolgens krijg ik weer mijn oorspronkelijke foutmelding.

De oplossing van MS heeft mij juist verder in de :evil: gebracht.

Andere manier om in BIOS te komen? Ik ben daarmee niet zo goed bekend.
Ik kan wel bij het BOOT menu komen.

Treb

>>>Ik kan wel bij het BOOT menu komen<<<<

Daar stel je effe in opstarten van CD

Oeps,
Misschien zeg ik het fout:
Ik heb nu in beeld: Windows Advanced Startup Options Menu.
Ik heb al gezegd dat ik hiermee niet zo bekend ben....:o

Keuze-opties genoeg, ik heb ze zo ongeveer allemaal geprobeerd, maar kom altijd op het zelfde uit: "missing or corrupt ntoskrnl.exe"

Eerst in de bios de cdrom als eerste opstartmedium instellen, met F2, F10, INS, of DEL, kom je in het bios menu, kijk hiervoor even in de manual, dan opstarten en kiezen voor opstarten van de cd rom.

OK, beiden THANKS
F2 (set up) heeft inderdaad geholpen om nu standaard via de CD op te starten.
Ik ben een stapje dichterbij, een heel klein stapje:

Ben inmiddels in Recovery Console.
Heb aangegeven welke Windows Installation I'd like to log onto.
Er is er maar 1.
Vervolgens doet hij helemaal niets meer en na lange tijd heb ik alleen maar het prompt menu: C:\WINDOWS>
Er wordt dus niet naar het password van de administrator gevraagd?

Wat nu?

Treb

Eenmaal op de C:\Windows prompt in Herstelconsole geldt het deel 3 van de instructie van Microsoft:

Typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt van de herstelconsole en druk op ENTER:
expand cd-rom:\i386\ntoskrnl.ex_ station:\Windows\system32
waarbij cd-rom de stationsaanduiding van het cd-rom-station is en station de stationsaanduiding is van de vaste schijf waarop Windows is geïnstalleerd.
6. Druk op J als u wordt gevraagd het bestand te overschrijven.
7. Typ exit en druk op ENTER bij de opdrachtprompt.

Dus in jouw geval (als de cd-rom de schijfletter D: heeft gekregen)

expand D:\i386\ntoskrnl.ex_ C:\Windows\System32
[beantwoord vraag van overschrijven, indien gesteld, met J]
exit

Heeft de cd-rom de schijfletter E: gekregen:

expand E:\i386\ntoskrnl.ex_ C:\Windows\System32
[beantwoord vraag van overschrijven, indien gesteld, met J]
exit

Hierna herstart de pc
Start niet op van de cd-rom, om te testen of je weer succesvol in Windows kunt komen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Thanks,
Het gaat echter nog steeds niet goed:
Het lijkt erop dat de file op de CD niet is te vinden ("The system cannot find the file specified"). Ik heb op mijn andere PC toch echt gezien dat hij daar wel op staat!
Voor alle zekerheid naast Drive D ook A, B en F geprobeerd.
Ik heb geen floppy-drive op mijn Laptop, anders had ik het met een floppy kunnen proberen.
Ook nog geprobeerd met commando COPY. Ook dat lukt niet.

Zou het kunnen komen omdat ik misschien niet goed als administrator ben aangelogd en toch in de C:\WINDIWS> module ben gekomen?

Ik vind het ook nog steeds vreemd dat ook de eerste oplossing-optie die ik heb geprobeerd NIET is gelukt.
Nu ook deze optie (expand) niet lukt...? Is er misschien iets anders aan de hand?

Kan ik ook gewoon de set-up van de Windows CD-rom draaien (in plaats van de repair console)? Of ben ik dan echt alle gegevens kwijt?

1. Alleen administrator komt in Herstelconsole. Rechten mogen dus geen probleem zijn.
2. Let op de schrijfwijze: er staat n t o s k r n l er staat NIET n t o s k m l
Laat je dus niet verrassen door de r en de n achter elkaar geschreven, die in het lettertype van dit forum verdacht veel een m lijken! En de laatste letter is niet een hoofdletter i, maar een l ('el').
3. Heb je wel gebruikt gemaakt van een normale, volledige XP installatiecd?
Een laptop recovery-cd is vaak NIET goed (genoeg).
Leen, indien recovery cd, van iemand een originele, volledige installatiecd. Als het goed is maakt het niet uit of dat XP Home of XP Professional is, als het maar een volledige installatiecd is.
4. Probeer een alternatief commando in Herstelconsole:
expand D:\i386\Ntoskrnl.ex_ System32\Ntoskrnl.exe

Natuurlijk D: proberen, E: proberen etc. Gebruik hiervoor dus een volledige installatiecd (zie punt 2).
5. Als je Service Pack 1 of Service Pack 2 op je computer hebt staan kun je het ook zo proberen in Herstelconsole:
copy c:\windows\ServicePackFiles\i386\ntoskrnl.exe System32\ntoskrnl.exe
8. Vaak staat de Windows XP installatiecd gekopieerd in de i386 submap van Windows op pc's/laptops die mét besturingsssysteem er al op worden uitgeleverd. Dus je kunt ook proberen:
expand i386\ntoskrnl.ex_ System32\ntoskrnl.exe

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Geweldig, Dank Tijs,

Ik heb punt 5 van je bericht opgevolgd en zowaar! Hij vroeg of ik de file wilde overwriten.

Opnieuw opstarten (zonder de re-installation CD) lukt ........ althans bijna.

Nu volgend (blauw scherm): A problem detected. Check disk. Technical information: *** STOP: 0X0000007B (0XFA00F528, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)

Ook bij opnieuw opstaren in SAFE MODE en Last Known krijg ik bovenstaande foutmelding.
Nog eens proberen en nu krijg ik volgende melding: Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
\WINDOWS\system32\config\SYSTEM

Ben ik nu juist dichter of verder bij huis???

pfffffffffff............

Je bent iets dichter bij huis, maar erg lekker gaat het niet.

Ok, doe het volgende:
Start weer Herstelconsole
Doe in Herstelconsole het volgende:

copy repair\system system32\config\system
exit

Je zult dan misschien nog wel (nieuwere) drivers etc. moeten gaan herinstalleren, maar het systeem zal wel goed opstarten, normaal gesproken.

Tijs.

Bovendien krijg ik, gesteund door die melding van Check Disk waar jij het over had, het idee dat er serieuze problemen zijn met je harddisk

Moet je nagaan: Ntoskrnl.exe verdwijnt zomaar, het bestand System verdwijnt zomaar... dat is niet fris!!!

Doe dus een uitgebreide scan van je C: schijf, dus inclusief zoeken naar 'foute' sectoren en de reparatie daarvan zodra je Windows weer werkend hebt.

Krijg je nu wéér serieuze opstartproblemen, doe die test dan in Herstelconsole:

chkdsk C: /P /R

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan