mobo update

Status
Niet open voor verdere reacties.

sheppard

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 feb 2008
hallo, misschien een belachelijke vraag maar is een mobo update anders dan een bios update??

ik wordt nl.nogal bang gemaakt voor een bios-update i.v.m. dat je mobo dan naar de knoppen gaat als je er net als ik te weinig verstand van hebt.

dus kan je een mobo-update gewoon via windows doen of moet je daarvoor ook in het bios?

bvd

Het enige dat je normaliter via software update aan een moederbord is je bios. En dat hoeft niet gevaarlijk te zijn zolang je het proces van updaten maar niet onderbreekt. Check ook goed of je een update hebt gedownload voor het goede moederbord.

Een aantal moederborden (waaronder de mijne: een Asus P5N E-SLI) heeft een Windows programma waarmee je de bios kunt updaten (wel moet je eerst handmatig de laatste bios-versie downloaden). Dit programma checkt ook of de gedownloade verise geschikt is voor je mobo (handig en safe!).

Ook hebben veel moederborden een cdrom met een recovery voor je bios erop. Mocht het fout gaan dan kun je de versie op de cdrom in ieder geval terug zetten en opnieuw beginnen. De cdrom start automatische op met je pc.

Let wel op dat als je een update doet, dat sommige instellingen opnieuw moeten worden gepleegd. Zoals of je de (evt aanwezige) onboard geluidskaart wilt gebruiken ja dan nee. Als je een externe (bijv. PCI-kaart) geluidskaart hebt dan moet je dit dus wel weer uitzetten.

Succes met updaten!

maar waarom zou je je bios updaten? Zitten hier significante voordelen aan?

Hoi !

Bios-update is noodzakelijk indien:

Mobo de processor niet (juist) herkend,

Mobo problemen heeft met juist herkennen van de aanwezige geheugen-module's,

Mobo niet genoeg mogelijkheden biedt om bijv. te overklokken,

Iets aan bios moet worden toegevoegd (bijv. slic-table !)

Andere gevallen: niet aan beginnen.

Greetz,

Harry.

ik heb nl. een oud mobo welke mijn nieuwe sata hd niet herkent. deze sata hd wordt mijn enige schijf. ik heb een pci kaartje met sata-aansluiting aangebracht maar mijn mobo herkent nog steeds mijn nieuwe hd niet

vandaar dat ik wellicht alleen het mobo wilde up-daten

Hoi !

Kijk dan eerst es op de site van je mobo-bakker welke bios-update's er beschikbaar zijn en of ze evt. je probleem kunnen oplossen !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan