Modem en Router samen laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

AuroraThunder

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2012
Hoi! Kan iemand mij helpen bij het instellen?

Ik heb een THOMSON ST706 modem en een D-Link DIR-655 router.

Modem:

Het modem deelt ip's uit via DHCP in een range van 192.168.1.64 - 254
Volgens het modem zit het ip adres van het router in deze range.

Router:

Volgens het router zit deze in de range 0.0 ipv 1.0 (zoals het modem aangeeft)
In het router staat DHCP uit.

Probleem:

Wanneer ik het ip adres aanpas in het router krijg ik 'invalid ip'. Hoe kan ik dit verhelpen en wat is er aan de hand? Als ik het goed begrijp heb ik een WAN / LAN conflict, maar hoe werkt dit?

Laatst bewerkt:
Je modem is een modem/router en deelt middels dhcp ip-adressen uit. Je router doet dat normaal gesproken ook.

Het makkelijkste is om je d-link in te zetten als access-point;

Geef de d-link een vast ip-adres in de range van de thompson (bijv 192.168.1.250) en schakel dhcp uit. Leg nu een kabel van de UITgang van je thompson nar de UITgang van je d-link.

Nu deelt alleen de thompson ip-adressen uit en zijn beide apparaten middels hun eigen ip-adrers te bereiken

Hey Snijworst! Thanks voor je reactie, ik heb de utpkabel in een van de in de routers uit poorten gedaan ipv de poort 'internet'.

Belangrijkste doel voor mij was: een netwerkschijf toevoegen en die is nu eindelijk zichtbaar!!!

Nu heb ik ook internet via het router. Enkel heb ik nu 2 standaard gateways en kom ik het router niet meer in. Wat denk je hiervan als ik mag vragen? Tevens heb ik nu een poort minder over, is hier iets aan te doen?

Als je in je d-link een vast ipadres hebt ingesteld in de range van de thompson moet je je d-link gewoon kunnen benaderen.

Een poort minder. In je thompson bedoel je? Je hebt er nu 3 bij in de d-link...

Ps,
Welkom op Helpmij... :thumb:

Dank je wel...

In de Tompson is de hele D link niet meer zichtbaar. Hij staat nu offline. Hier ben ik even naar aan het kijken... Maar wat ik me nu afvraag is: Het interne en externe ip van de dlink, kunnen die in verschillende ranges zitten? zeg maar 192.168.1.67 extern en 192.168.0.1 intern? Werkt dat?

nou nee, volgens mij niet...

Kopel de routers eens los van elkaar. Geef de dlink een harde reset, meestal door de resetknop 10 of 20 sec in te drukken. Nu is hij terug in fabrieksinstellingen.
Wifi in je pc uit, kabel tussen dlink en pc en log in in je dlink. Geef hem nu een ip-adres in de range van de thompson, herstart evt als daarom gevraagd wordt.

Log opnieuw in je dlink met het nieuwe ip-adres. wat geeft hij nu aan voor ip-adres(sen)?

Ik heb even wat verschillende dingen geprobeerd, als ik de kabel tussen modem en router uit de ingang haal en in de uitgang van de router doe, verlies ik de mogelijkheid om in het modem te komen. Ik heb zowel het interne als externe ip adres geprobeerd die ik kan aflezen uit het modem en van het stickertje op het router. Verbaast mij.

Maar wat ik niet helemaal snap is het punt waar we het eerder over hadden.

Modem is dhcp en deelt uit in de range x.x.1.x. (in deze range zit het wan ip van het router ook)
Lan ip is een ip uit de range x.x.0.1. Dit kan ik aanpassen, maar direct wordt aangegeven dat er conflicten zijn, dus niet mogelijk. Als het modem dhcp is, waar is het lan ip van het router dan nog voor nodig? Internet is bereikbaar en apparaten krijgen hun ip van het modem, lijkt goed te gaan toch?

ben heel blij met je hulp! ;)

Irritante is dat nu de netwerk schijf niet meer zichtbaar is. Zowel via DHCP als met een hard ipadres is deze niet zichtbaar in het modem, terwijl op de pc de instellingen voor documenten delen e.d. allemaal goed staan.

Beter maar eens helemaal opnieuw beginnen:
Beginnen met de d-link terug te zetten naar fabriekswaarden (dus mét DHCP aan), terwijl de d-link niet verbonden is met de Thomson.
Zie voor de rest hieronder:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de D-Link zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Thomson ST706. En daarna de D-Link via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Thomson ST706 verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Thomson ST706 moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Thomson ST706, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Thomson ST706 aan (stel dus dat daar 192.168.0.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.0.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de D-Link router:
Je kunt daarna je D-Link router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Thomson ST706). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de D-Link van de Thomson ST706.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de D-Link.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de D-Link, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de D-Link.
5. Zet DHCP serving uit op de D-Link.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de D-Link uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de D-Link een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Thomson ST706, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Thomson ST706. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Thomson ST706 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Ik raad aan gewoon een ip-adres te kiezen in de juiste reeks dat eindigt op .253
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Thomson ST706 al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de D-Link.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de D-Link bedraad met een LAN poort van de Thomson ST706.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Thomson ST706 ipv. de D-Link.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de D-Link nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de D-Link].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de D-Link zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Thomson ST706.
Je hebt dus de D-Link als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Hi Guys! Jammer genoeg vandaag geen tijd gehad dit te proberen, ben net pas thuis. Thijs ook heel erg bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Ik ga dit zsm bekijken en laat het jullie weten!

Mooi dat het werkt.

Graag nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan