Modem installatieprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwoudstra

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Ik ondervind grote problemen met het installeren van een interne PCI modem. Ik heb zelfs een andere geprobeerd, maar deze vertoont dezelfde kuren. De computer herkent weliswaar nieuwe hardware en de driver wordt vervolgens geinstalleerd. Als poort wordt COM2 genomen, maar bij het testen van de communicatie reageert de modem niet. Kies ik een andere poort bijv. 3 of 4 dan lijkt de communicatie wel plaats te vinden (interrupt en OK lijst). Maar ook bij deze poort kan ik uiteindelijk geen verbinding maken. Wat zou hier de oorzaak kunnen zijn?

De modems die ik gebruik zijn: PCTELT789 HSP en E-Tech 56PCI-RWM

Computer: Pentium I 133 mhz 80 mb, 1,2 gig BIOS V-tech. 2 ISA en 4 PCI slots.

Tja ken het probleem type... veel prutsen (welke windows versie eig? ) dan kom je der wel uit. meestal is het of com 4, en moet je het paar x proberen.

Ik heb dit vroeger ook heel wat keren moeten doen, geen pretig werk :(

Kijk eens in de bios of je daar de mogelijkheid hebt om serial port 2 uit te zetten, dit lost heel vaak het probleem op.

interne modems moeten op com1 of com3, externe modems op com 2 of com4

Kun je bij hardware, apparaatbeheer, poorten niet com 2 uitschakelen? dan zal hij bij het configureren naar com1 of 3 springen.

En waarom kun je uiteindelijk geen verbinding maken? Geeft hij een foutmelding? zo ja, welke?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tanja1968
interne modems moeten op com1 of com3, externe modems op com 2 of com4

En waarom kun je uiteindelijk geen verbinding maken? Geeft hij een foutmelding? zo ja, welke?

Er is niets voorgeschreven of geniet een voorkeur op welke com-poort een in- of extern modem zou moeten zitten, sterker nog het is af te raden om com 3 te gebruiken als je op com1 een muis hebt zitten (is ouderwets maar bestaat nog) omdat dit afgeleiden van elkaar zijn.
Een vaak voorkomend probleem is dus dat de interne com2/4 op het moederbord een conflict veroorzaakt met het eveneens interne modem op com2/4, vandaar mijn advies om eens de interne com (seriële port) 2 uit te schakelen in de bios.

Het gaat ook om een erg oude pc. Ik heb vroeger altijd modems op com1 of 3 geinstalleerd. Ik heb altijd de regel geleerd intern com1 of 3, extern 2 of 4. Maar als anderen een andere mening hebben, dat mag natuurlijk.

Ik hoop alleen dat de topicstarter er nu nog uit komt:confused:

edit. Ben eens gaan surfen en niets wijst inderdaad uit dat com2 en 4 niet gebruikt mogen worden. Weet niet waarom ik het dan zo geleerd heb (heeel lang geleden)Met muis op bv com1 mag inderdaad niet het modem op com3 geinstalleerd worden.

Laatst bewerkt:
Ook al krijg je het modem goed in de apparaatlijst, dan nog is de kans groot dat deze modems op deze computer niet zullen werken.
Ik heb even bij de E-tech gekeken, voor dit modem is minimaal een 133MMX+ processor nodig (beetje misleidend want de traagste PI MMX is 166Mhz). Volgens mij is ook de PCtel een softwaregestuurd modem en deze hebben vrijwel altijd een MMX processor nodig. Dit gaat dan gewoon niet werken.
Ik zou een extern modem of een hardware gestuurd PCI modem kopen (let vooral bij de laatste goed op de minimale vereisten).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan