Modem ook portforwarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Ik probeer een public server te maken voor counterstrike cz. Daarvoor moet ik portforwarden. Thuisopstelling: Modem -> Router -> PC. In mijn router port forwarden heeft geen effect. Mijn modem heeft ook een portforward functie. In mijn modem kom ik zoiets tegen als Network Address Port Translation (NAPT). Moet ik dan zowel het modem als de router port forwarden om succesvol de poorten open te zetten?

Wanneer je modem meer dan één netwerk-uitgang heeft is het tevens een router, een modem-router dus. Deze zal dan oa. het uitdelen van de ip-adressen voor zn rekening nemen en in je modem-router zul je dan ook je poort moeten forwarden.

Wat is het merk-type modem?

Wanneer je modem meer dan één netwerk-uitgang heeft is het tevens een router, een modem-router dus. Deze zal dan oa. het uitdelen van de ip-adressen voor zn rekening nemen en in je modem-router zul je dan ook je poort moeten forwarden.

Wat is het merk-type modem?

Mijn modem heeft volgens mij maar 1 netwerk uitgang die naar mijn router gaat. Het is een Speedtouch 510 Modem. De router is een Sweex Broadband Router LB000021.

Er zijn 2 dingen die je kunt doen:
1. 2x portforwarden: 1x vanaf de ST510 naar het Internet/WAN ip-adres van de Sweex en 1x vanaf de Sweex naar de 'server'.
2. De Sweex 'degraderen' tot (draadloze) accesspoint / switch, zodat je niet 2 netwerken (ST510 <-> Sweex en Sweex <-> de thuispc's) maar slechts 1 netwerk hebt: (ST510 <-> thuispc's (via de Sweex bedraad of draadloos verbonden).

Tijs.

Er zijn 2 dingen die je kunt doen:
1. 2x portforwarden: 1x vanaf de ST510 naar het Internet/WAN ip-adres van de Sweex en 1x vanaf de Sweex naar de 'server'.
2. De Sweex 'degraderen' tot (draadloze) accesspoint / switch, zodat je niet 2 netwerken (ST510 <-> Sweex en Sweex <-> de thuispc's) maar slechts 1 netwerk hebt: (ST510 <-> thuispc's (via de Sweex bedraad of draadloos verbonden).

Tijs.
Heb geen idee hoe ik mijn Sweex 'degradeer'.

Dit zijn de instellingen die ik in mijn Sweex heb gemaakt:
sweexpf.png

In de ST heb ik de volgende opties in advanced menu. Onder welke valt port forwarden?
Advanced
Diagnostics

Easy Setup

IP Addresses

IP Routing

NAPT

DHCP

DNS

System

System Password

Templates

Language

Een algemene instructie hoe je je Sweext kunt degraderen tot een accesspoint / switch:

Punt is dat je nu blijkbaar 2 routers door elkaar gebruikt, waardoor je het 'thuisnetwerk' gescheiden hebt in 2 segmenten met hun eigen 192.168.x.x netwerk.

Wat je moet doen is je Sweex 'degraderen' tot draadloze accesspoint/bedrade switch.

Hieronder (even aangepast aan jouw situatie) hoe je te werk moet gaan:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sweex zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de ST510.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de ST510 zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de ST510 via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het ST510-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Het ip-netwerk van de ST510 moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de ST510, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de ST510 aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Sweex router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (ST510). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sweex van de ST510.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sweex.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sweex, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sweex.
5. Zet DHCP serving uit op de Sweex
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sweex uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sweex een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de ST510, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de ST510. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de ST510 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de ST510 al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sweex.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sweex bedraad met een LAN poort van de ST510.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de ST510 ipv. de Sweex.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sweex nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sweex].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sweex zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de ST510.
Je hebt dus de Sweex als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

ST510:
standaardgateway 10.0.0.138 = 10.0.0.x
subnetmasker : 255.255.255.0
ipv4-adres: 10.0.0.151

het volgende uitgezet: DHCP, portforwarding, virtual server, special applications, UPnP settings, ALG Settings

nieuw LAN ip adres configuratie sweex: 10.0.0.175 (werkt ook)

het werkt! :) de computers hebben nu het ip adres van de ST510.
Met behulp van portforward.com heb ik de manual van de ST erbij gepakt om een poort te openen en te checken of hij succesvol open is. Dat wassie. Dus bedankt! Nu de server van het spelletje nog public krijgen :D

Laatst bewerkt:
Mooi dat het werkt en dat je, ondanks dat de ST blijkbaar een 10.x.x.x reeks gebruikt ipv. 192.168.x.x, er toch uit gekomen bent. :thumb:

Je hoeft nu alleen nog in de ST portforwarding te doen.

En inderdaad, je zult in de NAPT settings moeten zijn. Handleidingen voor de 2 varianten ST510 (met lampje boven of aan de voorkant): hier
Ik neem aan dat je er een hebt met lampje aan de voorkant met 4.2 software, dus dat deze handleiding van toepassing is.

Kijk in die handleiding bij paragraaf 3.2, onderdeel NAPT
Maak een nieuwe NAPT entry, vul in als Interne adres het toegekende 10.x.x.x ip-adres van je Counterstrike server, laat extern adres op 0.0.0.0 staan, kies het juiste protocol (UDP of TCP) en vul zowel voor het externe als het interne poortnummer hetzelfde (te portforwarden) poortnummer in.

Hopelijk kun je genoeg van die NAPT ingangen aanmaken voor je Counterstrike server, want je zult per poort een NAPT entry moeten aanmaken (je kunt geen reeks aangeven).

Als Counterstrike Server ook UPnP ondersteunt en via dat systeem zélf poorten kan openzetten, dan zou dat gemakkelijk(er) zijn: Zet dan UPnP aan in de ST510. (Meest rechter tabblad UPnP, daar waar NAPT de meest linker tabblad is). Stel de UPnP ondersteuning in op Volledig.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
het kon idd maar per poort. gelukkig hoefde ik maar 1 open te zetten. nadeel van deze nieuwe opzet is wel dat je een lan poortje minder hebt :p

Geen resultaat zonder offers! :)

Als je de vraag nog niet op opgelost gezet had: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan