modulaire voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Momenteel heb ik een modulaire voeding van 750 W in mijn anderhalf jaar oude pc. Omdat ik het afgelopen jaar vrij veel heb geupgrade aan mijn pc (geheugenupgrade, satakaart, vierde harddisk, etc...) zou ik willen overstappen op een 1000 W voeding om op safe te spelen. Evenals omwille van het feit dat ik een upgrade van mijn grafische kaart plan en omdat mijn moederbordfabrikant me had aangeraden het DRAMvoltage te verhogen (ik veronderstel dat dit ook zijn impact heeft op de voeding).

Nu vraag ik mij af of het systeem van een modulaire voeding universeel is. Met andere woorden: als ik een nieuwe modulaire voeding aanschaf (eventueel van een ander merk) is het dan mogelijk om de huidige bekabeling te laten zoals hij is of zal ik deze allemaal moeten vervangen omdat deze niet of misschien niet op een andere voeding past?

Ik zou dit graag weten voor ik tot aankoop van een nieuwe voeding overga.

Alvast bedankt.

Meeste fabrikanten hanteren hun eigen stekkers, dus een kort antwoord: je zult je kabels moeten vervangen.

Overigens ben ik erg benieuwd naar je systeem dat je een 1000 watt voeding nodig gaat hebben.
Ik heb zware computersystemen gebouwd met uitgebreide raid configuraties en triple sli opstellingen, maar meer dan 750 watt heb ik nog nooit nodig gehad.

Buiten de upgrades die ik hierboven heb besproken bestaat mijn systeem uit een x58 mobo met intel core i7 920 en 9 GB ram (6 ddr3 dimm's). 4 harddisks, 2 dvd-branders, 1 bluraybrander, 7 casefans, geheugenkaartlezer met fancontroller met lcddisplay. Daarbij tel ik dan alle usbapparaten die stroom uit mijn pc zuigen en het feit dat een voeding nooit 100% van zijn vermogen zal leveren + het feit dat een voeding niet eeuwig zijn vermogen kan behouden en ik wel wil dat ie enkele jaren meegaat... Dus vrees ik dat 750 Watt binnen een jaar of 2, 3 wel te weinig zou zijn. En er is niet zoveel keuze tussen 750 en 1000 Watt dus daarom denk ik aan een 1000 W voeding. Ik heb ook liever een wat te zware voeding dan dat m'n mobo naar de haaien gaat omdat ie te weinig stroom krijgt.

Ik heb al wat reviews gelezen over voedingen en ik denk idd dat het beter is de kabels te gebruiken die bij de voeding worden bijgeleverd. Ik merkte dat er nogal wat verschillen op modulaire voedingen zijn dus wil niet het risico nemen ookal passen de kabels wel in de voeding, dat de voeding niet voorzien is om de door de op die kabel aangesloten apparaten gevraagde stroom te leveren via eenzelfde kabel.

Ik overweeg de OCZ Z-1000. Deze ziet er geweldig uit ... op de prijs na...

1000watts is overdreven veel
dat systeem van jou zal het nog met een 600watts voeding uit houden over 2/3 jaar

de kans is groter dat je voeding gewoon kapot gaat ook al is het een 1000watts voeding

die hardisks gebruiken 25 watts x 4 is 100watts
een blue ray gebruikt ongeveer 60watts
een dvd rom 25watts x 2 = 50watts
casefans 2.5 watts x 7 = 17.5watts
elke usb poort gebruikt max 2.5watts

reken dit + 300watts op en je hebt jou systeem

527,5 watts exclusief die usb poorten (stops ze er bij kom je max op 550watts)

dus een 1000watts voeding is overdreven veel en totaal onnodig
tenzij je een zware videokaart hebt

Laatst bewerkt:
1000watt is zware overkill
Ik heb zelf een X58 I7-950 oc. 4x 2tb WD-Black schijven in Raid. 1 dvd brander en 1 bluray disk brander en 2x GTX 460 in SLI.
Ik heb een 650Watt voeding en alles draait lekker.

Ik sluit me aan bij de mening van firest0rm.
Koop een goede 650 of 750 watt voeding van OCZ en je hoeft je nergens zorgen om te maken.

Ik geef toe dat ik voor mijn systeem na de volgende upgrades zou toekomen met 550 à 600 Watt. Laat ik uitgaan van 600 Watt om op safe te spelen en hou ik er rekening mee dat een voeding een efficiëntie heeft van zo'n 80% komt dit wel reeds op 750 Watt. En ik gebruik m'n pc vrij intensief dus stel dat binnen een jaar of 2 de voeding zo'n 20% van z'n vermogen verliest kom ik op 937,5 Watt (en zoals ik reeds zei vind ik niet veel keuze tussen 900 en 1000 Watt, dus...). Ik begrijp waarom 1000 Watt overkill lijkt, maar ik wil niet elk jaar m'n voeding gaan veranderen en ook m'n moederbord niet aantreffen met defecte onderdelen omdat ie niet genoeg stroom kreeg:confused:

Ik heb momenteel een 750 Watt voeding, maar die zit er al bijna anderhalf jaar in en is in die periode vrij zwaar belast geweest. Als ik dan de efficientie van de voeding niet meereken en enkel nog maar het verlies aan vermogen kom ik al op 600 Watt. Dus wordt dit al krap.

it is your own wallet thus your own choice

maar ik blijf er bij dat de kans groter is dat je voeding gewoon kapot gaat dan dat jij die voeding op maakt

en dat die voeding na anderhalf jaar al op 600watts runt vind ik ook zwaar overdreven

weet ook zon voeding verliest alleen prestatie als hij constant op vol vermogen moet draaien
en dat zal jij never nooit niet berijken met het systeem wat jij nu hebt

ik zit nu ook al 2 jaar op een 600watts voeding van OCZ met een rendement van 80%
en wees gerust ik draai dit beestje dus danig dat hij ervoor moet werken
en alles werkt als een zonnetje

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, misschien dat die voeding niet zo snel zijn vermogen verliest als ik vermoed. Maar hij zal zijn vermogen hoe dan ook wel verliezen en ik begin mij ook af te vragen of dat niet de oorzaak is van die geheugenproblemen waardoor ik het voltage zou moeten verhogen. Dus ik speel liever op safe...

Achjah, ik wacht nog wel even af. Ik bestel die voeding meteen samen met die nieuwe grafische kaart en dat duurt nog wel even.

Je zegt dat je vermoed dat de kans groter is dat de voeding gewoon kapot gaat... Enig idee na hoeveel tijd de gemiddelde voedingg de geest geeft? Mogelijk kan ik mij daar dan op baseren om een definitieve keuze te maken.

Laatst bewerkt:
4 tot 5 jaar lijkt mij een goede norm

een voeding begeeft het eerder als hij een power spike of power surge tegen komt
die kans is groter

het is vaak zo dat de voeding het langer volhoud dan de hardware in een computer zelf want die ga je dan upgraden
en soms is het zo dat de voeding niet genoeg watts levert voor de nieuwe upgrade (videokaart vraagt dan vaak om meer)

Laatst bewerkt:
Goed ik ga nog even wachten met de aankoop van de voeding en daartegen zien of ik voor een 800, 850 of 1000W voeding ga. Bedankt voor de reacties:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan