Modulegrootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsss

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2006
Ik had slechts 256 MB geheugen en ik dacht dat er ooit 256 MB was bijgeplaatst. De computer geeft echter aan dat ik slechts 384 MB geheugen heb (dus 128 MB extra)

Nu ga ik naar AIDA 32 -> moederbord -> SPD

Er staan dan 2 apparaten. Als ik op ze klik, staat er in beide gevallen dat de module grootte 256 MB is.

Is module grootte dus iets anders dan het werkelijke geheugen?

als je videokaart gedeelde geheugen gebruikt, dan wordt die laatste 128 mb daarvoor gebruikt

Video kaart nVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (MSI
Geheugengrootte 32 MB

Kan deze daar verantwoordelijk voor zijn? Of waar moet ik anders nog meer naar kijken?

je zou in de BIOS kunnen kijken of je video kaart op meer dan 32mb geheugen ingesteld staat, anders heb je kans dat de nieuwe RAM module niet echt compatibel met je moederbord is

Ik ben niet zo'n computer expert, maar heb de BIOS gevonden.
Hier zie ik echter niet staan op hoeveel mijn videokaart staat ingesteld. Kan ik dit anders veranderen in 32 MB?

Het geheugen lijkt mij goed, maar misschien kijk ik niet naar het goede?

De eigenschappen van mijn RAM modules volgens AIDA:

Eigenschappen Geheugenmodule I
Serienummer Geen
Modulegrootte 256 MB (1 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC2100 (133 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (7.5 ns @ 133 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.0 (10.0 ns @ 100 Mhz)

Eigenschappen Geheugenmodule II
Modulenaam J&A
Serienummer Geen
Modulegrootte 256 MB (2 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC2100 (133 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Normaal (15.625 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (7.5 ns @ 133 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.0 (10.0 ns @ 100 Mhz)

Kijk eens waar de kabel van de monitor naar toe gaat !!
rechtstreeks naar het moederbord of na een pci, agp of pci-e kaart loopt.

De kabel loopt niet rechtstreeks naar het moedernord, maar naar een kaart.
Wat betekent dit dan?

Ik weet niet wat voor een kaart het is. Er zit ook een tv-out op deze kaart.
Op de kaart zelf staat het volgende: MX 400D - T32

Ik heb eindelijk het probleem gevonden, alleen nog geen oplossing!

Het geheugen wordt maar van één kant gelezen. De kaart die er al in zat had alles ook aan één kant zitten, maar die ik er in heb gestopt niet, dus daar wordt maar de helft van gelezen.

Is er een mogelijkheid dat de computer alsnog alles gaat lezen of kan dit niet met mijn computer?

CPU Type: AMD Athlon XP, 1250 MHz (6.25 x 200)
Moederbordnaam: MSI KT3 Ultra2 (MS-6380E) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Moederbord Chipset: VIA VT8367 Apollo KT333

je hebt ook moederborden waar je rechtstreeks je monitor op het moederbord kunt aansluiten en als je dat dut pakt de videokaart geheugen weg van het systeemgeheugen maar dat is zo te zien niet het geval bij jou.

en van het geheugen
dat op de ene aan eenkant alles zit aan de andere aan bijde kanten maakt niet uit.
wel kan het zijn dat je 2 verschillende merken geheugen modules hebt die niet goed samen werken.

Ik lees, via Everest\Aida, dat je geheugen 4 banken per reepje gebruikt:confused: wat vreemd is, meestal gebruikt een doublesided reepje, 2 banken.

Een slot bestaat meestal uit 2 banken, nu heb je 3 sloten, dus 6 banken, die worden nu allemaal gebruikt.

Misschien te overwegen om er ander geheugen in te freubelen, 2 x 512mb, ofzo, dat bord kan max. 1 gb per slot verwerken, indien deze 2 banken gebruikt, wat tegenwoordig zo is, en dan kun je 3 gb kwijt.

Mocht de opgave van Everest\Aida niet kloppen, plaats de reepjes eens in een ander slot.

Ik heb één module eruit gehaald. Het kan er dus niet meer aan liggen dat ze niet goed samenwerken.

Nu zit degene er nog in met double rank, maar heb nu nog maar 128 MB. Ik heb alle drie de slots geprobeerd, zonder resultaat.

AIDA geeft wel aan dat ik een verouderd BIOS heb, kan hierdoor maar de helft worden gelezen? Ik durf het BIOS niet zo goed up te loaden, omdat ik niet weet hoe het moet en het een risico schijnt te zijn.

Het kopen van nieuw geheugen vind ik vrij prijzig. Wil op zich wel extra geheugen kopen, maar wat als dat het ook niet goed doet? Heb geen ruzie met mijn geld ofzo...

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de module niet goed is, die info over 256mb wordt wel gelezen door Aida, maar de helft van de datalijnen kunnen ook geneuveld zijn.

Enne, als het bij een plaatselijke pc boer koopt, kun je het altijd omruilen.
En ruzie met je geld, :confused: dat heb je, of je hebt 't niet, het geld dan.:eek:

Er is toch wel een manier om te checken of het stuk is of dat het aan mijn pc ligt?

Hoeveel RAM raden jullie mij aan?

probeer dit eens
download memtest86 effe unzippen en dan de iso als image op een cdtje branden. en dan de pc booten vanaf de cd en memtesten maar.

Hoe lang gaat dat wel niet duren? Heb vannacht mijn pc aan laten staan, maar na 8 uur was het nog niet afgelopen.
Aangezien ik mijn pc overdag nodg hebt, is dit een beetje lastig zo.

Er waren overigens nog geen foutmeldingen

oeps.
als hij klaar is begent hij steeds opnieuw met testen je moet gewoon memtest een paar rondes laten draaien en kijken of ie errors gaat geven dut hij dit niet zoals jij zegt is het geheugen goed tenminste als hij links boven wel de goede geheugen grote aangeeft !!!!

lol, hij is nu in elk geval goed getest :)

Helaas gaf hij niet de goede grootte aan, dus niet weet ik nog niet.
Ga mijn geheugen maar proberen te testen bij een vriend ofzo.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan