• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Modus + Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ndam90

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2014
Ik heb al redelijk wat op het internet kunnen vinden om de combinatie te maken tussen de modus- en als-formule tot matrix-formule. Namelijk tot:
Code:
=MODUS(ALS((A1:A30="A")+(B1:B30="B");C1:C30))
Echter krijg ik op de een of andere manier deze formule niet werkend in mijn bestand.

Daarnaast speelt ook nog een ander probleem dat er meerdere modussen mogelijk kunnen zijn en wanneer dit zo is, ik liever het gemiddelde wil weten van het bereik.

In m'n bijlage staat nodige uitleg.

Wie kan me verder helpen?:)

Edit: De formule werkte niet door eigen schuld, een modus van letter-tekens lukte niet :P
Maar de formule loopt nog steeds niet lekker.

Edit 2: De formule moet niet met "+" zijn maar met "*" aangezien * EN/AND doet IPV OF/OR

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Niek,

er is inmiddels al meer dan 50 keer naar je vraag gekeken en er is nog niet gereageerd.
Het zou zo maar kunnen dat je vraag niet duidelijk is, ok niet i.c.m. de bijlage....Dat geldt in ieder geval wel voor mij.\

Wat ik mis, is de bijv. gewenste uitkomst

Mijn excuses voor de mogelijk vage uitleg. De formule waar ik naar opzoek was een formule net als AANTALLEN.ALS of SOMMEN.ALS waarbij meerdere criteria het bereik bepaalden. Maar dan enkel in combinatie met de MODUS() formule.
Dit leverde op:
Code:
=MODUS(ALS((A2:A30="Ja")*(B2:B30>100);C2:C30))
Hierbij staan in de bereiken A2:A30 en B2:B30 criteria waar ik graag op wou toetsen. In kolom bereik C2:C30 staat het bereik waarvan ik de modus wil als de criteria WAAR zijn.

Een probleem hierbij echter was dat het mogelijk is dat een bereik twee of meerdere keren een Modus heeft. In een bereik waarbij bijvoorbeeld getal "5" tien keer voorkomt en getal "9" ook tien keer voorkomt wordt met bovenstaande formule het resultaat "5". Echter zou "9" ook een positief resultaat kunnen zijn.

Mijn vraag samengevat zou dan zijn dat ik een formule zocht die de eerste drie positieve resultaten geeft als deze ook daadwerkelijk. Dus in het voorbeeldgeval (niet de bijlage) zou het resultaat "5 - 9" zijn. Er vanuit gaande dat er geen andere getallen waren die tien keer voorkwamen.

De oplossing die ik hiervoor zelf heb gemaakt is het toevoegen van 3 hulpkolommen die de eerste drie modussen laadt. Vervolgens kies ik zelf met de hand welke ik gebruik.
Code:
[B]Cel E2:[/B]
=MODUS(ALS((A2:A30="Ja")*(B2:B30>100);C2:C30))
[B]Cel F2:[/B]
=MODUS(ALS((A2:A30="Ja")*(B2:B30>100)*(C2:C30>E2);C2:C30))
[B]Cel G2:[/B]
=MODUS(ALS((A2:A30="Ja")*(B2:B30>100)*(C2:C30>F2);C2:C30))

Opgelost voor mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan