• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

MODUS functie

• Onderwerp starter Onderwerp starter krkl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

krkl

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
Ik ben bezig met de modus functie in excel maar kom er niet uit, als ik goed gelezen heb moet ik met een matrix formule een top 5 (in dit geval) kunnen maken. Maar welke variant ik ook probeer het lukt mij niet. In de bijlage het een voorbeeld zoals ik het nu gedaan heb en de daar onder de gewenste volgorde. Indien er 2 het zelfde aantal keren voorkomt is de numerieke volgorde niet van belang. Kan iemand mij op weg helpen.

Groeten,

krkl

Bekijk bijlage MODUS.xlsx

Voordat we beginnen met ingewikkelde formules... Mag een draaitabel ook?

Bijlagen

@AlexCEL, Was ook mijn idee.:)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is geen optie, omdat ik uit verschillende tabbladen een top wil maken.

Als er 2 helpers een zelfde antwoord geven dan zal er iets niet goed zijn in de vraagstelling/voorbeeldbestand.

Mag ik hier uit concluderen dat de modus functie in Excel niet te (eenvoudig) gebruiken is. En als het met een draaitabel kan is het dan mogelijk dat deze automatisch word bijgewerkt als de kolom verder wordt aangevuld.

Het enige wat je vooralsnog mag concluderen is dat jouw vraag en bestand niet volledig is.

Volgens mij is de vraag duidelijk. Met de modus functie als matrix formule te gebruiken zou een top 5 te maken zijn. Zie de office site. Als dit niet zo is ook prima, dan ga ik eerst verder kijken en moet ik het voorbeeld aanpassen.

VenA, beetje streng ben je nu wel toch ;). Ik vond de vraag op zich ook wel duidelijk. Vaak begin ik met de moeilijke formules en de eerste reactie daarna is vaak: mag een draaitabel ook. Vandaar dat ik dat nu maar eens omgedraaid heb.

Maar ok, een formule dus:
Code:
F21: =MODUS(ALS(1-ISGETAL(VERGELIJKEN($H$2:$H$33;$F$20:F20;0));$H$2:$H$33)) 
G21: =AANTAL.ALS($H$2:$H$33;F21)&"x"
De eerste is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter. Daarna kun je 'm 4 plaatsen naar onder slepen en krijg je je gewenste top 5. De andere tabel mag je zelf doen, voor het leereffect.

Laatst bewerkt:
@AlexCEL,

waar vind ik
Dat is geen optie, omdat ik uit verschillende tabbladen een top wil maken.
terug in jouw formule? Dat er een top x bepaalt moet worden had ik ook door.;)

Ik ben op weg geholpen. Dank hiervoor.

Groeten,

krkl

Ik had het zo begrepen dat er op verschillende tabbladen een top 5 gemaakt moest worden, en niet één top 5 van gegevens van diverse tabbladen.

Maar misschien heb ik dan ook de vraag wel niet goed begrepen hoor, kan zomaar. Dan horen we 't wel denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan