moederboard overleden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelkok724

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
Ik heb hier een laptop van hp (dv9595ed), nog geen 3 jaar oud.

Enkele weken geleden liep laptop steeds enkele seconden vast gevolgd door hard pieptoon die vanaf moederboard leek te komen.

gisteren start ik een youtube filmpje op, enorme partij gepiep hele scherm geeft vage kleur patronen.

Normaal als ik de laptop opstart is het eerste wat ik hoorde een piep dat doet die nu niet, beeldscherm geeft vage kleuren (wel zwart) en hij start helemaal niet door.

Klopt het dat mijn moederboard hoogst waarschijnlijk overleden is? Heb ik nog recht op garantie, is het vervangen van dit moederboard iets wat ik zelf kan? Ben redelijk handig

Dat denk ik zelf ook, want als je moederbord stuk is kan je je systeem niet eens starten :D

Wat je zelf eventueel kunt checken is of de fan nog zijn werk doet. Ik had er laatst ook 1 in mijn handen, een model die Crash al aan gaf en daar van was de fan defect.
3 Jaar oud, ik denk dat de garantie wel vervallen is, meestal maar 1 of 2 jaar namelijk.

Als je het toetsenbord er af weet te krijgen, en de cover waar deze in vast zit, of te wel de gehele boven kant, zit hij als het goed is links boven is samen met een koper achtige leiding die de koeling verdeeld over het moederbord en de kleurenkaart.

Als deze fan halve kracht draait of geheel niet, kwestie van fan bestellen deze plaats je er zo in.

grtjs jjw

Ik zou het moederbord niet vervangen. De zgn. "refurbished" moederborden die bijvoorbeeld op Ebay worden aangeboden, zijn vrijwel altijd waardeloos. Dit zijn moederborden die exact dezelfde problemen hebben gehad. Ze hebben dan de videochip even gereflowed of gereballed. Met zo'n moederbord komen de klachten binnen een aantal maanden terug. De enige oplossing is de videochip laten vervangen voor een geheel nieuw exemplaar.

dit is een heel bekend probleem, ik heb zelf bij een pc zaak gewerkt waar wij elke week wel minimaal 2 hp laptops kregen van het type, dv2000, dv6000, dv 9000 en ga zo maar verder die ongeveer hetzelfde probleem hadden.
vrijwel alle pavilion laptops van hp hebben een hitte probleem, onze oplossing was dan gewoon reflowen,
en dat werkte prima dus wat hierboven gezegd ben ik het niet mee eens maar goed, maar wat je er wel echt bij moet onthouden is dat wij op het werk toen altijd een extra koperen plaatje tussen de cpu en de cpu koeler legde.

we hebben nooit iemand meer terug zien komen;)

Groeten

Laatst bewerkt:
@processorjunkie

Het is geen hitte probleem bij de HP Pavilion laptops. Er zijn namelijk genoeg laptops met dezelfde chips, die exact dezelfde klachten geven. Dan zouden die dus ook hitteproblemen hebben. Het probleem bij HP leggen is dus veel te kort door de bocht en ook onterecht. De problemen worden namelijk veroorzaakt door een slechte underlayment van de NVIDIA chips die tot halverwege 2008 geproduceerd zijn.

Het door jou genoemde koperen plaatje is helaas ook niet een oplossing. Het zorgt wel voor minder warmte waardoor de chip het na een reflow langer uithoudt dan zonder. Maar helaas komen de klachten ook met een koperen plaatje uiteindelijk weer terug. Dat je nooit een klant terug hebben zien komen na een reflow kan ik echt niet bevatten. Ik spreek helaas uit ervaring dat ik genoeg klanten terug heb zien komen die dezelfde klachten weer hadden met de laptop.

Ik wil echt geen betweter zijn, en laat het oordeel dus ook aan anderen over. Ik wil alleen mijn ervaringen delen, en dat is dat een reflow van de chip slechts uitstel van executie is. In vrijwel alle gevallen komen de problemen binnen drie tot zes maanden weer terug. Mijn advies is dan ook; betaal een paar tientjes meer en laat een defecte chip vervangen voor een nieuw exemplaar. Alleen dan gaat de laptop weer jaren mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan