moederbord defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Heb hier een p3 met 192 mb geheugen.Als het peeceeke meer dan plus/minus een uur van het 220 net af is wil ie niet meer starten.(hij doet dan echt helemaal niks.)Zet ik daarentegen de schakelaar weer(voeding) aan dan kan ik na 5 minuten weer normaal starten,probeer ik te starten na ongeveer 1 minuut ofzo ,dan gaan alleen de leds knipperen in de kast en op het toetsenbord idem dito ,ook wil de harddisk niet opspinnen (soms ook weer wel.)In de regel is het zo hoe langer de 220 aan staat hoe verder dat ie komt met starten.en ook de cdrom drives maken dan rare geluiden,als ik dan iets langer wacht dan start ie normaal en snel op.Voeding is volgens mij dan toch gewoon goed ,systeem is verder gewoon stabiel en zelfs branden etc gaat gewoon normaal.Heb bios al gereset en ook al een nieuwe knoopcel geplaatst.

Wie het weet is heel slim.Heb helaas geen andere voeding om die te proberen.
:confused:

Vervang de batterij op het moederbord en kijk daarna of het probleem zich nog steeds voordoet.

Succes. ;)

Dat bedoeld ie met knoopke :) is dus al vervangen.

Als ie dan start dan krijg ik ook een cmos checksum error.
Batterij is toch echt vervangen door een nieuwe.

Onderstaande tekst heb ik hier overgenomen:

"De opgeslagen en nieuw berekende checksum komen niet overeen. Oorzaak kan een vals kontaktonder het board tegen de kast zijn of wat minder voorkomt vooraan bij de slotzijde. Een valse brug tussen twee bouwdelen of statische oplading zijn ook mogelijk. Het kan ook een defecte CMOS-chip zijn en dan is een nieuw board nodig."

Overigens kunnen bepaalde virussen de CMOS-instellingen aantasten.

Probeer als optie naar BIOS te gaan en zet de fabrieksinstellingen (default settings) maar eens terug.

Laatst bewerkt:
Heb het moederbord er uit gehad,om te kijken of alles goed zit,maar dat ding heeft het 5 jaar gedaan en alles zit gewoon vast dus dat kan het niet zijn,alleen wat bedoelen ze met slotzijde?
Heb nu tevens setup(default settings teruggezet,maar wat is daar de bedoeling van?

Laatst bewerkt:
Met de slotzijde wordt bedoeld: waar je de insteekkaarten vastschroeft.

Als je de "default settings" terugzet, worden de achteraf gedane (verkeerde) instellingen weer ongedaan gemaakt wat de kans op het oplossen van het probleem op zijn beurt verhoogt.

Heb nu half uur gewacht(met de 220 er af),hij start weer niet op alleen de leds op het toetsenbord gaan weer knipperen(gelijk als ik de voeding inschakel.(dus niet starten)Het starten van het systeem brengt helemaal niks.Er gaat niet eens een fannetje draaien.Als ik dan de 220 er weer op zet dan wordt er na een 10 minuten ongeveer weer normaal opgestart met uitzondering dan van de checksum error.Ik druk dan op f1 en voila alles draait weer gewoon normaal,ik denk dat mijn bioschip naar de vaantjes is,hij houdt gewoon zijn settings niet vast.Maar waarom dat dan is, dat is raar, krijgt de bios chip misschien van de voeding spanning ook als de pc uit staat ofzo? Dus dat de batterij er alleen is voor als de spanning er echt af is?
:confused:
Heb ook nog iets anders gevonden,als ik herstart met de melding checksum error komt er ook te staan cpu has been changed,heb even gekeken in de bios en daar staat de processor op 1,65 volt en 300 mhz en dat klopt dus ook niet.Dit staat onder het blad cpu plug and play lll.
Heeft dit er iets mee te maken misschien?

Laatst bewerkt:
Bios-batterij is een backup-batterij d.w.z. als de pc uit is wordt de cmos-chip gevoed via dit batterijtje.

...heb even gekeken in de bios en daar staat de processor op 1,65 volt en 300 mhz en dat klopt dus ook niet.Dit staat onder het blad cpu plug and play lll.
Heeft dit er iets mee te maken misschien?

Het is inderdaad mogelijk dat de afwijkende instellingen de bron van het probleem zijn. Die kunnen nl. optreden na bv. (verkeerde) bios upgrade of als de stroom uitvalt terwijl de pc in werking is.

In ergste geval is het moederbord aan vervanging toe. :confused:

Systeem heeft heel de avond uit gestaan met de 220 stekker erin,en als ik nu start gaat ie gewoon goed.Zal morgenochtend nog een keer proberen met de 220 stekker vannacht eruit waarschijnlijk doet ie het dan toch morgenochtend weer niet.

hithotline zei:
Systeem heeft heel de avond uit gestaan met de 220 stekker erin,en als ik nu start gaat ie gewoon goed.Zal morgenochtend nog een keer proberen met de 220 stekker vannacht eruit waarschijnlijk doet ie het dan toch morgenochtend weer niet.

Als dat zo is, dan ben ik bijna 100% zeker dat de fout in de voeding zit.

Vanmorgen opgestart en ja hoor hij draait gewoon normaal en start normaal op.
Peeceetje lekker maar teruggeven en ze moeten dan de 220 stekkerdoos maar aan laten staan,want een nieuwe voeding steken in zo een pentium 3 vindt ik wat zonde van het geld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan