moederbord fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hentvantent

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 nov 2013
Berichten
4
heb een hp 625 notebook, als ik deze probeer te starten blijft het beeldscherm leeg knipperd de Capslock 5 keer geen beeps verder die heb ik trouwens ook nog nooit gehoord en na een tijdje begint de ventilator vol te draaien en zakt dan weer terug of schakeld de laptop uit. Als ik hierna meteen weer op de power knop druk om de laptop te starten dan wonderwel start hij meestal wel gewoon door en is er verder ook niks aan de hand en doet het heel normaal. Heb de laptop voor reparatie opgestuurd gehad en die vertelde mij dat het system board stuk was en gemaakt moest worden en dat voor 326 euro maar dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen en dat heb ik dus niet gedaan. Het vreemde was toen ik hem terug kreeg de Capslock nog steeds 5 keer knipperde maar na een aantal pogingen veranderde dat in 3 keer knipperen om de zoveel tijd wat op een fout in de geheugenmodules wees. Na het verwijderen van de modules en het terug plaatsen deed de laptop het weer een tijdje helemaal normaal een week ofzo maar we zijn weer terug bij af want nu weer hetzelfde als voorheen 5 maal knipperen zonder beeps en dan niks meer totdat de ventilator weer begint te blazen ik hem zelf uitschakel met de powerknop en gelijk weer opstart hij het weer gewoon doet?
 
Ondanks dat je afsluit met een vraagteken mis ik een vraag in jouw verhaal. Wat wil je dat wij voor je doen?
 
Zou je je tekst kunnen aanpassen met alina's zodat het leesbaar is? Vooral de eerste zin in onleesbaar en vooral onduidelijk.
Op deze manier zal ik in ieder geval niet de moeite nemen om het te lezen en eventueel met een oplossing komen.

En wat is je precieze vraag?
 
Laatst bewerkt:
wat de mogelijke oorzaak is van het dan wel en dan niet opstarten van mijn laptop, na het wisselen van de geheugen modules heeft de laptop het ongeveer een week helemaal normaal gedaan en nu dus weer niet. Heb nieuwe geheugen modules geplaats om uit te sluiten dat ze kapot waren maar heeft niks geholpen achteraf. Ik vraag me af wanneer het system board echt kapot is je laptop dan nog naar windows door kan opstarten?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt op een probleem met het voedingsdeel van het moederbord. Meer specifiek defecte condensatoren. Meest gangbare oplossing is inderdaad het moederbord vervangen. Als je het aandurft kun je proberen de defecte condensatoren te vervangen (als ze inderdaad defect zijn natuurlijk, is op afstand lastig te beoordelen). Daarnaast kun je het moederbord ook in een oven verhitten. Dat kan 2 effecten hebben. Of hij werkt daarna weer, of hij werkt daarna helemaal niet meer. Instructies over het verhitten van componenten kun je o.a. via youtube vinden.
 
in de oven verhitten had ik ook al gezien ja maar dat lijkt me de oplossing voor als je er helemaal niet meer uitkomt..je zal het toch op de een of andere manier moeten kunnen testen?
 
Het feit dat de ventilator begint te draaien na een aantal minuten geeft aan dat de temperatuur oploopt. Maar waarom start de laptop hierna wel normaal op? Iemand een idee?
 
Hoi,

Heb je vraag even naar laptops verplaatst hoort denk ik hier wat beter thuis
 
Zou best een los soldeerpunt kunnen zijn die na iets opgewarmd te zijn weer contact maakt.
Lees op het net over de spanningsregelaars op het bord maar ook over de southbridge van de chipset.

Op afstand niets over te zeggen verder, een handig iemand het moederbord uit laten bouwen en de soldeerpunten laten nalopen met een soldeerbout van 15Watt en 1mm 60/40 harskernsoldeer zou kunnen.

Nadelen van een reflow is, in een oven boven de 190° verwarmen zodat de soldeer weer vloeibaar wordt heeft grote nadelen, de soldeerverbindingen worden dunner, het soldeer wordt immers vloeibaar en de contacten zullen nog sneller verbroken worden, vaak is dat erger dan de kwaal.
 
deze borden hebben vaak problemen met de chip die het video verzorgt. Aan zijn klacht te zien is de chip niet defect, maar heeft in ieder geval een reflow nodig, mocht ie het daarna nog niet doen dan moet de chip vervangen worden. Dit doen wij bijna dagelijks met speciale apparatuur, dus een gewone oven is niet aan te raden!

Groeten, Eric - Servitall
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan