Moederbord gaat niet meer aan na CPU-fan fout.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ Twente

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2003
Het verhaal:

Ik heb een NIEUW systeem gebouwt, is niet mijn eerste, maar dit probleem heb ik nog nooit gehad, wie wel?

Bij de eerste opstart gaf hij aan dat de CPU-fan niet werkte, compleet met de Piepjes. Nu liep die fan wel, maar ik had hem op de aansluiting van de PWR-Fan gedrukt. Dus netjes het systeem weer uit, stroom eraf, stekkertje op de goede plek geduwd en weer alles aangesloten. Ik ga namelijk uit van het principe, dat je nooit voorzichtig genoeg kunt zijn.

Nadat ik alles weer aangesloten had en ik op de Power-button drukte, ging de PC nog maar voor een halve seconde aan, en ging daarna weer uit. Geen piepjes, helemaal niks.
Daarna kon je drukken op de Power-button wat je wil, alles blijft dood, op het lampje van de LAN-kaart en dat ledje op het moederbord (pwr) na.

Ik heb van alles geprobeerd, stroom eraf tot de led uit is, dan weer aanzetten, dan doet hij het 1 seconde, je hoort de Speakers een keer tikken, en daarna kan je het weer vergeten.

Alles is splinternieuw, en hij heeft de eerste keer perfect gelopen, maar na het uitzetten is de PC bijna Dood.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Sys:

AMD 3000+ Athlon
ASus A8S-x Mobo
HD 160 Gb
Intern 512 Mb
Video 256 PCI-Express GF 6500

kijk eens naar het fleal edje op je moederbord, dit is een klein ledhe, meestal in de buurt vn de cmos batterij. Als je de stroom op je systeem hebt en dit lampje brand, dan is er of iets met de aansluiting van je powersupply of met de power supply zelf. brand het lampje helemaal niet, dan is er misschien iets met je moerderbord.

Stekker van de FAN weer terug zetten op PWR-Fan. En dan nog eens proberen?

Alle connectors wel aangesloten, ook de 4 pins 12 stekker want die word nog aleens vergeten
en dan zullen de ledjes wel oplichten maar je processor doet helemaal niets.
Anders even je bios restten met de jumper op je moederbord kan zijn dat je bios alles niet meer herkend omdat je koeler verkeerd hebt gehad wel de spanning er af als je dit uitvoerd.

Laatst bewerkt:
@Bork

Het groene ledje brandt gewoon als je de spanning aansluit en de schakelaar op de voeding op ON zet. Hij blijft ook branden als je daarna op de Power-button drukt. Maar 1 seconde na het indrukken van die button gaat hij vanzelf weer uit, en daarna is hij compleet overleden.

@Monaco

Daar is alles mee begonnen, na de foutmelding heb ik de PC netjes weer uit laten gaan door de Power-knop 6 seconden in te houden, en heb ik het stekkertje op de goede plaats aangebracht. Maar nu doet hij niks meer, ook niet als ik de stekker op de verkeerde plaats insteek.

@SJJ

Alle stekkers zijn aangesloten, dit is namelijk niet mijn eerste PC die ik dit jaar bouw.
Het is me alleen wel opgevallen dat de ATX-stekker 4 aansluitingen mist, net of de stekker te kort is, maar hij heeft er mee gewerkt, ben toen zelfs in de BIOS geweest, loopt allemaal goed, alleen na het wisselen van dat stekkertje was het gebeurt. Doet niks meer, dan de fan's een paar rondjes laten draaien en een soort van inschakel-tik laten horen over speakers.

wederom in afwachting....

Doe dit eens uitleggen?
>>>>>Het is me alleen wel opgevallen dat de ATX-stekker 4 aansluitingen mist, net of de stekker te kort is,<<<<<<

Wat voor soort voeding zit er dan in??Lijkt wel een AT voeding

BANDIT123 zei:
Doe dit eens uitleggen?
>>>>>Het is me alleen wel opgevallen dat de ATX-stekker 4 aansluitingen mist, net of de stekker te kort is,<<<<<<

Wat voor soort voeding zit er dan in??Lijkt wel een AT voeding

Meer koffie naar binnen werken, @BANDIT123.:D

Hij heeft een ATX voeding met 20 polen ( binnenkort meer, haha ) en zijn aansluiting op het mobo is met 24 polen.

TS, je kunt daar verloopstekkers voor krijgen, is wel aan te raden, nu krijgen verschillende banen geen spanning, misschien ook wel de banen op het mobo voor bepaalde delen van de CPU of FAN(s).

PS, een AT stekker(s) bestaat uit 2 delen in line, en is geen blokstekker.

@ lange Pier

Nou, dit is allemaal nieuw spul dat ik bij één leverancier heb gekocht, en nog geen 4 dagen in mijn bezit, dus ik zet zo die kast compleet in mijn auto, en we gaan morgen op de zaak op-aan, de prijs was er naar, dan moeten ze me maar effe voorthelpen, maar ik had gehoopt dat ik dit makkelijk zou kunnen oplossen, maar helaas.

ach ja, weer een ervaring rijker....

Ha Ha, koffie pot is kapot:p

Ja en bij het Bord zit geen verloopstekker bij gelevert,dus moet ie even bij de PC Boer langs,JA:D

Nou, dat wordt gemalen koffie vreten, en met heet water wegspoelen, lekker die Griekse koffie, dat heet nu inburgeren, alleen in een verkeerd land.:D

Snap niet dat de wat betere merken verloopstekkers bij leveren van 20 naar 24, en/of andersom, en de goedkope soms ook wel , en de topmerken vaak niet.

Als je de gebruiksaanwijzing even goed bestudeerd had had je kunnen lezen dat je systeem een 24 polige aansluiting nodig heeft.
Bij aan sluiten van 20 polig word je systeenm instabiel of kan zelfs in het geheel niet opstarten.
Staat allemaal duidelijk beschreven.:o :confused: :thumb: :D

Leesvoer

Laatst bewerkt:
Wonderen bestaan nog.

Ik kwam op het idee om de BACKUP-batterij er eens uit te wippen. Daarna heb ik een systeem-reset gegeven, en de batterij 10 minuten opzij gelegd. Nadat ik de batterij er weer in had gezet, stroom er op, en verdulleme, hij liep weer.

Het is dus opgelost, alleen kan ik het niet goed vatten waarom dit nu weer werkt, net zo min als de vraag waarom hij het net niet meer deed....

Maar goed, het werkt weer, wij blij, echt wel...

Je zal best blij zijn ,maar zet er toch maar verloop op,want het volgende probleem zal niet lang op zich laten wachten

SJJ zei:
Alle connectors wel aangesloten, ook de 4 pins 12 stekker want die word nog aleens vergeten
en dan zullen de ledjes wel oplichten maar je processor doet helemaal niets.
Anders even je bios restten met de jumper op je moederbord kan zijn dat je bios alles niet meer herkend omdat je koeler verkeerd hebt gehad wel de spanning er af als je dit uitvoerd.

Als je dit gelezen had was de bios ook geresset dus had je het probleem eerder kunnen oplossen, batterij er uit of jumper resset zijn het zelfde middel om je bios te ressetten .
maar lees nog wel even de gebruiksaanwijzing goed want daar staat duidelijk dat een 24 pins voedingsconnector wordt aangeraden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan