Moederbord kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chun

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Hoi,

Ik heb al bij verschillende forums deze vraag gesteld. Niemand weet geen antwoord op. De één zeg dat mijn harddisk stuk is, de andere zegt dat ik niet duidelijk zeg, de andere zeg dat mijn moederbord kapot is. Zelf snap ik het eigenlijk ook niet echt.

Ik heb een oude computer en ik krijg hem niet opgestart. Als ik hem aanzet dan komt er geen scherm. Soms krijgt ik geen scherm van moederbord (dus, met alle info over harddisk etc.) Na héél veel keer resetten krijg ik eindelijk een scherm maar dan loopt hij soms vast of gaat niet verder.

Ik heb een moederbord van ASrock K7S41GX - AMD Athlon XP 2200+ - 256MB DDR ram PC 333 - 40 GB HD 7200 RMP

Weet iemand wat er hier aan de hand is?

Thanks!

Gr. Chun

Hoi,

Wat heb je allemaal al geprobeert ,bios reset zo kaal mogelijk opstarten andere videokaart als je die hebt

Modag

Re±

Heey,

Mischien is je beelscherm overhit, heb ik ook vaak of hij is kapot ofzo, ik denk ook je hardisk maar probeer je scherm te vervangen

Groetjes,

Irakli

Heey,

Mischien is je beelscherm overhit, heb ik ook vaak of hij is kapot ofzo, ik denk ook je hardisk maar probeer je scherm te vervangen

Groetjes,

Irakli

Sorry maar volgens mij komt hij niet bij de hd hij krijgt al geen beeld in zijn bios.

Modag

Hoi,

Wat heb je allemaal al geprobeert ,bios reset zo kaal mogelijk opstarten andere videokaart als je die hebt

Modag
Ik heb al geprobeerd met veel moeite via legale Windows XP Home Edition CD op te starten en dan de reparatie scherm en dan allemaal commando's o.a. fixboot, chkdsk /r /p maar uiteindelijk geen resultaten. Ik heb verder geen andere videokaarten.

Heey,

Groetjes,

Irakli
Me scherm doet het prima. Stuk is hij in ieder geval niet. Want hij werkt wel op andere computer.

Ik zou maar even een andere voeding proberen
Kan je een voeding vervangen dan? Want het is een desktop. Maar ik moet wel eerst zeker weten wat het probleem is. Anders koop ik een nieuwe voeding en blijkbaar is dat niet de juiste oplossing, daar heb ik ook niet echt veel aan.

In een desktop kun je uiteraard gewoon je interne voeding vervangen, bij een laptop uiteraard niet, die is extern.

Wil je zeker weten of de voeding kapot is, dan even door (laten) meten of even van iemand een lenen om te proberen

Doormeten en wanneer je dat zelf niet kan even laten doormeten. Met een multimeter kun je zien of de voeding nog wel (genoeg) spanning levert

krijg je ook meldingen van het bios?
bv cmos checksum error.
dergelijke problemen worden n.l. soms ook verzaakt door een bios wat van slag is door een lege cmos batterij. Vervangen is dan de oplossing.
Verder krijg je zoveel verschillende antwoorden omdat er zoveel verschillende oorzaken kunnen zijn.
Hoor je ook piepjes en hoeveel dan, of juist helemaal niet?

Eerst maar de raad van mrmusic volgen en als dan blijkt dat het de voeding niet is (ventilatoren etc. werken normaal) dan de Lange pier standaard riedel uitvoeren om stap voor stap achter de oorzaak te komen.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

mvg leo

Het is een tijdje geleden, maar ik heb de computer laten nakijken door mijn oom en heeft h'm gemaakt. Hij zei dat de opstartschijf (ofzo iets) niet goed was ingesteld!!!

Ik heb verder geen hulp meer nodig :D - Thx!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan