moederbord kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

weinberg7

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2005
Hoi all,
ik ga een moederbord kopen en dan van het merk Asus.
Nu vraag ik jullie om hulp bij de beste keuze.
Wat wil ik?
1=asus
2=socket 775
3=chipset p45 of x38 of x48
Verder wil ik geen onboard video erop te hebben,wel lan en geluid onboard wat overigens er overal wel in zit.Wil er een firewire aansluiting op hebben zitten,vanzelfsprekend usb,pci,pci-e,pci-e2.0 x16,ddr2 of ddr3(ddr2 gaat eruit zeggen ze klopt dat?)Minimaal ram 8Gb en 2 ide aansluitingen.
Dit alles zo goedkoop mogelijk van asus.Ik wil er maximaal 150€ aan uitgeven.

Ik ben bij deze uitgekomen Asus P5E | 90-MBB7X0-G0EAY00ZIs dat iets?
Weet iemand een ander type mobo voor mij?

gr...
Mario

Tja, DDR2 gaat er een keer uit, maar wanneer............... Er is ook nog DDR geheugen te koop, de mobofabrikanten maken de plankjes niet standaard meer voor DDR geheugen.

Ik denk dat je een leuk plankje hebt uitgekozen. Enige aandachtspunt (voor zover belangrijk) is het niet aanwezig zijn van een draadloze LAN controller on board. Het bordje heeft LAN en geen WLAN.

Laatst bewerkt:
DDR2 gaat er binnenkort al uit, Intel Core i7 dat volgende maand uitkomt (Codenaam Nehalem) ondersteund enkel nog DDR3 en de nieuwe AMD's op 45nm die binnenkort uitkomen ondersteunen ook alleen nog maar DDR3.

Anyway, je zou ook voor een P43 kunnen gaan, de goedkopere versie van de P45 voor de mainstream markt, die ondersteund voor jouw taken nog steeds genoeg. Alleen geen Crossfire (2 ATi kaarten aan elkaar koppelen) en heeft iets minder SATA aansluitingen. En persoonlijk zou ik eerder voor Gigabyte gaan, die schijnen betere onderdelen te gebruiken (Weet naam even niet meer, condensatoren dacht ik) en minder kieskeurig te zijn met geheugen, want Asus staat er bekend om veel geheugen niet aan te nemen.

De GigaByte EP43-DS3L is wel mooi voor jou, en als je toch echt P45 wilt is de GigaByte EP45-DS3R wel mooi. De X38 is alweer verouderd, en X48 is alleen maar onnodig duur, eigenlijk alleen interresant als je een gamer of diehard overclokker bent.

Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd wanneer "binnenkort" is.
Intel Core i7 dat volgende maand uitkomt (Codenaam Nehalem) ondersteund enkel nog DDR3 en de nieuwe AMD's op 45nm die binnenkort uitkomen ondersteunen ook alleen nog maar DDR3.

Dat las ik ja, maar het feit dat er nieuwe planken uitkomen die alleen DD3 ondersteunen hoeft nog niet te betekenen dat "binnenkort" geen enkele plank meer met DDR2 ondersteuning te koop is?

Dat las ik ja, maar het feit dat er nieuwe planken uitkomen die alleen DD3 ondersteunen hoeft nog niet te betekenen dat "binnenkort" geen enkele plank meer met DDR2 ondersteuning te koop is?
Zeker niet, maar ik bedoelde dat de nieuwe processoren alleen nog maar DDR2 ondersteunen, waardoor het niet meer de "standaard" is. ;)

Dus de Gigabyte GA-EP45-DS3R is wel oké?
Kost 111€ dus lekker betaalbaar(hou ik nog wat over voor de volgende stap nl processor).
Gigabyte doet niet onder voor asus en msi?
Ik denk dat de keus vast staat.
Ik dank jullie hartelijk.

Voor de volgende stap vraag ik wel weer raad bij jullie experts!

gr...
Mario

Hoi,
bedankt zover!
Ik heb 'm net besteld en ik moet 'm dan afhalen in eindhoven voor 111€.
Dus de eerste stap naar mijn nieuwe pc is gezet.De keus tussen een processor; duo of quad?
Quad lijkt me de beste keus als ik zo links en rechts gegoogled hebt.Vinden jullie dat ook?
Heb je een quad voor rond de 130€?
Ik hoor het wel.

gr...
Mario

Voor 130 heb je geen Quadcore, maar je hebt wel een E8400 die erg goed is.

Hoi,
je zegt het.Ik had 'm al in mijn lijstje staan.Prijs is 135€ dus toch goed te doen.En voor 20 euro meer had ik ook nog de Q6600 erbij staan maar dan moet ik nog eventjes wachten om die te bestellen.
Wat is het verschil tussen die twee processors?
Ik ben GEEN overclocker omdat ik dat toch wat gevaarlijk vind voor schade en garantie.

gr...
Mario

Oja voor ik het vergeet te vragen het moederbord is toch wel een 32 bit?Ondersteunt het ook 64 bit?

gr...
M@rio

Het moederbord en de processor ondersteunen zowel 32 bit als 64 bit.

Hoi,
je zegt het.Ik had 'm al in mijn lijstje staan.Prijs is 135€ dus toch goed te doen.En voor 20 euro meer had ik ook nog de Q6600 erbij staan maar dan moet ik nog eventjes wachten om die te bestellen.
Wat is het verschil tussen die twee processors?
Ik ben GEEN overclocker omdat ik dat toch wat gevaarlijk vind voor schade en garantie.

gr...
Mario
De Q6600 is op 65nm gemaakt, en de E8400 op 45nm, waardoor hij minder warm wordt. En ook zijn er nog nauwelijks programma's die van 4 cores gebruik maken, de meeste maken nog niet eens gebruik van 2 cores. Alleen als je videobewerking of veel met audio gaat doen is het interresant. Fotobewerken denk ik ook wel dat een quadcore handig is. Als je echt een wilt, neem dan de Q9450 of eventueel een Q9300, maar de Q9450 is beter.

Hoi,
ik heb het moederbordje inmiddels in bezit dus nu langzaam aan de onderdelen erin maar hoe zit het met de bios update?
Schijnt moeilijk te zijn danwel gevaarlijk althans ik hoorde als er iets mis gaat dat je dan bigtrouble hebt.Klopt dat?
En weet iemand hoe je de update verricht?
De driver cd-rom die bij het moederbord zit staat dat wel in beschreven maar dat is in 't engels en dat kan ik niet optimaal lezen.
Dus graag in het nederlands als er gelinkt wordt.

Bedankt alvast!

gr...
M@rio

Dat is snel!:eek::)

Moederbord update is niet nodig voor deze processor, als je het gaat doen is het wel link, maar volgens mij is het met nieuwere moederborden niet echt gevaarlijk meer. Ik heb namelijk Virtual Dual BIOS, als de BIOS beschadigd is dan doe ik de meegeleverde CD erin en dan zet hij de BIOS terug. Maar als je de BIOS niet hoeft te updaten zou ik het ook niet doen. Mocht je het wel willen doen, dan moet je even wachten tot je Windows hebt geinstalleerd. Dan installeer je van de CD het programma @BIOS en daarmee kan je heel makkelijk de BIOS updaten.

Is dit iets Asus EAH2600PRO HTDP 256MB?
Wil deze videokaart kopen,kost rond 50€.

Wat zeg je ervan?

Bedankt alvast!

gr...

Dat is inmiddels een kaart die 2 generaties achterloopt. De HD3850 is wel een goede keuze, die loopt maar 1 generatie achter, de kaarten van de nieuwe generatie zijn namelijk nog te duur (> 150). De midend modellen daarvan zullen pas binnenkort uitkomen, dus misschien dat je eventueel nog kan wachten? Anders is de HD3850 wel mooi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan