moederbord of cpu kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmatteman

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2008
Laatst nieuwe mobo en cpu binnengekregen
ik was nieuwsgierig dus probeerde ik de processor in het moederbord
Voorzichtig liet ik de cpu zakken en het leek erop dat ie paste, maar toen ik dat klepje dichtdrukte hoorde ik geknars. Ik ben nou als de dood dat er iets kapot is, ik heb gekeken of de pinnetjes op het moederbord verbogen zijn maar op het eerste oog zag ik niets verkeerds. Ik kan ook niet testen of ie het doet, want eerst moet ik wachten op de rest van de onderdelen. Mijn vraag is dus of ik aan de pinnetjes kan zien of ie kapot is, of niet.

Laatst nieuwe mobo en cpu binnengekregen
ik was nieuwsgierig dus probeerde ik de processor in het moederbord
Voorzichtig liet ik de cpu zakken en het leek erop dat ie paste, maar toen ik dat klepje dichtdrukte hoorde ik geknars. Ik ben nou als de dood dat er iets kapot is, ik heb gekeken of de pinnetjes op het moederbord verbogen zijn maar op het eerste oog zag ik niets verkeerds. Ik kan ook niet testen of ie het doet, want eerst moet ik wachten op de rest van de onderdelen. Mijn vraag is dus of ik aan de pinnetjes kan zien of ie kapot is, of niet.

Hoi.

kijk goed naar de pinnetjes! Kijk ook goed op de CPU. Kijk of er geen andere dingen tussen de pinnetjes zitten.

Succes!

EDIT: ****, dit is al de zoveelste keer dat ik te laat ben!

EDIT2: Wow, kan je niet eens s.h.i.t zeggen?

Laatst bewerkt:
Het hangt er een beetje vanaf wat voor merk cpu je hebt. Bij AMD is het namelijk anders dan Intel. Bij intel heb je niet echt pinnetjes meer op de CPU maar contact punten. Hier kan vrij weinig kapot aan gaan (ja tenzij je er natuurlijk rare dingen mee gaat doen en ik zou de contact punten ook niet aanraken ivm verminderde geleiding) bij AMD heb je nog serieuze pinnetjes. Het nadeel hiervan is dat die pinnetjes gemakkelijk verbuigen. Als dat gebeurd, ben je de sigaar, bij intel zitten deze pinnetjes op het moederboard alleen wat op een vreemde manier (dusdanig dat je ze eigenlijk niet kan kapot maken door het verkeerd plaatsen van een cpu). Meestal is het zo dat je een cpu er maar op een manier in kan zetten dus ik zou me nog niet te veel zorgen maken.

Het moederbord is 'ASUS P5QL-VM EPU'
cpu is 'Intel Core 2 Quad Q9400'

Dan heb je geluk. Kijk je socket ziet er ongeveer zo uit (klik). Zoals je kunt zien, zie je twee inkepingen in de socket zitten (mid-links boven en onder). Op je CPU vind twee uitsparingen. Deze vallen hier precies in! Maar er is meer waar aan je kunt checken of alles goed zit. Links onder zie je dat het hoekje scheef is afgerond (de andere hoeken zijn recht). Op je CPU staat een pijltje. Dit pijltje richting de afgeslepen hoek zitten. Anders past de cpu ook niet. De CPU kan er maar op 1 manier in. En als je hem er verkeerd in hebt zitten, past ie niet. Het klopt dat je wat kracht moet zetten (niet veel) om het hendeltje weer naar beneden te duwen maar zolang je cpu goed zit (dus met de inkepingen en het pijltje) dan hoef je je geen zorgen te maken.

Dat klopt zo ziet ie er uit. Ik heb ook zorgvuldig gekeken naar inkepingen en dergelijke. ik schrok gewoon een beetje van dat geknars, want overal las ik dat je uiterst voorzichtig moest zijn enzo :D

Ja het gaat best zwaar, dat hendeltje naar beneden helpen en dan kraakt er wel eens wat. Maar als je naar de inkepingen enzo kijkt dan kan er eigenlijk niets mis gaan. Ik was even bang dat je dusdanig veel geweld uit uitgeoefend dat je door de inkepingen was heen gegaan maar het viel mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan