Moederbord opgeblazen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rsoetens

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2004
Oeps, heb net poging gedaan 128mb sdram 133 te plaatsen bij reeds goed functionerende 64mb en 32mb 100 geheugenmodules in A-open AX6BC moederbord met intel 440BX chipset.

Resultaat, een brandgeurtje en een computer die helemaal niet meer start, dus echt geen enkel teken van leven meer vertoont, ook niet zonder het nieuwe sdram geheugen geinstalleerd.

Help! Kent iemand nog succesvolle reanimatie technieken. Geef me hoop....

Thanks, Richard

Welkom op Helpmij.:)

Waar kwam het "brandgeurtje" vandaan?
Voeding of moederbord zelf?

Zie je "sporen" van kortsluiting op je moederbord?

?

Geen brandsporen op moederbord zichtbaar.

Brandgeurtje niet (meer) te traceren.

Het "zou" de voeding kunnen zijn.
Mischien kan je er eentje van iemand "lenen" om even te proberen.

Normaal moet je gewoon 133mhz geheugen, naast 100mhz geheugen kunnen plaatsen.

Ok, zal even kijken of dat lukt

Ruik trouwens nu dat er een duidelijk brandgeurtje aan die nieuwe (2e handse) geheugenmodule zit!

Is het toch ergens daarin fout gegaan?
Zit er geen 'aardschakelaar' op je moederbord? Ff knopje omzetten? Waarschijnlijk iets te optimistisch...

Heb je nog spanning op het mobo, branden hier nog ledjes of op de floppy drive tijdens het opstarten ????

Stond de pc uit toen je het geheugen plaatste, heb je niet per ongeluk een losse voedings stekker ergens tegenaan geduwd.

controleer alle bedrading van en naar het mobo, test evt met een multiemeter de secundaire (afgaande) kant van de voeding.

groetjes speedtouch

Geplaatst door rsoetens
Zit er geen 'aardschakelaar' op je moederbord? Ff knopje omzetten? Waarschijnlijk iets te optimistisch...
Er zit hoogstens een aan/uit achakelaar op je voeding.
En mischien een zekering in de voeding zelf, maar deze zijn meestal vast gesoldeert.:(

Zie je ook geen vreemde dingen op het geheugen?

Pc en voedingsschakelaar stonden uit toen ik geheugen plaatste.

Heb geen losse voedingsstekker ergens tegen aangeduwd

Ik zie nu een brandplek op dat tyfusgeheugen, slechts 2 van die 168 pinnetjes maar dat zal het wel zijn

Maar de vraag is nu, als het geheugenstripje inderdaad het probleem is, heeft dit mijn moederbord onherstelbaar beschadigd?

Multimeter? is soort spannings/ voltage meter?

Vraag 2:

heb ik een reeds defecte geheugenstrip gekocht? Oftwel kan ik die knakker daar op aanspreken?

Geplaatst door rsoetens
heb ik een reeds defecte geheugenstrip gekocht? Oftwel kan ik die knakker daar op aanspreken?
Ik denk dat het moeilijk te bewijzen is of je een defect geheugen hebt gekocht.:(
Waarschijnlijk zegt diegene, dat je hem niet goed geplaatst hebt.

Multimeter? is soort spannings/ voltage meter?

Ja :)
je kan ook de ampere en weerstand hiermee meten.

Of je mobo onherstelbaar defect is, lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de spanning naar het geheugen 5 volt of 7 volt is, ( weet niet precies )
Controleer de printbanen op het mobo die naar het geheugen loopt op evt onderbreking met brandplek.

Voordat je alles doet kan je het beste kijken of de voeding nog wel spanning leverd, kans dat een zekering defect is wat crash al aangaf.

groetjes speedtouch

Off topic.

@crash,

Proficiat en veel succes als moderator.

groetjes speedtouch

Daar heb ik hem ook al geplaatst :thumb:

groetjes speedtouch

Thanks

Geen brandsproren op mobo

Lenen voeding lukt niet want aansluiting van andere voeding past niet op dit mobo. Heb nu ook geen multimeter beschikbaar.

Dan maar slapen, wordt niks meer vandaag.

Wat kan ik van mijn kant fout gedaan hebben met het plaatsen? Pc was uit, voeding was uit, eerst mezelf ontdaan van statische electriciteit, goed geplaats....of moet het aan die chip gelegen hebben?

Dank voor uw hulp

Je hebt alles op de juiste manier gedaan, als het geheugen reepje een sluiting zou veroorzaken, dan treed deze gelijk op tijdens het inschakelen van de pc.
En ja bewijs maar eens dat die de oorzaak is van alle ellende.

Hopelijk is het een zekering bij de voeding, ff meten is weten.

We horen het nog wel.

groetjes speedtouch

Re: Thanks

Geplaatst door rsoetens
Pc was uit, voeding was uit, eerst mezelf ontdaan van statische electriciteit, goed geplaats....of moet het aan die chip gelegen hebben?
Hier heb je inderdaad niks verkeerd gedaan.
Het kan aan de chip liggen, maar zoals aangegeven kun je dit moelijk bewijzen.:(

reanimatiepoging opgegeven

Ben met mobo naar 2-tal pc-zaken geweest die het overleden hebben verklaard. Heb gelegenheid aangegrepen om nieuw systeem aan te schaffen. (volledig geinstalleerd, durf zelf geen pc meer aan te raken)

Heb uit nieuwsgierigheid toch nog poging met multimeter gedaan. Kon geen spanning meten, maar ook niet bij oude voorheen goed werkende voeding. Vraag of voeding kapot blijft dus onbeantwoord.

Dank voor uw advies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan