Moederbord - PCI-E of AGP kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Hallo,

ik ben van plan mijn systeem te gaan upgraden, al drie jaar al eigelijk :D
Ik wil een nieuwe processor kopen en een nieuw moederbord, een AMD Athlon 64 3500+! Lijkt me wel een goed processortje. Maar... is het beter om een moederbord te kopen die PCI-E ondersteunt in plaats van eentje met AGP? Ik zou eigelijk niet al te veel willen vernieuwen, ik zou bijvoorbeeld graag mijn 1536mb aan 333mhz geheugen willen houden. Wat ik dus eigelijk zou moeten vernieuwen zijn:

*Het moederbord (uiteraard)
*De processor
*De videokaart

Nu zou ik niet al teveel willen uitgeven, ik denk dat mijn budget zo rond de €600,- zal zitten. Ik wil echter wel een systeem dat beter presteert dan deze die ik nu heb:

Pentium4 2,4 GHZ (533FSB)
1536mb RAM (333mhz)
Geforce 4 ti4600

.. ehm... ach eigelijk staat alles bij mijn systeem in mijn profiel. ;)

Kunnen jullie me helpen met upgraden?

duidelijk pci-e.
Agp is een aflopende zaak, er worden geen nieuwe videokaarten meer voor gemaakt.

ALs je dit soort geheugen hebt:
184-pin DIMM DDR333 ECC/ non-ECC un-buffered DDR SDRAM memory

Dan is er geen enkel probleem
Alleen is ddr400 wat sneller dan ddr333.

Okie, dat scheelt me weer wat geld :D.

Wat voor processor, videokaart en moederbord zou je me aanraden? En mijn budget is niet verschrikkelijk hoog, iets van €600,- ik ga geen duizenden euro's eraan uitgeven in ieder geval. Ik zou dan graag een een gebalanceerd systeem hebben, niet zo van, supersnelle processor maar een slome videokaart of andersom, dan heb ik weer een bottleneck in mijn pee-see'tje zitten.

Geplaatst door marsmannetje

Agp is een aflopende zaak, er worden geen nieuwe videokaarten meer voor gemaakt.

Waar heb je die wijsheid vandaan als ik vragen mag???

lijk mij ook vrij sterk aan gezien er nu de nieuwe gforce 6,
serie voor de agp is gemaakt :o

En toch wordt PCI Express de opvolger van AGP vanwege hogere bandbreedte.

Bron: Elk willekeurig computerblad.

PCI E of AGP?

Zelf heb ik vandaag een Athlon 64 socket 754 systeempje in elkaar geschroefd met een Athlon 64 3000 CPU en een Gigabyte K8NS pro (nForce 3 250GBt)moederbord.

Ik was (en ben) er erg tevreden over maar ik las vandaag dat AMD vanaf volgend jaar het Socket 754 platform wil gaan gebruiken voor haar Sempron CPU's.

De high end CPU's van AMD zullen gebruik maken van het Socket 939 platform.

Aangezien een techniek als PCI E niet beschikbaar is op Socket 754 moederborden denk ik dat ADSL wel eens gelijk kon hebben.

Het is natuurlijk achteraf praten maar als ik dat van tevoren geweten zou hebben dan zou ik niet meer voor een Socket 754 moederbord gaan.

PCI E is idd. de nieuwe standaard.

Je zal met je nu nog high end AGP kaartje volgens mij nog wel een tijdje mee kunnen maar daarna is het duur upgraden. :(

Mvg.

Heb net een nieuwe pc gekocht.

AMD 3200 64 bit op Socket 754 moederbord.

Dus ofwel ADM 64 bit wat Intel niet heeft, ofwel Intel met pci wat AMD niet heetf.

Denk wel dat tussen dit en enkele maanden pci bij AMD wel beschikbaar is.

PCI bestaat al jaaaaaren bij zowel AMD als Intel. ;)

(Edit: Smiley vergeten )

Laatst bewerkt:
PCI E

@Karine,

AMD heeft PCI E wel degelijk al in de winkelrekken liggen.

Maar het socket 754 platform zal er niet mee uitgerust worden.

Trek zelf je conclusies. (ik ben geen helderziende) maar aangezien AMD het Socket 754 platform voor de Semprons gaat gebruiken en dus inzet op het Socket 939 platform met PCI E etc. denk ik dat PCI E het gaat maken.

Intel is daar trouwens al langer van overtuigd.

Mvg.

Als ik bij Mycom kijk zie ik alleen maar vrij goedkope videokaarten als je de ATI Radeon X800XT niet meerekent.
Bieden deze kaartjes zoals de X700XT en de Geforce 6600 wel een sterke performance boost?

Nee, alles daaronder presteren ondermaats t.o.v. de top AGP kaarten.

Ik heb de X600 PCI-E. Kan lang niet mee komen met bijv. een Radeon 9800 PCI.
Ik ging ervan uit dat het sowieso al een stuk beter was. Dit verschil zou ik pas kunnnen merken bij een X800.

Helaas moest ik dan 300 en nog wat Euro bijbetalen voor een X800, niet wetende dat ik dan het perfecte systeem had gehad.

Dus óf een X800 van ATi óf een 6800 van Nvidia levert pas verbluffende resultaten bij PCI-E.

Hmm, ja want ik wil eigelijk niet echt veel geld gaan uitgeven voor iets dat niet echt verbluffend is. Ik wil er bijvoorbeeld gewoon spellen op kunnen spelen op 1024x768. Ik dacht zelf aan de X700XT. Maar ja dan moet ik dus weer een slomere processor kopen (3200+ socket 939).
Ik wil in ieder geval een lekker snelle computer waarop ik prima spellen op kan spelen.

Ik speel af en toe maar een spel, en wou dus niet zoveel geld uitegeven aan een videokaart.

Heb een radion 9600XT gekocht en die doet het nog heel goed, prijs +- 160 euro.

Er schijnen ook fabrikanten te zijn die zowel PCI-E als AGP sloten op het moederbord hebben (chaintech?) wellicht is dat een optie.
Ook Asus zit niet stil wat betreft de ontwikkeling en meld dat er binnenkort een moederbord komt met PCI-E 32× (nu nog 16×), als je er nu al vanuit mag gaan dat PCI-E 16× ruwweg een dubbele bandbreedte heeft ten op zichte van AGP, dan kan je begrijpen dat PCI-E 32× helemaal gruwelijk veel sneller dan AGP zal zijn.
Reken er maar op dat over een goed jaar AGP zachtjes van het toneel zal verdwijnen, net zoals PCI video kaarten, ze bestaan nog wel maar kunnen de strijd met AGP totaal niet aan.

Geplaatst door maestro12
Er schijnen ook fabrikanten te zijn die zowel PCI-E als AGP sloten op het moederbord hebben (chaintech?) wellicht is dat een optie.
Ook Asus zit niet stil wat betreft de ontwikkeling en meld dat er binnenkort een moederbord komt met PCI-E 32× (nu nog 16×), als je er nu al vanuit mag gaan dat PCI-E 16× ruwweg een dubbele bandbreedte heeft ten op zichte van AGP, dan kan je begrijpen dat PCI-E 32× helemaal gruwelijk veel sneller dan AGP zal zijn.
Reken er maar op dat over een goed jaar AGP zachtjes van het toneel zal verdwijnen, net zoals PCI video kaarten, ze bestaan nog wel maar kunnen de strijd met AGP totaal niet aan.
precies maestro.

De huidige agp-kaarten zoals de x800 kunnen nog makkelijk met de pci-e kaarten de concurrentie aangaan, maar das dus de laatste serie.
Er worden vanaf nu alleen maar pci-e kaarten ontwikkelt.
Wanneer je nu een agp-kaart neemt, dan weet je dus zeker dat je over een tijd minimaal een nieuw moederbord moet kopen, als je je videokaart flink wilt upgraden.

Met de x800 agp-kaart kan je natuurlijk nog wel een tijd mee.

Ja dat wel, maar ik wil dus eigelijk ook mijn processor vervangen door een snellere, het liefst een AMD Athlon 64. Dan zal ik dus ook mijn moederbord moeten vervangen, daarom deze topic. Als mijn systeem maar snel genoeg is om de meeste spellen en toekomstige spellen op 1024x768 kan spelen.
Het systeem moet in ieder geval sneller zijn dan het systeem dat ik nu heb.

Ik denk dat je toch ook het geheugen zal moeten vervangen. Het zou zonde zijn om er (te) langzaam geheugen in te laten zitten.

Hmm, ja, dan zit ik wel zo ongeveer op €1000 als ik een slomere processor erbij neem en 1536mb aan 400mhz geheugen erin prop... hmm... toch nog een jaartje doorsparen dan maar?

kan je zelf bouwen?

Je hebt echt niet meer dan 1024 mb intern nodig.
Geheugen kost 164 euro (2x 512)
processor 200 euro
moederbord 120 euro

Totaal 480 euro.

Dan heb je nog een videokaart nodig. Dan kan je het net zo duur maken als je zelf wilt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan