moederbord probleem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter plons
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

plons

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2002
kzit met een stom probleemke: de laatste tijd als ik op mijn computer bezig was, begon ie regelmatig te "beepen"" (zo van die systeemgeluiden) , als ik dan heropstarte was dat weer weg, nu is dat echter erger en erger geworden en wil mijn computer dikwijls niet meer opstarten en geeft ie een keybord-error, ook al hing ik er een ander keybord aan, het hielp nog niet. Ik dacht dat het misschien ergens in de software zat en gisteren heb ik dan ook mijn harde schijf geformateerd, maar nog voor windows terug geïnstalleerd was, hoorde ik de geluiden weer opnieuw. Ligt dit aan mijn moederbord of ergens anders aan en hoe kan ik dat het beste verhelpen tegen welke kostprijs? alvast bedankt voor het lezen van dit opstel maar ik kan het echt niet korter uitleggen!

Vaak geven piepjes vanuit de kast aan dat er iets met je geheugen mis is. Telt ie het geheugen en kan je het bv zien onder de eigenschappen van deze computer?

Controleer ook is of ze er wel recht in zitten, misschien ben je onlangs in de kast geweest?
Je kan eventueel nog als je meer dan 1 moduul geheugen hebt nog uitproberen om er is 1 uit te halen en de pc daar mee laten draaien en ook de ander er is uit halen.......

Verdere ideeen heb ik zo snel niet,

succes

groetjes
Harmen

op dit moment kan ik niks controleren!
mijn computer loopt al vast nog voor hij opgestart is (met windows 2000 cd-rom want windows is nog niet terug geïnstalleerd)
geheugen: zit 256 in en ik heb nooit bijgeplaatst
als mijn windows bijna geïnstalleerd is moet ik bepaalde zaken ingeven (taal,username,...), mijn toetsenbord werkt echter niet op dat moment
dus volgens u heeft dit niks met moederbord te maken?

Zeg alstublieft JIJ :)

(was even vergeten dat je nog aan het installeren was en dus niets kan controleren)

Opdit moment kunnen we denk ik niets uitsluiten. Dus het kan ook aan je mobo liggen ja. Als je opstart krijg je dan wel meteen dat eerste zwarte scherm tezien? daar in staat de snelheid van je processor maar ook het geheugen word vermeld.

Dit is altijd maar enkele sec. te zien. Ik zeg altijd maar bij sommige pc's krijg je het niet te zien.....

Heb je 1 module van 256mb? Dan word dat lastig om te testen. BIj sommige winkels zijn ze wel degelijk bereid om het geheugen voor je testen.Je kan nog het bios proberen default terug te zetten. En ook zou je hem volledig kunnen resetten.......
Het feit dat je toetsenbord niet werkt heeft met drivers te maken....of dat je aansluiting stuk is(hier gaan we niet vanuit)

Hoe heb je geformateerd?

Probeer het anders is als volgt:

start op met 98 opstart diskette, toets "fdisk[spatie] /mbr" dan met fdisk verwijder je de partitie(s) en maak ze op nieuw aan herstart met de diskette en geef dan een format c: en eventueel d etc.(als ie klaar is met c natuurlijk.

zo'n diskette haal je hier www.bootdisk.com

succes
Harmen

ik zit momenteel op't werk en kan dus niks controleren, dus op die vragen kan ik nu ff niet antwoorden
ik heb idd 1 module van 256 mb
ik heb geformateerd door middel van op te starten vanop cd-rom en dan mijn C-schijf eerst te formateren en dan windows 2000 opnieuw te installeren.
mijn harde schijf is opgedeeld in 4 partities waarvan de drie andere absoluut niet mogen verloren gaan! (foto's, muziek,...)
als ik naar bootdisks.com ga ,welke moet ik dan kiezen? en gewoon opslaan op diskette???
bios resetten? wat zijn hiervan de gevolgen (voor harde schijf?)
Ik blijf het raar vinden dat mijn toetsenbord niet werkt, eerst wil ie altijd een aantal malen niet opstarten omwille van een keybord-error en dan gaat ie uiteindelijk wel verder maar werkt het toetsenbord niet!
als ik voor deze formatering het probleem had, werkte mijn toetsenbord ook altijd ineens niet meer en begon ie te beepen, het probleem zit em volgens mij dus in de interactie met het toetsenbord en niet zozeer bij het geheugen of zo? ben ik juist?
kzal "je" zeggen in het vervolg!! :-)

Het leuke aan computers is dat je nooit iets kan uitsluiten voordat je 100%zeker weet dat het onderdeel werkt........

Probeer je toetsenbord is op een andere pc uit........

je moet een 98 of 98se opstartdiskette hebben en gewoon opslaan op een flop inderdaad......

Ik raad je aan om een backup te maken !!!

Met fdisk de partities verwijderen is dus geen optie en ik weet niet wat fdisk /mbr voor gevolgen zou hebben voor je bestanden op de hdd.....er word hier gezegt "kan bijna niet dat dat gevolgen heeft" dus op eigen risico !!!

ik heb geformateerd door middel van op te starten vanop cd-rom en dan mijn C-schijf eerst te formateren en dan windows 2000 opnieuw te installeren.
Dit is een prima methode normaal gesproken.....EN het re-setten van het bios zou geen gevolgen moeten hebben....

Voor nu houden mijn ideeen wel even op geloof ik

succes

groeten
Harmen

Laatst bewerkt:
mijn toetsenbord had ik reeds geprobeerd op ander pc --> geen probleem
ander toetsenbord op deze pc --> zelfde probleem

tja, misschien komen hier nog andere personen die een oplossing weten ofzo, gelieve dan te reageren want ik weet het niet meer!!!

Moederbord?

mijn toetsenbord had ik reeds geprobeerd op ander pc --> geen probleem

Dat zegt al een hoop.

Ik ga ervan uit dat je wel in het bios kan komen.

Stel je bios zo in dat je pc opstart zonder te stoppen bij welke fout dan ook (hold on no errors)

Indien ie dan wel gewoon opstart dan is de ps/2 poort het probleem

De fout moet dan in het moederbord gezocht worden.

Het kan zijn dat je ps/2 aansluiting (die van je keyboard) na verloop van tijd een los contact heeft gemaakt.

Dit is lastig te repareren (solderen is een optie maar dan wel als je daar handig in bent !!!)

Het kan ook zijn dat de Ps/2 aansluitng is gaan corroderen, een beetje contactspray kan dan wonderen doen. (wel stroom van de pc afhalen!)

Helpt dat allemaal niet dan is een ander moederbord de enige optie helaas. :confused:

Suc6

Ook namens mij bedankt tron...dit is zeker een weetje om te onthouden !!!

groet
Harmen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan