Moederbord resetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smartguy

Meubilair
Lid geworden
13 jul 2001
Wie kan me even kort en krachtig zeggen hoe ik een moederbord (BIOS) moet resetten? Ik heb het pas geflashed maar wil dit weer terugzetten als dat kan.

Alvast bedankt :)

stroom eraf, batterij eruit, cmos jumper van pin 1-2 naar pin 2-3 zetten. na 15 minuten even de computer aandrukken, om echt alle stroom eruit te halen, jumper terugzetten, en klaar.

edit: de cmos jumpre staat wel aangegeven in het boekje.

owja, ik betwijfel of de flash weg is al je de bios reset??!!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Smartguy
Ik heb het pas geflashed maar wil dit weer terugzetten als dat kan.
Bios terug flashen als je de oude versie weer wilt terug zetten.
Dit gaat niet met een Bios reset.
Als je dit niet bedoelt, kan je de tips van Toetje33 aanhouden.:)

@Tooejte33,
De batterij hoeft er niet uit, als je de CMOS-jumper gebruikt.
We idd de stroom er helemaal af.

Bios flashen

In de toptien van computerproblemen staat het flashen van het moederbord-bios steevast op de eerste plaats. Behalve dat je moet weten wat je doet, kan het flashen ook nog eens mis gaan. En dan zit je met een onbruikbaar moederbord.

Het flashen van het bios op het moederbord blijft een spannende aangelegenheid. Niet zozeer omdat het ingewikkeld is - dat valt best mee, als je maar weet wat je doet - maar omdat er altijd een risico is dat het mis kan gaan. Want het basic input output system (bios) zorgt ervoor dat uw systeem zijn zaken op orde heeft voordat het besturingsysteem met uw hardware aan de haal gaat. Bovendien verzorgt het de basisondersteuning van de centrale hardware. Aan het bios sleutelen is dus niet zonder gevolgen: wanneer alles goed gaat verbetert het de prestaties van uw pc. Mocht het flashen mislukken, dan blijft u achter met een onbruikbaar moederbord, en dus een onbruikbare pc.

Oplossing is dan nieuwe bios chip of

Het BIOS weer terugzetten
U heeft de BIOS Update netjes gedaan, maar bij opstarten blijft het beeldscherm zwart. Dit kan gebeuren, als bv een voor het mainboard verkeerde BIOS-Versie geflasht is of als er tijdens het flashen zelf een fout opgetreden is.
U kunt het oude BIOS, dat u voor het flashen op een diskette opgeslagen heeft weer terugflashen. Dit is mogelijk, omdat het Boot-Block van het BIOS bij een BIOS-Update niet overschreven wordt

http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/inrepair.htm

Laatst bewerkt:
Bios flashen terugzetten hoeft dus eigenlijk niet als hij het gewoon doet?

Dan ga ik hem alleen resetten. maar dan moet ik eerst dat boekje vinden...

Nog iemand tips trouwens voor het plaatsen van een nieuwe harde schijf? BIOSinstellingen e.d? Jumpers?

Geplaatst door Smartguy
Nog iemand tips trouwens voor het plaatsen van een nieuwe harde schijf? BIOSinstellingen e.d? Jumpers?

je kan het andere apparaat aan de kabel, en de hd allebei op cable select zetten, de drive aan het uiteinde van de kabel is dan master.

de bios hoef je dan helemaal niks aan te doen waarschijnlijk.

Ik heb maar een harde schijf, als je de tweede harde schijf met het andere apparaat zou bedoelen.

Geplaatst door Smartguy
Ik heb maar een harde schijf, als je de tweede harde schijf met het andere apparaat zou bedoelen.

ja je kan bijvoorbeeld van je 1ste hd, primaire master maken en dvd/cd rom speler primaire slave, en dan de tweede hd secundaire master maken en de brander secundaire slave.

Als ik de drivers voor de Audigy 2 kaart wil installeren zegt het installatieprogramma dat hij geen Audigy 2 kaart kan vinden...

heb ik de stekkers fout in de kaart gestopt?

Geplaatst door Smartguy
Wie kan me even kort en krachtig zeggen hoe ik een moederbord (BIOS) moet resetten? Ik heb het pas geflashed maar wil dit weer terugzetten als dat kan.

Alvast bedankt :)

Als je het op een flop heb, kan het dus....heb je dat?

laat maar, heb even niet goed meegelezen:confused: :rolleyes:

Geplaatst door Smartguy
Als ik de drivers voor de Audigy 2 kaart wil installeren zegt het installatieprogramma dat hij geen Audigy 2 kaart kan vinden...

heb ik de stekkers fout in de kaart gestopt?

kan je toch even in je apparaatbeheer kijken of ie aanwezig is?

oow, niet zo slim van me... ik had het eerder geplaatste bericht verwijdert om over die AUdigy 2 te beginnen.

De Harde Schijf heb ik al geplaatst en geinstalleerd dus :) Bedankt daarvoor.

En de Audigy 2 is niet aanwezig in apparaatbeheer:

Vraagtekens bij overige apparaten bij:
Multimedia-Audiocontroller
PCI-Invoerapparaat
SM-Buscontroller. (< voor deze moet ik gewoon even iets downloaden)

Het nog niks geinstalleerd, dus ook geen videokaart drivers e.d. Ik wil eerst de Audigy 2 werkend krijgen.
Ik heb de oude Joystick/Midi bracket in de computer laten zitten aangezien deze hetzelfde was als de bij de Audigy 2 geleverde bracket.

Verder heb ik nog deze kabel over (dus niet op de geluidskaart aangesloten):

Digital CD Audio cable for digital CD Audio Output.

EDIT: De hierboven genoemde kabel heb ik nu ook aangesloten. En via apparaatbeheer heb ik de drivers geinstalleerd. De gewone setup vanaf de cd werkt nog steeds niet, want die zegt dat hij geen Audigy 2 kaart kan vinden. Maar de Audigy 2 kaart is dus wel geinstalleerd als het goed.

Laatst bewerkt:
Heb je de onboardgeluidskaart wel uit geschakeld in de bios?
Want anders krijg je een konflict dit kan de oorzaak zijn dat je geen drivers kunt installeren.

lees het boekje van je moederbord eens goed na want daar staat het in of download er 1 op onderstaande site

download even MSI UPDATE kun je de drivers updaten voor je moederbord
http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=426&kind=1

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan