Moederbord slikt 2 vd 4 modules!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ultimo1337

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2012
Sindskort overgestapt van een Asus Sabertooth 990FX + 8350 naar een Asus Maximus V Formula + i5 3570k + custom water cooling setup.

Dacht hierbij leuk te overclocken en mijn huidige RAM te kunnen blijven gebruiken.

Echter herken het moederbord slechts 2/4 modules. (bij plaatsing van 4, qcode 55, geen post beep en video etc)

RAM in kwestie: Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9

Bios is geupdate naar 1604, en cpu koel block zit goed, pinnetjes niet verbogen etc.

Schijnt een slechte combi te zijn dit setje, iemand enig idee?

Alvast bedankt!!!

UPDATE: Op een forum ergens gelezen dat er iemand met hetzelfde geheugen geen probleem heeft, en juist mensen die er wel problemen mee hebben etc.

staat het geheugen op de QVL? Asus moederborden zijn daar soms heel kieskeurig in.

Bios is geflashed naar nieuwste revisie, en meerdere malen cmos gecleared dmv de knop, batterij is eruit gehaald en handmatig F5 geramd.

Enige custom instelling is time & date + boot sequence.

Heb verder dus niet gekozen voor QVL.

Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij snap je me niet helemaal: QVL = qualified vendor's list
Dat is geheugen waarvan Asus garandeert dat dat geheugen met het moederbord werkt ;) En zoals ik al zei: Asus moederborden kunnen soms nogal picky zijn, dus vandaar mijn vraag of je geheugen op die lijst staat.

Nee, dat is een naam van het geheugen ;)

Je hebt 4 modules, dus dan heb je soms een voltageverhoging nodig. Modules zijn standaard 1,5V zoals je zelf zegt, volgens Asus moeten ze op 1,65V draaien. Ik zou zelf eerst op 1,6V proberen.

Dus: 1 of 2 modules plaatsen --> in BIOS/UEFI je voltage van het geheugen op 1,6V zetten en BIOS/UEFI saven --> pc uit en alle modules plaatsen --> nog eens proberen of je dan nog problemen hebt, zo ja eventueel nog proberen op 1,65V.

Let op: ga nooit hoger dan 1,65V! Dat is namelijk schadelijk voor de processor en daarmee kan je letterlijk je processor slopen.

Okee ga ik dat als ik thuis ben proberen, heeft by my weten in mn vorige setup altijd op 1.5v gedraaid.
En verhoogt dit de vcore mee? Zoja ik heb mezelf voorgenomen niet hoger dan 1.49v te gaan voorlopig.

In ieder geval al hartstikke bedankt voor de aandacht!

Nee, dit verhoogt de V-core niet mee, je verandert tenslotte enkel het voltage op je geheugen! Het is in ieder geval redelijk veel voorkomend dat het geheugen iets meer prik nodig heeft wanneer er 4 modules geplaatst worden, dus grote kans dat dit de oplossing is ;)

1,5V voor een nieuwe generatie Intel processor is overigens veel te veel naar mijn weten, lees je er maar eens over in ;)

Ja moet me sowieso verdiepen als ik wil kunnen overclocken met mn water setup haha.

In ieder geval hartstikke bedankt, ik ga dit over een paar uurtjes thuis uit proberen, ik wil je in ieder geval bedanken voor je moeite dit uit te zoeken!

En aan de hand van wat er straks thuis gebeurd gooi ik hier nog wel een reactie en een slotje neer als het gelukt is!

Als het goed is heeft je moederbord gescheiden voltages voor je geheugen. Ik heb het geheugen wel eens op 2.2V gehad, geen problemen met mijn processor. Maar sowieso is overclocken moeilijker met 4 modules dan met 2. Aan de andere kant is geheugen ook lang niet meer zo belangrijk om te overclocken als vroeger.

Ik heb zelf ook corsair xms en die draait inderdaad stabieler op iets hoger voltage. Echter wilde het bij mij wel booten op standaard voltage

Wat Wampier beweert is niet geheel waar: de geheugencontroller bij de core i processoren zit in de processor en kan dus echt niet meer dan 1,65V aan, niet hoger gaan dan dat!

Geheugen overclocken heeft inderdaad relatief weinig nu, enkel in benchmarks merk je dat.

Kipje, de controller wel, maar je hebt ook Vmem van de bankjes zelf. Bij overclock borden wordt de mem niet gevolt door de core, maar een aparte setting. Ik weet vrij zeker dat maximus serie borden ook een apart memory voltage circuit hebben

en toch zou ik het nooit aanraden om boven de 1,65V te gaan. 2,2V is tevens extreem en onnodig hoog voor DDR3.

@ultimo1337,

Ik heb een aantal quotes verwijderd van je, indien je direct reageert op een bericht is het niet nodig te quoten.

Dat is wel raar. Q-code 98 lijkt helemaal niets van doen te hebben met het geheugen. Is de PC voor de rest kaal?

Ik heb via tweakers iemand gevonden met dezelfde CPU RAM en mobo.
Met screenshots van zijn bios geprobeerd, exacte instellingen overgenomen.
Draait nog steeds niet met die 4 reepjes samen.

Nogmaals alle 4 de reepjes geprobeert in de meest linkse sloten, per 2 en per 1, werkt allemaal.

Alleen met zn 4en tegelijk dus niet :(

Als elke combinatie van 2 werkt dan is het mogelijk een kapotte memory controller. Het komt niet vaak voor, maar in de 2xxx reeks zijn er gevallen bekend in dezelfde situatie waarbij de processor perfect werkte met elke combinatie van 2 modules, maar in 2x dual channel mode errors vertoonde. Overigens heb ik hier niet meer over gelezen in de 3xxx reeks, maar onmogelijk is het dus niet.

Het zou niet mijn eerste conclusie zijn om nu maar meteen de processor te verdenken, maar het kan dus wel degelijk toch een hardware probleem zijn.

Tja cpu is nog geen 2 weken oud lijkt me sterk.
Komt nieuw van de mycom af.

Wat ik ga doen is mijn setje ruilen / verkopen en er 2x8gb voor terug nemen.

Iedereen hartstikke bedankt voor de gedane moeite en tijd die erin gestoken is mij te helpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan