Moederbord stuk? of videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal1234

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2001
Sinds gister heb ik het volgende probleem: als ik mijn pc aanzet, springen de fans aan en gaat het lampje branden dat aangeeft dat er voeding is. Het lampje van de HD doet niets, videokaart geeft geen signaal naar monitor (die springt vervolgens op standby) en er gebeurt helemaal niets. (Geen beep, geen bios, geen beeld helemaal niets, alleen de fans draaien en lampje van voeding brandt)

Nu probeerde ik het vanmorgen nog eens, opeens starte de PC wel op, maar op het beeld zitten onwijs veel van die rood+groene vlekken/artefacten. Zodra de resolutie omspringt (bij het opstarten van windows) vliegt het beeld er weer uit en lijkt de PC wel door te lopen (HD lampje knippert en HD ratelt)

Iemand een idee wat er stuk is? Moederbord misschien? Of toch videokaart?

Lijkt mij eerder de videokaart. Om uitsluitsel te bieden stop je best eens een andere videokaart in de pc om te proberen.

Het is niet noodzakelijk dat de pc helemaal niks meer doet als de voeding stuk is. Heb zelf ooit een kapotte voeding gehad terwijl mijn fans ook gewoon draaide (geen beeps en geen beeld)

Kan de videokaart zijn, eventueel een andere proberen, of onderstaande doen, om de boosdoener te achterhalen.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clrcmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan