Moederbord Temp te hoog

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0171

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Beste Helpmij'ers,

Mijn moederbord is al een aantal dagen ontzettend heet (volgens de progjes die dit kunnen uitlezen).

De programma's gaven een aantal dagen lang aan dat mijn moederbord rond de 118 graden warm was.

Nu startte ik vandaag speccy en deze geeft een heel redelijke temperatuur aan van 27 graden. Zodra ik
CPUID HWmonitor start zegt deze nog steeds dat mijn moederbord 118 graden is. Wat kan dit zijn? En welk programma heeft het fout?

Zie de link voor een afbeelding met de informatie die je nodig hebt voor het beantwoorden van mijn vraag (screenshot hwmonitor, speccy, CoreTemp, Hardware Sensor Monitor en de ingebouwde Winver voor de windows versie die ik gebruikt).

http://snag.gy/wbWFT.jpg

Graag jullie mening wat dit kan zijn. Ik heb echt geen idee... nou ja... kan dit een defect in de sensor zijn?

Ik heb een Asus B85-PLUS mobo.

als ie echt 118 gr heeft draait de ventilator als gek, tenzij die om zeep is natuurlijk ...

De ventilator draait heel rustig. Er zijn 2 ventilatoren aangesloten. Momenteel draaien de case fans op 860 en 930 RPM, zoals je ook kunt zien in de screenshot.

Het maximale is 1200 en 1300 RPM.

De ventilatoren draaien dus zeker niet fulltime.
Ik kan met bijgeleverde software van Asus alle ventilatoren op fullspeed laten draaien, helaas veranderd er dan ook niets aan de temperatuur..

Is het dan toch een kapotte sensor? Of kan het programma dat ik gebruik gewoon niet zo goed overweg met Windows 10?

Laatst bewerkt:
De juiste temp. lees je uit in de BIOS van je moederbord.
De div. programma's zijn niet altijd in staat de moederbord-sensoren op de juiste waarde uit te lezen of de betrokken sensor werkt niet naar behoren..
In dit geval vermoed ik het eerste want anders had de Asus-software je fans wel sneller laten draaien of een andere vorm van waarschuwing afgegeven.

De juiste temp. lees je uit in de BIOS van je moederbord.
De div. programma's zijn niet altijd in staat de moederbord-sensoren op de juiste waarde uit te lezen of de betrokken sensor werkt niet naar behoren..
In dit geval vermoed ik het eerste want anders had de Asus-software je fans wel sneller laten draaien of een andere vorm van waarschuwing afgegeven.

Die andere waarschuwing Kon toch ook geweest zijn dat de computer uitvalt?

Want ik denk dat de veilige temperatuur van het mobo bij 118 graden al werd overschreden

@ TS ik vertrouw speccy meer dan de rest en meestal als de andere temperaturen in lijn ligt met een lage waarde van temperatuur zou ik Me niet zoveel zorgen maken

Die andere waarschuwing Kon toch ook geweest zijn dat de computer uitvalt?
Dat was inderdaad mogelijk geweest als ultieme bescherming maar TS maakt van uitvallen geen melding volgens mij of mijn leesbril is mistig...:o

Wel nee maar is gewoon juist een opmerking dat die temperaturen dan ook niet kloppen.

Van uitvallen is inderdaad geen sprake. Gek genoeg kon ik in de bios alleen de temperatuur van de cpu uitlezen. Van het mobo zelf was dit niet mogelijk, die stond gewoon niet in de lijst...

De ventilatoren draaien inderdaad niet hard en kunnen middels de meegeleverde software van Asus nog veel harder draaien, maar ook dan blijven de programma's deze temperatuur aangeven.

Een aantal uren geleden heb ik speccy nogmaals opgestart, nu geeft ook deze een temp van 118 graden aan...

Heb (***winkel***) gebeld, het mobo is nu daar voor controle onder garantie...
Zij verwachten ook dat het een sensor is, zij waren inderdaad van mening dat de temperatuur niet klopt.

Verder heb ik 3 programma's geprobeerd (waaronder speccy) die stuk voor stuk aangaven dat het mobo 118 graden was. Voor nu dus maar even werken om mijn laptop. Jullie horen nog wat het was en of de winkel / leverancier het opgelost krijgt.

Dit zal volgens de winkel ongeveeer 2 weken duren.

Ik hou het hier up to date...
Iig bedankt voor jullie feedback!

Zo, de laatste update.

Er blijkt in mijn moederbord na nader onderzoek helemaal geen sensor te zitten voor de mobo temp... lekker slim zou je dan zeggen maargoed, ik wist ook niet dat dat kon.

Het is dus opgelost, alternate gaf trouwens aan dat de programma's als speccy het wel eens verkeerd konden uitlezen. Meer konden ze er niet over zeggen.

Maargoed, waarschijnlijk raakt de software over de kook als er geen mobo temp sensor op zit. Dit moederbord schijnt alleen te koelen op basis van de cpu temp.

Dit topic sluit ik af, bedankt voor jullie support.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan