moederbord updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
ey all,

ik heb problemen met mijn videokaart, maar van amd moet ik eerst mijn moederbord updaten, en dan met name de vga slot. nu heb ik hier een driver gedownload:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4S8X&type=map&f_type=1
maar ik weet niet hoe ik dat moet installeren. volgens de handleiding moet dit met een floppy, maar die heb ik niet... en mijn floppydrive is stuk :P zou het ook werken met een normale bootdisk (dvd) ?

Hoi !

Bedoel je de chipset-drivers ?

Immers, de VGA-drivers heb je niet nodig, je maakt gebruik van een externe kaart, begrijp ik.

Of bedoel je een bios-update ?

Greetz,

Harry.

ik ben niet bepaald geweldig qua hardware, dus iets meer uitleg graag :P
uit je antwoord begrijp ik dat vga updates alleen nodig zijn bij een on-board kaart? ik heb idd een externe kaart (ati powercolor 3850), maar amd had het in ieder geval over het updaten van iets als de bios... ik dacht dat het vga was, maar ik kan me ook vergissen :P in ieder geval, hoe moet ik dit aanpakken?

edit: ik lees net in de handleiding inderdaad ook iets over een agp-driver... maar ik ben volgens mij de installatiecd van mijn moederbord een beetje kwijt. kan ik die nog ergens anders vandaan halen (internet)?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Tja, als jij het niet weet, en ik m'n glazen bol kwijt ben......

Je zult toch even de exacte melding moeten reproduceren, anders blijft het gissen.

Ik heb even op de Asus-site gekeken, en er zijn geen nieuwe chipset-drivers voorhanden.

Wel VGA-drivers, maar die heb je niet nodig met een externe graka.

Blijft over: een bios-update, maar dat ga ik je zeker niet adviseren zonder een exacte melding.

Greetz,

Harry.

PS.: Je moet de meldingen van ATi ook niet al te serieus nemen; doet je kaart het wel ?

ja, want in directx games werkt hij perfect :P mijn probleem is dat opengl games mijn kaart niet herkennen. mijn vader heeft ook een 3850, en daar kan ik ze wel op afspelen. getest met o.a.: runescape hd, wolfenstein: enemy territory en flightgear. hier de melding van runescape, aangezien ik W:ET zogauw niet voorhanden heb:

Your operating system: Windows XP x86 5.1

Your graphics card: Microsoft Corporation GDI Generic

Your graphics card driver has the following problems:

* Software Rasteriser
* Unsupported OpenGL Version
* No Multi-Texturing
* Insufficient Texture Units
* No Extended Multi-Texturing

flightgear geeft geen foutmelding, maar daar heb ik op elke setting 1fps... in de handleiding van FG zag ik staan dat dat gebeurd als je een kaart hebt zonder opengl. weet je een ander mogelijk probleem dan? maar ik heb al heel lang gezocht, ben pas als laatste middel naar ati gegaan eigenlijk :P en ze linkten me hier naartoe: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=28022 .
p.s.: ik heb everest nog even gedraaid, en die geeft het volgende aan bij opengl (ik heb er een behoorlijk stuk uitgeknipt dat allemaal over offsets ging, ik dacht dat het niet belangrijk was. als het dat wel is moet je het maar even zeggen :P):

Code:
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Versie                                            EVEREST v2.20.405/nl
    Startpagina                                       http://www.lavalys.com/
    Rapporttype                                       Snelrapport
    Computer                                          ERIK
    Maker                                             Noorman
    Besturingssysteem                                 Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Datum                                             2008-10-21
    Tijd                                              18:52

--------[ OpenGL ]------------------------------------------------------------------------------------------------------

OpenGL Eigenschappen:
      Verkoper                                          Microsoft Corporation
      Renderer                                          GDI Generic
      Versie                                            1.1.0

OpenGL Functies:
      GL_WIN_swap_hint                                  Ondersteund
      GL_EXT_bgra                                       Ondersteund
      GL_EXT_paletted_texture                           Ondersteund
    OpenGL Eigenschappen:
      Verkoper                                          Microsoft Corporation
      Renderer                                          GDI Generic
      Versie                                            1.1.0

OpenGL Functies:
      GL_WIN_swap_hint                                  Ondersteund
      GL_EXT_bgra                                       Ondersteund
      GL_EXT_paletted_texture                           Ondersteund

--------[ Debug - PCI ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

--------[ Debug - Video BIOS ]------------------------------------------------------------------------------------------

C000:0000  U.{.....................\.....IBMR.............. 761295520......
    C000:0040  ........8.......01/29/08 21:37..3....>...Q.......c..4c........(.
    C000:0080  PA`P.*..........................Zd..$..87@.........113-BA4001-X1
    C000:00C0  7.RV670.AGP.DDR3...113-B34001-X17 RV670 GDDR3 512MB 79130CEA.SFH
    C000:0100  -F          ..                   ...YOU HAVE NOT CONNECTED THE P
    C000:0140  OWER CABLE TO YOUR VIDEO CARD.PLEASE REFER TO THE 'GETTING START
    C000:0180  ED GUIDE' FOR PROPER HARDWARE INSTALLATION....(C) 1988-2005, ATI
    C000:01C0   Technologies Inc. .ATOMBIOSBK-ATI VER010.077.000.000.000000.SX6
    C000:0200  0202.bin .383861  .60305   .        .B34001\Config.h....$...ATOM
    C000:0240  ..........l.......(.\.n.....PCIR............{.M.....ATI ATOMBIOS
    C000:0280  ...q\..........:c................V....R..LP. .^..fPfQfRfSfUfVfW.
    C000:02C0  ..L...@.....6..L.f....@.f.(......2...N...(..(..(........(..(..(.
    C000:0300  .........DP. u.....wd..d.......LP........f.......fP. .....fXt.. 
    C000:0340  f.~..`....f_f^f]f[fZfYfX.........F.f3..F...F..R......DZ.........
    C000:0380  .f......p.f.\.f.L.;.u...f.^.f.N............>...u.............f..
    C000:03C0  ..e.....@.l...B.....l.......|.Wm..~.....jq........Rg............

--------[ Debug - Unknown ]---------------------------------------------------------------------------------------------

PCI/AGP         1002-9505: ATI Radeon HD 3800 Series [NoDB]
    PCI/AGP         1102-0005: Creative SB X-Fi [NoDB]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.

edit: in het rapport hierboven staat dat de opengl versie 1.1 is, maar volgens http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814131090 is ook 2.0 ondersteund... om nog iets specifieker te zijn over mijn videokaart: ik heb een powercolor ati radeon 3850, agp, 512 mb.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Zelf heb ik inderdaad: Open GL Versie 2.1.8086 Release

Maar heb je de nieuwste ATi-drivers wel geinstalleerd (van half oktober ?)

Want je Open GL-eigenschappen behoren niet van Microsoft te zijn maar van ATi Technologies !

Ik kan me niet voorstellen dat dit met je mobo te maken heeft; bij de laatste bios-versie's zie ik ook niets over veranderde VGA-ondersteuning.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
ik heb 8.10 geinstalleerd, en dat is de nieuwste; ik heb ook al 8.9 t/m 8.4 geprobeerd, werken allemaal niet... ik dacht eerst ook niet dat het aan het moederbord zou liggen, maar als je al weken zoekt ga je elk mogelijk probleem proberen :P

Even voor de zekerheid, je hebt de extra voedingskabel op de videokaart aangesloten en je voeding heeft voldoende capaciteit???

dat laatste weet ik niet zeker, maar dan zou ik toch ook problemen krijgen met directx programma's, zoals call of duty 4? want die draait perfect... en ik heb al wel gekeken, en er loopt in ieder geval een snoertje van de GPU naar (volgens mij) de voeding.

dan probeer ik die wel :P die omega driver vond mijn pc niet zo leuk... hij bleef schijfcontroles uitvoeren en opnieuw opstarten, in veilige modus heb ik systeemherstel gedaan :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan