Moederbord USBs doen het pas na reset.

Status
Niet open voor verdere reacties.

patjebond

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Hallo Forum,

Ik zit met een behoorlijk lastig probleem, ik heb een Z77 MSI Mpower moederbordje en sinds een aantal weken zijn er problemen ontstaan met de USBs.

Ik was rond de tijd dat het fout ging net klaar met mijn zoveelste bouw van de PC, en ook was ik mijn BIOS aan het updaten via Windows (Wat achteraf niet aangeraden werd, kleine lettertjes van MSI..)

Het probleem is dat de USBs op de achterkant van mijn moederbord het bij 1e keer opstarten niet doen, dus mijn toetsenbord en muis hebben geen stroom. Pas nadat ik de computer afsluit en even de voeding uit/aan zet óf de Clear_CMOS knop die op het moederbord zit indruk, doen de USBs het pas weer.

Er zijn hier geen gekende problemen van wat het extra lastig maakt voor mij, aangezien ik alweer zit te denken een vervanger te kopen.

Wat ik al heb geprobeerd:

- Alle mogelijke manieren om de BIOS te resetten (Jumper, nieuwe batterij, knop)
- De BIOS via de 'veilige' manier updaten vanaf DOS-mode. Op de een of andere manier loopt de M-Flash utility in de BIOS ook vast.
- Een andere voeding geprobeerd

Aangezien het aangeraden is om 'OC-genie' (automatisch overclockknopje) uit te doen tijdens het updaten van de BIOS, wat ik allemaal achteraf pas lees in de kleine letters van MSI, belachelijk dat dit niet duidelijk gezegd word, denk ik dat het probleem is dat ik allang het moederbord of de BIOS heb beschadigd. Ook heb ik helemaal geen opties meer.

Heeft iemand ook maar enig idee wat ik kan doen?

Met vriendelijke groet,

Patrick Pennarts

Heb je geprobeert het BIOS in te stellen? Dan heb je rechtstreeks usb support...

Ik zou allereerst de oude BIOS terugflashen. Klinkt namelijk toch alsof er iets verkeerd is gegaan tijdens het updaten van je BIOS ;)

Helpt dat niet: aanspraak maken op je garantie.

Overigens is het uitzetten van OC-genie puur om te zorgen dat je computer niet eventueel vastloopt tijdens het flashen. Het heeft geen invloed op het flashen zelf. Als het werkt (succesvolle verificatie) dan werkt het ook gewoon. Dit wordt niet beïnvloed door OC-genie, enkel het risico.

Top, dan is dat in ieder geval een ding dat ik van mijn lijstje van oorzaken kan strepen. Ik heb de MSI HQ bios flasher gedownload en geboot van USB. Hij is nu bezig met een memtest, ik dacht laat ik dat eerst eens doen, heb rond die tijd een nieuw RAMsetje gekocht, ik verwacht niet dat het daaraan ligt maargoed, daarna laat ik hem terugflashen naar de eerste BIOS versie. Zoal Bios A als B (dualbios) even flashen, kijken of het wat uithaalt.

als dit niets heeft uitgehaald zou ik toch eens online support doen of een keer de garantie opzoeken en doen wat K1pje zei:P

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze heeft ook het terugflashen naar de allereerste BIOS versie die vermeld staat op de MSI site geen effect gehad. Je zou toch zeggen dat het dan niets met de BIOS te maken heeft, meer met het 'vergeten' van stroom te zetten op de poorten, en bij 2e poging dit wel doen. Waar het dan vandaan moet komen, ik heb geen idee. Voedingen doen het prima.

Ik zal eens kijken of dit binnen de garantie valt, kan ik dit bij MSI doen of bij Azerty, waar ik hem vandaan heb gehaald?

EDIT: ik zie net dat ik voor garantie voor componenten bij de plaats van aankoop, Azerty, moet zijn.

Laatst bewerkt:
@pcexpert

Niet alles wordt als leuk beschouwd dus in vervolg hier opletten graag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan