Moederbord van HP DC 7700 met klokprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

PtrZet

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2012
Berichten
42
In het Bios van de HP DC 7700 met Intel Core2Duo kan ik de klok op bijvoorbeeld 13.00 zetten. De klok gaat niet lopen.
Als ik XP start gaat de klok wel lopen vanaf 13.00 uur
Start ik computer opnieuw dan staat de klok weer op 13.00 en dus weer op de stilstaande Bios-tijd.
Ik heb een nieuwe batterij op het moederbord geplaatst en ook de nieuwste Bios en vervolgens een oudere Bios geinstalleerd. Ook heb ik het geheugen vervangen door een reepje dat ik nog had, maar niets helpt.
Weet iemand of dit een bekend probleem is of is het moederbord kapot?

Groeten,
PtrZet
 
Hallo

Met de door u geleverde info , is er slechts 1 conclusie mogelijk volgens mij :

Indien de b.i.o.s. de hardware settings wel nog vast houdt , zit de fout in het r.t.c. (real time clock) gedeelte.

De meest voorkomende fout in dit geval is een defekt kristal.

Een broken kristal (door te vallen) , of een afgebroken aansluitdraadje (doordat deze niet mechanisch was vastgemaakt) zijn de meest voorkomende oorzaken.

Meestal wordt een miniatuur horlogekristal van 3.2768 Mhz gebruikt.

Het motherboard flashen met een andere b.i.o.s. versie is/was overbodig.(het werkte voor dit defekt immers wel korrekt)


100% zekerheid is er uiteraard niet , daar ik deze p.c. niet voor mij heb staan.

Peter
 
Hoi Peter

Mijn conclusie is dus dat het moederbord inderdaad kapot is.

Bedankt voor het antwoord.

Groeten
PtrZet
 
Hoi Peter

Ik heb nog een vraag.
Ik heb nog een oud moederbord dat goed werkt.
Kan ik het kristal overzetten?
Hoe ziet dat eruit? Is het soms een centimeter lang ovaal? Ik zie er twee op het moederbord.

Groeten,
PtrZet
 
Hallo

"Ik heb nog een oud moederbord dat goed werkt./Kan ik het kristal overzetten?"

Ik weet niet hoe handig je bent met een soldeerbout , maar normaal gezien moet dit zeker te doen zijn , zelfs zonder ervaring.

"Hoe ziet dat eruit? Is het soms een centimeter lang ovaal?"

Meest gebruikt , is een klein metalen buisje .... diameter enkele mm , lengte +/- 1 cm .

Indien zijn metalen behuizing niet is vastgesoldeerd (meestal wel) kun je deze eenvoudig demonteren.

Een keramische resonator (plastic behuizing) zal zo goed als zeker niet werken.

Mocht de frequentie van uw gerecupereerd kristal iets afwijken van wat het behoort te zijn , zal het bijgehouden uur niet korrekt kloppen , maar dient zeker te veranderen.

Hopelijk heb je iets aan deze geleverde info.

Peter
 
Hoi Peter

Ik kan geen metalen buisje vinden.
Wel 2 platte 1cm lang en 3 mm brede en 2 mm hoge metalen. Er staat op 14.3 eb2g 25.0 e. Beide zijn van TXC (merknaam) en hebben 2 aansluitingen. Op het moederbord zijn de positienamen Y1 en Y3. Y2 is leeg. Dit zijn dus geen weerstanden (R), condensateren (C) of transistors (T).
Heb ik hier de goede? Is er 1 voor de processor en 1 voor de klok? Wie moet dan hebben?
En ja; ik soldeer wel vaker aan elektronica.

Groeten,
PtrZet
 
Hoi Peter


Het is bij deze fabrikant het model '9b'
Fabrikant:
http://www.txccrystal.com/crystal.html
"14.3 eb2g 25.0 " ---> kristal van 14.3 Mhz en 25.0 Mhz.

Bij dit model staat 3.2~90 MH. Betekent dit dat extern de kloksnelheid wordt aangepast. Weet jij dat.
Ik zal wat moeten kopen!
Op mijn oude moederbord zit nl. een buisje (horlogekristal) zoals bij EOO. Dat kan ik dus niet zomaar insolderen.

Groeten,
PtrZet
 
Hallo


"Bij dit model staat 3.2~90 MH" --> betekend , dat dit model wordt gemaakt van .... tot .... frequentie.

"Op mijn oude moederbord zit nl. een buisje (horlogekristal)" --> verleng de draadjes , het is toch enkel maar als test , om te weten of er verder niets defekt is.

Greetz

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter

De status van de vraag was al 'opgelost', maar ik heb hem even teruggezet.

Er zit een vreemd staartje aan het verhaal.
Bij het slopen van de computer om de onderdelen in de gescheiden afvalbakken te gooien, zie ik een jumper die erg lijkt op een transistor bij de vierde geheugenbank aan de rand van het moederbord.
Ik had alle jumpers al geprobeerd en dus .... alles weer in elkaar gezet en de jumper verwijderd en ziedaar: de klok loopt!!!

Maar dit roept nu wel de vraag bij me op: waarom zet HP/Compaq een jumper op zijn moederbord om de klok stil te kunnen zetten?
Weet jij wat dit voor nut kan hebben?
Ik ben dit nog nooit tegengekomen en zeer benieuwd of jij een reden weet!

Groeten
PtrZet
 
Hoi Peter

Aan het eind van mijn vorige opmerking heb ik nog een vraag gesteld.
Weet jij of het nut heeft de klok van een moederbord te kunnen uitzetten?

Groeten,
PtrZet
 
Hallo

"Weet jij of het nut heeft de klok van een moederbord te kunnen uitzetten?"

Ik gok er op , dat dit niet de functie is van deze jumper , maar eerder om b.v.b. "testen" uit te kunnnen voeren , of om te kunnen omschakelen tussen het batterijtje op het motherboard en een eventueel extern batterijtje.

Dit was vroeger een veel voorkomende mogelijkheid op motherboards.

De motherboardbeschrijving "jumpers" , zul je vermoedelijk wel op de website v/d fabrikant kunnnen terugvinden.

Dat deze jumper niet korrekt stond , wil wel zeggen , dat er iemand deze ooit verkeerd heeft gezet , want zo zal deze nooit hebben kunnen werken , en zo zal deze nooit zijn afgeleverd door de fabriek....

Peter
 
Hoi Peter
Op de website kon ik er niets over vinden. De persoon die de jumper heeft geplaatst, heeft me in ieder geval een paar dagen van de straat gehouden.
Bedankt voor al je hulp.

Groeten PtrZet
 
Waar zit die jumper?

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn DC7700 (SFF): de BIOS klok staat stil. Overige BIOS instellingen worden wel bewaard (dus batterij doet het) en in Windows loopt de klok ook gewoon verder. Na herstart verval de pc echter weer op de stilstaande BIOS tijd.

Nu lees ik hierboven over een jumper dat dit probleem zou kunnen verhelpen, maar die heb ik niet kunnen vinden. Is dit a.j.b. beter te omschrijven? En staat er iets bij die jumper op het MB geschreven, waar ik hem aan zou kunnen herkennen?

Alvast bedankt!
 
Hoi MicMokum

Ik heb het opgelost door een jumper te verwijderen aan het eind van de geheugenbank aan de achterkank van het moederbord.
Op de tekening van het moederbord (jouw link) is het jumper E1 of E14. Het de jumper dicht bij de geheugenbank aan de kant van de voeding.
Probeer door 1 jumper weg te halen; dan coontroleren of de klok loopt en anders jumper terugzetten en de andere proberen.
Veel succes.
Groeten,
PtrZet

PS.
Het schijnt door bepaalde netwerkbeheerdes te worden gebruikt om te zorgen dat alle klokken gelijk staan
 
Laatst bewerkt:
Dank je PtrZet!
Bij mijn DC7700 zit op die plek de knop 'reset cmos'. Daarmee heb ik het euvel zowaar verholpen.
Nogmaals dank voor de reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan