Moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

basvdK

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 mei 2002
Hallo,

Mijn PCeetje is aan een upgrade toe. Dus ben ik van plan een Asus P4** moederbord aan te schaffen met minimaal:

- 533FSB
- LAN
- Geschikt voor PC 2700 (DDR333) geheugen

Nu is mijn vraag, wie weet welk bord het beste is? Ik hoef niet per se onboard sound, want ik heb al een audigy. Ik speel er met name games op...
Anyone tips?

Dan nog een andere vraag,
Trekt de pc het als ik het moederbord, geheugen en processor vervangen heb, zonder winXP te herinstalleren. (Dus gewoon de harde schijf over zetten met de huidige instellingen...)

Alvast bedankt voor de reacties,

Bas

P.S.

Ik twijfel nog een beetje tussen de
P4PE en
P4G8x

Of heeft iemand een ander misschien interessanter bord gezien?
Ik ben wel een beetje een Asus fan, want die heeft me nog nooit in de steek gelaten...:)

hmm

Als ik jouw was zal ik een amd athlon nemen. Voorral omdat jij veel spelletjes speelt

dan zou ik een gigabyte moederbord nemen want die zijn voor amd het stabielst.

en dan gewoon 265 of 512 mb ddr 333 mhz geheugen van samsung

Het is namelijk zo dat amd een 3d chip in de processor heeft zitten dus is ie voor games films en 3d plaatjes beter dan de pentium 4 processor

het is maar een typ.

Ik heb begrepen dat de huidige Pentium 4 het wint van de AMD. Zeker vanwege de 533 FSB is ie een stuk sneller. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

niet waar

Dat is dus niet het geval.
Amd is tot nu toe beter dan de pentium 4 .

Ik heb dat gister ng gelezen trouwens op een site maar ben de url vergeten .
Maar AMD is op alle punten beter alleen 1 nadeel Hij heeft een hogere cooler nodig dan de pentium 4 dus heeft ie meer lawaai

amd is zelfs sneller

Kijk ik heb zelf een amd athlon + 2000xp

die heeft ongeveer maar 1670 mhz maar omdat amd anders werkt is ie sneller dan de pentium 4 2.0 dus de pentium 4 met 2000mhz

maar officieel merk je er niets van hoor de amd athlon 2000 is echt net zo snel als de p4 2.0 . tussen die twee merk je bijna geen verschil maar op twee dingen amd athlon 2000 is goedkoperdan p4 2.0 maar p4 2.0 is stiller

iik zij het toch

Ik zij het toch de AMD 2700 moet officieel netzo snel zijn als de p4 2.7 dus met 2700 mhz maar hij is dus ng sneller dan de p4 3,06

Re: iik zij het toch

Geplaatst door jhonnybos
Ik zij het toch de AMD 2700 moet officieel netzo snel zijn als de p4 2.7 dus met 2700 mhz maar hij is dus ng sneller dan de p4 3,06

Das niet helemaal waar. Ga maar eens OpenGL, PCmark, 3dRendering of MP3-encoding benchmarks vergelijken, dan rekent een Pentium een AMD helemaal zoek.

Ook vind ik het niet helemaal juist om te zeggen dat een 2700+ sneller zou moeten zijn dan een Pentium 2700. Volgens AMD zijn de XP-noteringen niet geschaald aan de P4 performance. (al lijkt het mij vrij duidelijk dat dat in de praktijk wel zo is)

Geplaatst door basvdK
P.S.

Ik twijfel nog een beetje tussen de
P4PE en
P4G8x

Of heeft iemand een ander misschien interessanter bord gezien?
Ik ben wel een beetje een Asus fan, want die heeft me nog nooit in de steek gelaten...:)
Tsja, de pe heeft natuurlijk een betrouwbare staat van dienst, en schijnt een goed bord te zijn. Al dacht ik dat je het zonder 8x agp moet stellen (who cares?).
De G8X is natuurlijk met dual DDR, en dat zal je evt. pentium heeeerlijk vinden. Al zal de prijs, naar ik verwacht navenant hoog zijn. Deze heeft wel 8x agp (but then again...). Heb je het geld, zou ik voor de E7205 chipset gaan, al heeft de pe z'n trouw al bewezen.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je gaat doen met je systeem. De E7205 was in 1e instantie beoogt workstationbord, al is dat verbreed naar desktop. De bandbreedte door geboden dual channel is voor bepaalde appl. aantrekkelijk, maar zal o.h.a. niet echt heel veel meer merkbare snelheidswinst bieden.

ja

Ja oke maar amd is daar weer beter in en p[entium daar weer beter in . Maar ik rad hem een AMD athlon aan ookal heeft hij oog op een pentium 4 maar hij zij zelf al dat hij veel games speelt nou dan raad ik hem een AMD aan die zijn gewoon in spellen beter dan pentium4 .

jouw constatering dat een AMD voor games ( en dus voor de topicstarter)beter zou zijn val ik ook helemaal niet aan. Daar ben ik het mee eens.

Een AMD is ook in aanschaf wat goedkoper. Mocht je voor een AMD gaan kijken, dan lijkt mij de keuze van het moederbord vrij duidelijk. Elk bordje met een nForce-chipset is goed.

Thnx voor de reacties, ik ben overtuigd,

Ik heb nu op het oog:

MSI KT4 Ultra mobo
Met een AMD 2600+ proc
en dan 1 x 512 MB PC2700 geheugen. Die ik evt later wil upgraden naar 2x 512 of misschien wel 3x :)
Koeling moet ik nog even uitzoeken.

Ik heb niet zonodig ene nforce chipje nodig, aangezien ik nu een GF4 Ti4200 heb.

Iemand nog suggesties?

Kleine toevoeging,

Als koeler denk ik een vijr standaard apparaat te gaan nemen, aangezien ik van plan ben over een paar maandjes te gaan waterkoelen :cool:
Maar dat is dan eerst even sparen voor een complete Koelinstallatie, want na deze aanschaf is het geld weer even op...

Geplaatst door basvdK
MSI KT4 Ultra mobo
Met een AMD 2600+ proc
en dan 1 x 512 MB PC2700 geheugen. Die ik evt later wil upgraden naar 2x 512 of misschien wel 3x :)

Ik heb niet zonodig ene nforce chipje nodig, aangezien ik nu een GF4 Ti4200 heb.

Dat nForce-chippie heeft niets te maken met je videokaart. Er zijn nForce chips met een Geforce 4 mx440 erin, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de ondersteuning voor Dual-DDR. Als je twee dezelfde reepjes DDR-Ram hebt (bv 2x 256mb) dan kan dat met de dubbele snelheid gebruikt worden. Dat levert een enorme prestatiewinst op.

Als je dat kiest denk ik dat je aan 2x 256 mb genoeg hebt. 2x 512 is wel erg veel. Misschien kun je kiezen voor 3x256 (2x256 op D-DDR en als je te kort komt spreekt hij het derde reepje aan) Wat wil je er mee gaan doen, behalve gamen??

Mijn tip: Kijk dus voor een mobo met de nForce chipset (zonder MX440 erin)

Geplaatst door basvdK
Dan nog een andere vraag,
Trekt de pc het als ik het moederbord, geheugen en processor vervangen heb, zonder winXP te herinstalleren. (Dus gewoon de harde schijf over zetten met de huidige instellingen...)

Je zal ivm de drivers die het nieuwe moederbord nodig heeft toch moeten formatteren.

Aha,

Ben al een heel stuk wijzer zo... :thumb: Thanks!
Heb ook een review gelezen in PCmagazine en ben wat sites tegengekomen, daar stond hetzelfde verhaal in over nforce.

Ik ga op zoek naar een nforce bordje...
Het wordt Asus of een MSI. Nog even orienteren...

veel succes ermee!!

(ga maar voor asus. Heb ik betere ervaringen mee dan met MSI)

Asus A7n8x Deluxe

Het gaat een Asus A7N8x deluxe worden, met veel extra's dus :) Allen bedankt voor het advies! :thumb:

Dat bordje komt goed uit de test bij tomshardware:

'It's hard to tell how often we already wrote this, but once again, Asus squeezes slightly more performance out of the chipset than the two competitors. If you're out for power, go for it.'

Wat kost dat bordje?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan